2019-03-10, 01:20
Medlem
Jag har ett sår som släpper ur sig var. Jag har alla tre som nämns i rubriken. Senaste dagarna har jag gjort rent med alsolsprit. Sprit på sår är inte bra, men det har funkat för mig och har inte svidit.

Om jag ska lägga om såret, vilken av dessa tre ger bäst och dödar flest bakterier?
Citera
2019-03-10, 01:23
Medlem
Finnj-vels avatar
Klorhexidin rekommenderas före dina andra alternativ p.g.a. erfarenhet men även varit yrkessam inom vården och klorhexidin är det som används.
Citera
2019-03-10, 01:24
Medlem
revodnebs avatar
Jag kör själv med Klorhexidin Sprit, det svider gott. Har aldrig misslyckats med det.
Citera
2019-03-10, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag kör själv med Klorhexidin Sprit, det svider gott. Har aldrig misslyckats med det.

Tycker inte Alsolsprit svider något alls men klorhexidin är väl just för sårtvätt så verkar som ett bra tips.
Citera
2019-03-10, 05:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Tycker inte Alsolsprit svider något alls men klorhexidin är väl just för sårtvätt så verkar som ett bra tips.

Det är skillnad på "klorhexidin" och "klorhexidin sprit".
Citera
2019-03-10, 10:11
Medlem
INTE SPRIT i öppna sår. Bara på hel hud.

Använd lösningen. Klorhexidin är något effektivare än alsol.

Om det har kommit var i flera dagar behöver du kanske antibiotika och djupare rengöring. Gå till vårdcentralen i morgon.
Citera
2019-03-10, 17:59
Medlem
Känns som att sprit borde döda de flesta bakterier, men tydligen är klorhexidin det bästa. Det blev ett köp av klorhexidin iaf!
Citera
2019-03-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag har ett sår som släpper ur sig var. Jag har alla tre som nämns i rubriken. Senaste dagarna har jag gjort rent med alsolsprit. Sprit på sår är inte bra, men det har funkat för mig och har inte svidit.

Om jag ska lägga om såret, vilken av dessa tre ger bäst och dödar flest bakterier?
På infekterade sår på vanlih hud (ej vid ögon, slemhinnor mm) tycker jag att ett par omgångar med väteperoxid är bäst. Dock var det inget av dina alternativ.
Citera
2019-03-10, 23:10
Försök inte döda bakterierna med sprit, gå till närmsta vårdcentral där det finns utbildat folk som kan hjälpa dig. Man ska inte tvätta sår med sprit.

Mvh distriktssköterskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in