2008-03-04, 22:44
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coq Rouge
Okej på vilket sätt är den sämre? Skruvar man inte itu den som med 34C.

Ja den var verkligen The Shit
Nä, man knäpper typ av toppen genom att trycka tummen mot en flärp på kortsidan av hyvelns huvud. Flärpen syns till vänster på denna bilden. Showstoppern för mig var dock att änden på skaftet är runt. Jag vill kunna ställa hyveln upprätt ovanpå badrumsskåpet, vilket funkar dåligt med Futur-modellerna.
Citera
2008-03-04, 23:02
Medlem
Coq Rouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Nä, man knäpper typ av toppen genom att trycka tummen mot en flärp på kortsidan av hyvelns huvud. Flärpen syns till vänster på denna bilden. Showstoppern för mig var dock att änden på skaftet är runt. Jag vill kunna ställa hyveln upprätt ovanpå badrumsskåpet, vilket funkar dåligt med Futur-modellerna.

Känns lite som att det där kommer att slitas så den inte kan hålla locket stängt. Man vill ju inte att den ska öppna sig när man är över halspulsådern så man skär av den
Citera
2008-03-05, 01:13
Medlem
Allan Akbars avatar
Merkur och annat liknande skröfs är bara löjligt. Min farfar använde en sådan rakhyvel, min far började nog också med en sådan, sedan kom det bättre grejor. Att skaffa gammaldags rakhyvlar idag när det finns modernare rakhyvlar som rakar klart bättre (dessutom utan att man skär sig, så man behöver inget alunstift längre) är bara en nostalgigrej som folk vill hålla på med för att de tycker att det ser coolt ut, det finns till och med de som idag börjar raka sig med riktig rakkniv...

Men gå inte på vad de skriver. Det finns ingen rakhyvel som rakar bättre än Mach 3. Tro mig, jag har provat allt, inklusive sådana där Merkur.
Citera
2008-03-05, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Akbar
Men gå inte på vad de skriver. Det finns ingen rakhyvel som rakar bättre än Mach 3. Tro mig, jag har provat allt, inklusive sådana där Merkur.

Jag har också en mach 3 i badrumsskåpet. Ändå väljer jag att använda min dubbelbladshyvel. För den rakar både bättre, med mindre irritation mot huden, och dessutom är bladen mycket, mycket billigare, samt räcker dessutom längre. Så det så!

Sen jag skaffade den har jag fått bättre hy (jag får finnar mer sällan), sparat pengar på rakblad samt fått en ny hobby, även om denna hobby inte upptar särskilt mycket tid av min vardag

Jo förresten. Raktvålen jag använder räcker längre än dessa burkarna med rakgel som brukar användas till mach 3. Så i detta fallet slår en klassisk metod de modernare varianterna, på de flesta punkter
Citera
2008-03-05, 02:10
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Merkur och annat liknande skröfs är bara löjligt. Min farfar använde en sådan rakhyvel, min far började nog också med en sådan, sedan kom det bättre grejor. Att skaffa gammaldags rakhyvlar idag när det finns modernare rakhyvlar som rakar klart bättre (dessutom utan att man skär sig, så man behöver inget alunstift längre) är bara en nostalgigrej som folk vill hålla på med för att de tycker att det ser coolt ut, det finns till och med de som idag börjar raka sig med riktig rakkniv...

Jag rakade mig i några år med Mach 3 och Mach 3 Turbo utan att skära mig nåt särskilt, så visst är det bra skit på det viset. Men även om jag inte skar mig så gick ju min hud åt helvete i alla fall. Och då hann jag testa alla tänkbara metoder och kringprodukter till den hyveln utan att hudproblemen löstes. Vidare så blockerar mitt skägg effektivt de små utrymmena mellan bladen på Mach 3, så en jävla massa tid ödslades på att skölja ur hyvelfan. Fusion är dock värre i det avseendet.

Alunstift är inte särskilt nödvändigt när man väl har lärt sig handhavandet med Merkur-hyvlarna, men det är en vettig grej att ha hemma ifall man skulle skära sig någon gång.

Men du har delvis rätt; Jag använder gammaldags säkerhetsrakhyvlar främst för att slippa hudbesvär och för att spara pengar, men det känns faktiskt hur jävla tufft som helst! Ingen plast, och inga vibrationer

Hur länge prövade du Merkur?
Citera
2008-03-05, 10:49
Medlem
Citat:

Du är ett skämt. Merkur rakar närmare, skadar min hud mindre samt är EXTREMT mycket billigare i drift.
Citera
2008-03-05, 10:54
Medlem
Mandic!s avatar
Gillette mach3 Power Nitro!
Citera
2008-03-05, 11:06
Medlem
Carl Serungs avatar
När det gäller raktvål. vilken använder ni? en klassiker är ju palmolivestiftet, någon erfarenhet av detta? och hur är palmolives rakkräm på tub som skall appliceras med borsten?
Citera
2008-03-05, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
När det gäller raktvål. vilken använder ni? en klassiker är ju palmolivestiftet, någon erfarenhet av detta? och hur är palmolives rakkräm på tub som skall appliceras med borsten?

Stifter har jag inte riktigt gett en ärlig chans än, men deras rakkräm på tub är grymt bra, och ännu mer praktisk på resa. Bara att trycka ut en klick i handen och börja bygga skummet direkt i handen.

Fast på det hela taget gillar jag nog hårda raktvålar bättre
Citera
2008-03-05, 13:42
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anyfm
Du är ett skämt. Merkur rakar närmare, skadar min hud mindre samt är EXTREMT mycket billigare i drift.
Det som efterfrågades var BÄSTA rakhyvel, inte BILLIGASTE, så att bladen till en Merkur och liknande är billigare är fullständigt ointressant i den här diskussionen. BILLIGASTE sättet att "raka" sig är dessutom att dra ut skäggstråna ett och ett med en pincett. Mindre och mindre jobb efterhand dessutom. Och garanterat den "rakning" som ger bäst resultat...
Citera
2008-03-05, 13:45
Medlem
Allan Akbars avatar
Citat:
Gillettes gel på sprayburk. Men den skall "skummas upp" med en våt riktig rakborste i en liten skål, och huden skall vara fuktad med vatten först, applicering direkt med handen från burken är fullständigt värdelöst.
Citera
2008-03-05, 13:51
Medlem
Koolaids avatar
Citat:

Kör med rakkräm istället. Den överlägse bästa jag har haft är Acqua di Parmas men löjligt dyr och svår att hitta ibland. Den bara måste vara bra för ~$55 för en normalstor burk ...

Annars är Taylor of Old Bond Street väldigt bra och luktar gott, speciellt deras avocado gillar jag; mild men god doft, och bra priser.

Krossade grisbanken i förrgår och beställde ett Edwin Jagger Bulbous-set - oerhört snyggt! På bild iaf ...

Igår hittade jag ett set från A di P på nätet som jag också tyckte var fantastiskt(och dyrt)men på något vis vill jag gärna ha italienska dofter och kläder men när det kommer till finmekanik, teknik o.dyl. så känns det inte lika önskvärt med just italienska rötter ...

Håller med Akbar om att det är lite tramsigt med att gå tillbaka till gammaldags hyvlar eller ännu värre; kniv&strigel. Det sista är enbart larvigt imho.

Nå´t jag började med för bara ett år sedan som jag nu älskar är ju pre-shave olja! Otroligt skönt och lindrande för huden. Använder Decleor som är lite dyr men fantastiskt dryg och luktar gott.

Du skalar ju faktiskt av ett lager ansikte i stort sett vid våtrakning ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in