2019-03-09, 06:59
Medlem
Hej!

Efter att fått informationen om att man kan inte bygga upp muskler och man stannar kvar i detsamma form i princip om man inte vågar ta i mer vikter. Det är gäller alltså att ta i mer för att det skall bli något skillnad.

Gäller det samma sak för promenader?

Om man går samma strecka varje gång och kanske även då och då kör på tre timmar i en skogsspår. Kommer kroppen att göra någon inställning som på gymmet och det blir ingen som helst skillnad. Det blir liksom varken eller?

Eller är det någonting annat med promenader? Man bränner alltid kalorier och benmusklerna blir mer uthålligare och ryggen och annat i kroppen mår bra varje gång man promenerar. Oavsett om man gör det varje dag med detsamma strecka?

Tack för svar!
Citera
2019-03-09, 07:11
Bannlyst
Du kan gå samma sträcka varje dag och fortfarande förbränna lika mycket kalorier, oavsett om du gått samma sträcka tusen gånger. Om du känner att du vill få mer ut av din konditionsträning på samma tid/sträcka så föreslår jag en bra ryggsäck som du lägger vikter i, behöver inte vara något avancerat utan bara en bra ryggsäck som du kan spänna åt ordentligt och sen är det bara att hiva i flaskor med vatten.
Citera
2019-03-09, 07:31
Medlem
Jo, man bör inte gå samma sträcka om det är fettförbränning man vill åt. Går man dock en promenad på 3 h gäller inte den profetian. Är det fettförbränning du strövar efter kan du gå samma runda utan problem, men du kan lägga in lite ”intervallträning” genom att gå lite snabbare någon kilometer, mellan lyktstolpar eller något annat riktmärke. Om du promenerar i 3 h borde du gå upp mot 20 km och då tänker jag att du mest njuter av natur eller annat.
Citera
2019-03-09, 07:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KGKing
Jo, man bör inte gå samma sträcka om det är fettförbränning man vill åt. Går man dock en promenad på 3 h gäller inte den profetian. Är det fettförbränning du strövar efter kan du gå samma runda utan problem, men du kan lägga in lite ”intervallträning” genom att gå lite snabbare någon kilometer, mellan lyktstolpar eller något annat riktmärke. Om du promenerar i 3 h borde du gå upp mot 20 km och då tänker jag att du mest njuter av natur eller annat.

Nu blev jag lite osäker.
Citera
2019-03-09, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Nu blev jag lite osäker.

Ha ha ha ha ha ha...

Din skojare, du gjorde min dag!

När du fetmarkerar de avsnitten jag skrev så ser det pantat ut, men ta bort fetmarkeringen och läs varje mening igen så får du nog ihop det.

Ha en trevlig dag och tack för det härliga garvet!

/ Kingen
Citera
2019-03-09, 11:17
Medlem
Om man ska lita på mobilen helt, så gick jag 17km på 3h en dag. Gillar promenader.
Citera
2019-03-09, 11:32
Bannlyst
All form av motion vilket då även innebär promenader,
korta som långa är positivt för kroppens alla organ inklusive
muskeluppbyggnad och i viss mån även fettförbränning.
Människan är inte skapt för stillasittande!
En daglig promenad ger efter en tid resultat i form av
förbättrat välbefinnande, lägre blodsockernivå och blodtryck!
Alltid en bra start på ett hälsosammare liv
Senast redigerad av Trombylmajorskan 2019-03-09 kl. 11:38.
Citera
2019-03-09, 14:52
Medlem
neuron-drones avatar
Jag skulle gissa att vid just promenader effektiviserar man inte så mycket även när man skaffar bättre kondis. Det blir lite annorlunda när man springer, för då bränner man helt klart mindre om kroppen har blivit anpassad till att springa. Dvs man bränner mer kalorier i början om man tränar, för att det är så helvetesjobbigt att gå från noll till träning.

Sedan ska man främst promenera för rörlighet och allmän hälsa. Såvida man inte går på tur så leder inte promenader direkt till fettförbränning. Dvs man går inte ner i vikt av enstaka promenader (däremot av en livsstil där massor av prommisar förekommer). Har man redan gått ner i vikt så hjälper mystiskt promenaderna en att hålla vikten. Hur detta går ihop vet jag inte, men de sa det på Kunskapskanalen så det stämmer kanske.

Promenader är skitbra även om man inte bygger värstingmuskler av dem eller går ner i vikt nämnvärt. Man märker mest att man i allmänhet mår bättre om man promenerar av vana. En del tycker inte att det duger och är tillräcklig effekt, men jo, jag tycker det är det. Allt behöver inte mätas i muskelomfång eller viktnedgång.
Citera
2019-03-09, 15:00
Medlem
Tempo växling är nog bra.

Typ gå fort sakta vila extremt fort sakta osv
Citera
2019-03-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Du kan gå samma sträcka varje dag och fortfarande förbränna lika mycket kalorier, oavsett om du gått samma sträcka tusen gånger. Om du känner att du vill få mer ut av din konditionsträning på samma tid/sträcka så föreslår jag en bra ryggsäck som du lägger vikter i, behöver inte vara något avancerat utan bara en bra ryggsäck som du kan spänna åt ordentligt och sen är det bara att hiva i flaskor med vatten.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag skulle gissa att vid just promenader effektiviserar man inte så mycket även när man skaffar bättre kondis. Det blir lite annorlunda när man springer, för då bränner man helt klart mindre om kroppen har blivit anpassad till att springa. Dvs man bränner mer kalorier i början om man tränar, för att det är så helvetesjobbigt att gå från noll till träning.

Sedan ska man främst promenera för rörlighet och allmän hälsa. Såvida man inte går på tur så leder inte promenader direkt till fettförbränning. Dvs man går inte ner i vikt av enstaka promenader (däremot av en livsstil där massor av prommisar förekommer). Har man redan gått ner i vikt så hjälper mystiskt promenaderna en att hålla vikten. Hur detta går ihop vet jag inte, men de sa det på Kunskapskanalen så det stämmer kanske.

Promenader är skitbra även om man inte bygger värstingmuskler av dem eller går ner i vikt nämnvärt. Man märker mest att man i allmänhet mår bättre om man promenerar av vana. En del tycker inte att det duger och är tillräcklig effekt, men jo, jag tycker det är det. Allt behöver inte mätas i muskelomfång eller viktnedgång.

Citat:
Ursprungligen postat av KGKing
Målet med mina promenader i i första hand hälsan, liksom så att kroppen får röra sig och även kaloribränning.

Men bränner man inte mer kalorier alls och promenaderna blir inget nytta för att man i princip har vant kroppen med tre timmars promenader? Nästan varje dag?

Tack för svar!
Senast redigerad av L.o.a 2019-03-10 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in