Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-03, 21:59
  #121
Medlem
Porsennas avatar
Engångshyvlar med flera blad.
Citera
2008-03-03, 22:16
  #122
Medlem
despots avatar
vanliga Gilette Mach 3, med rakhyvlar som byts typ 1 gång i månaden. Fast använder rakapparat numera
Citera
2008-03-04, 17:07
  #123
Medlem
Offices avatar
Efter jag läste den här tråden har jag bestämt mig för att börja raka mig på riktigt.

En liten fråga bara, vilka blad ska man handla till en Merkur 34C? Feathers ska ju vara mycket vassa, kanske till och med för vassa för ett icke inställningsbart rakverktyg?
Citera
2008-03-04, 17:10
  #124
Medlem
Coq Rouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Efter jag läste den här tråden har jag bestämt mig för att börja raka mig på riktigt.

En liten fråga bara, vilka blad ska man handla till en Merkur 34C? Feathers ska ju vara mycket vassa, kanske till och med för vassa för ett icke inställningsbart rakverktyg?

Det är nog en smak sak vilket man vill köra med själv så har jag både feather och gillette det är väl inte någon jätte stor skillnad mellan dom. Gillette känns faktiskt enligt mig lite vassare.
Citera
2008-03-04, 17:30
  #125
Medlem
Allan Akbars avatar
Gillette Mach3 i någon variant. Finns inget bättre. Under förutsättning att man förbereder sig ordentligt genom att först blöta det område som skall rakas med ljummet vatten och sedan med hjälp av en riktig rakborste (med grävlingshår) pensla på ordentligt med raklödder (Gillettes spraygel "uppvispad" i en liten kopp med hjälp av rakborsten).

Glöm den där Merkur som det länkades till och allt annat gammalt skröfs. Mach3 är det som gäller...
Citera
2008-03-04, 18:24
  #126
Medlem
gisslans avatar
Jag körde med Mach3 i många år men sen jag skaffade en dubbelbladshyvel har min Mach3 fått ligga i badrumsskåpet och samla damm. Jag testade den för någon månad sen när dubbelbladen tagit slut och vilken besvikelse det var! Gillette lär ju sälja sin skit enbart på grund av all reklamen vi är hjärntvättade med.
Citera
2008-03-04, 18:33
  #127
Medlem
Coq Rouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gisslan
Jag körde med Mach3 i många år men sen jag skaffade en dubbelbladshyvel har min Mach3 fått ligga i badrumsskåpet och samla damm. Jag testade den för någon månad sen när dubbelbladen tagit slut och vilken besvikelse det var! Gillette lär ju sälja sin skit enbart på grund av all reklamen vi är hjärntvättade med.

Inget ont om Gillette dom gör bland dom bästa rakbladen i världen. Alltså inte deras Mach3 och den andra skiten, men rakbladen till Safety Razors är sjukt bra.
Citera
2008-03-04, 19:07
  #128
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Efter jag läste den här tråden har jag bestämt mig för att börja raka mig på riktigt.

En liten fråga bara, vilka blad ska man handla till en Merkur 34C? Feathers ska ju vara mycket vassa, kanske till och med för vassa för ett icke inställningsbart rakverktyg?
Nädå, de är inte för vassa. Du får kompensera med ytterligare lätt handlag

Iofs så hade jag redan fått till tekniken och mitt nylle hade vant sig vid en riktig rakhyvel första gången jag testade Feather. Kanske går mer åt helvete om man är nybörjare.

Hur mycket olika blad tar lär vara väldigt beroende av vilken hyvel de sitter i, och Merkur 34C är knappast tillverkad med überprecision. Alltså kan det vara väldigt olika från fall till fall, men i min 34C så är Merkur Super Platinum mindre aggressiva än vad svenska Gillette Platinum är, och de i sin tur tar något mindre än Feather.
I min Matador-hyvel så märker jag ingen som helst skillnad mellan Merkurs och Gillettes blad, medan Feather tar fasen så mycket mer än vad de gör i Merkur-hyveln.

Men, som Coq Rouge säger, så är det mest en smaksak. Köp du det som de har inne, och raka dig ett pass per gång i en vecka eller månad innan du börjar raka dig mer grundligt.

Observera att det är skillnad på Gillettes olika dubbelrakblad, och det är inte alldeles självklart vilka som är vilka. Det är de som har svenska orter uppradade på baksidan av förpackningen som är bäst
Citera
2008-03-04, 19:34
  #129
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Nädå, de är inte för vassa. Du får kompensera med ytterligare lätt handlag

Iofs så hade jag redan fått till tekniken och mitt nylle hade vant sig vid en riktig rakhyvel första gången jag testade Feather. Kanske går mer åt helvete om man är nybörjare.

Hur mycket olika blad tar lär vara väldigt beroende av vilken hyvel de sitter i, och Merkur 34C är knappast tillverkad med überprecision. Alltså kan det vara väldigt olika från fall till fall, men i min 34C så är Merkur Super Platinum mindre aggressiva än vad svenska Gillette Platinum är, och de i sin tur tar något mindre än Feather.
I min Matador-hyvel så märker jag ingen som helst skillnad mellan Merkurs och Gillettes blad, medan Feather tar fasen så mycket mer än vad de gör i Merkur-hyveln.

Men, som Coq Rouge säger, så är det mest en smaksak. Köp du det som de har inne, och raka dig ett pass per gång i en vecka eller månad innan du börjar raka dig mer grundligt.

Observera att det är skillnad på Gillettes olika dubbelrakblad, och det är inte alldeles självklart vilka som är vilka. Det är de som har svenska orter uppradade på baksidan av förpackningen som är bäst
Nice!

I vad för typ av butiker kan raktillbehör tänkas finnas? Stormarknaderna har en del, men har de annat än Mach 3 Supersonic Afterburner?

Annars får det väl bli från Gents, det verkar vara ett trevligt ställe!
Citera
2008-03-04, 19:42
  #130
Medlem
Hittade en rakborste på åhlens idag, Pure badger hair stod det på den. Den kosta 200 kr. Är den ngt att ha jämfört med tex edwin jagers rakborste som finns på gents?
Citera
2008-03-04, 20:21
  #131
Medlem
Coq Rouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Hittade en rakborste på åhlens idag, Pure badger hair stod det på den. Den kosta 200 kr. Är den ngt att ha jämfört med tex edwin jagers rakborste som finns på gents?

Ja det kan nog tänkas om det nu stämmer att det är äkta grävlingshår som den är gjord av. Det ska ju vara det bästa om jag har förstått saken rätt.
Citera
2008-03-04, 20:25
  #132
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Nice!

I vad för typ av butiker kan raktillbehör tänkas finnas? Stormarknaderna har en del, men har de annat än Mach 3 Supersonic Afterburner?

Annars får det väl bli från Gents, det verkar vara ett trevligt ställe!
Gents är bra skit. Annars så har jag handlat rakblad från barberare, herrfrisörer, eller vad det nu heter... Finns inte hos alla, men det känns som att det är vettigt att stödja dem som kränger riktiga prylar så att de inte slutar med det. Det är ju juste att inte behöva vänta en vecka på att få nya blad till det lokala postutlämningsstället den dagen man råkar drabbas av svår rakbladsbrist och ett akut rakbehov. Lokal brist på rakblad kan vara en stor nackdel med att inte använda moderna plasthyvlar

The Body Shop kränger rakborstar i syntetmaterial till överkomliga priser. Jag har inte testat dem, så handla gärna en där och berätta för oss här i tråden hur de är
De kränger även lite raktvålar, krämer, och sådant. Deras produkter är dock inte testade på djur, så det är nog bäst att räkna med att få rövcancer och psoriasis om man vill testa på sig själv.

I denna posten har jag skrivit lite om ICA:s och Apotekets prylar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback