Citat:
Ursprungligen postat av
Keoz
Kan man någonstans ta reda på en persons exakta titel, utbildning, bakgrund?
Då menar jag mer ingående och trovärdigare än resultaten via en del länkar när man googlar.
Jo man kan be om uppgifterna från det universitet personen har studerat vid för att verifiera examen, det är i Sverige offentlig handling men brukar också fungera vid utländska universitet, om man skriver till dem. Så är det svensk examen så är det offentlig handling eftersom svenska universitet är myndigheter. I regel är också de kurser personen läst offentlig, samt betyget på de olika kurserna.
Det är inte ovanligt att folk som låter antyda sig ha examina genom att i lite svävande ordalag säga "jag läste min doktorandutbildning/sjuksköterskeutbildning/ingenjörsutbildning vid XX universitetet" (vilket betyder att man pluggade där en tid men har en sprucken utbildning och aldrig examinerats). Eller så har man köpt sin examina från någon online-universitet, som säjer examina men inte har några utbildningar. I England fanns det förut ett universitet som sålde examensdimplom och som hette "University of Oxford Street" (och just ordet "street" skrev man då med pyttesmå bokstäver).