• 1
  • 2
2019-03-09, 10:01
Medlem
Jag har en smartphone med mobilt BankID från Nordea. Polarn har oxå Nordea men sitter på en Nokia 3310 som inte är så jäva smart.

Går det att installera ett mobilt BankID åt honom i min mobil utan att plocka bort mitt eget, alltså ha två olika personers i en och samma mobil?

Får lite olika besked beroende på vem man frågar så jag undrar om nån faktiskt har testat detta och kan bekräfta att det fungerar.
Citera
2019-03-09, 10:03
Medlem
mainfurers avatar
Testa själv. Hur svårt ska det vara?
Citera
2019-03-09, 10:10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Jag har en smartphone med mobilt BankID från Nordea. Polarn har oxå Nordea men sitter på en Nokia 3310 som inte är så jäva smart.

Går det att installera ett mobilt BankID åt honom i min mobil utan att plocka bort mitt eget, alltså ha två olika personers i en och samma mobil?

Får lite olika besked beroende på vem man frågar så jag undrar om nån faktiskt har testat detta och kan bekräfta att det fungerar.

Det är lite upp till de som ställer ut legitimation att bestämma, banken kan besluta att man får/inte får ha det. Så här säger min utställare (Nordea)

Kan jag ha flera Mobila BankID?
Upp till fem personer kan ha varsitt Mobilt BankID på samma enhet.

Du kan dock inte kombinera det med biometrisk upplåsning av legitimationen.
Citera
2019-03-09, 10:10
Bannlyst
Han kan ha bankid på sin dator eller surfplatta, på datorn går det ha flera det vet jag.
Citera
2019-03-09, 10:12
Medlem
Ja, det går utmärkt.
Jag har själv detta på min surfplatta, jag har dock Swedbank men det funkar väl
oberoende av bank
Polarn måste förstås vara inloggad för att godkänna detta,
då du sedan kommer den andra personens konton.
Citera
2019-03-09, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Testa själv. Hur svårt ska det vara?

Självklart så vill jag ju inte riskera att bli av med mitt eget om polarns nya kanske ersätter det. Dosjäveln man använde tidigare har jag inte sett till på år o dag så pajar mitt eget BankID så är jag ju utelåst från min internetbank.
Citera
2019-03-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Han kan ha bankid på sin dator eller surfplatta, på datorn går det ha flera det vet jag.

Men det blir väl bankID på fil då bara eller? Och det funkar inte att legitimera sig med på alla ställen som mobilt gör det.
Citera
2019-03-09, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Men det blir väl bankID på fil då bara eller? Och det funkar inte att legitimera sig med på alla ställen som mobilt gör det.

Det stämmer.

Testa att ta hem ett nytt till din mobil bara.
Citera
2019-03-09, 10:17
Medlem
Varför kollar du inte på nordeas egen info om just detta innan du postar här?
https://www.nordea.se/privat/kundser...lt-bankid.html
Här finns nämligen svaret.
Citera
2019-03-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Ja, det går utmärkt.
Jag har själv detta på min surfplatta, jag har dock Swedbank men det funkar väl
oberoende av bank
Polarn måste förstås vara inloggad för att godkänna detta,
då du sedan kommer den andra personens konton.

Poppar det upp rätt persons bankID automatiskt då i luren när denne ska logga in eller legitimera sig någonstans?
Citera
2019-03-09, 10:19
Medlem
Citat:
Poppar det upp rätt persons bankID automatiskt då i luren när denne ska logga in eller legitimera sig någonstans?
Nej, inte automatiskt, du väljer i en lista.
Citera
2019-03-09, 10:20
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
men det funkar väl
oberoende av bank
.

Bankerna kan/får faktiskt själva bestämma om man skall få ha flera identiteter på en fysisk enhet. Dock, jag säger som du att jag tror inte att någon bank faktiskt har valt att spärra den möjligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in