2019-03-08, 20:29
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Hur går dom lös på personliga individer, tänker mest på hur dom går tillväga på att dubbelkolla 1 persons uppgifter
Är det slumpmässigt eller finns det några regler dom tittar extra på?
Har aldrig blivit kollad på 20 år så funderar den dagen det händer , vad går dom på?
Citera
2019-03-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Hur går dom lös på personliga individer, tänker mest på hur dom går tillväga på att dubbelkolla 1 persons uppgifter
Har aldrig blivit kollad på 20 år så funderar den dagen det händer , vad går dom på?

De har olika fokusområden varje år som de granskar extra. I år bl a byggsektorn och influencers och gör på så sätt urval. Tidigare (och till viss del fortfarande) har det varit försäljning av bostäder som varit noggrant granskat och då har de oftast ett tak (om du redovisat förbättringsåtgärder på x antal tusen).
Citera
2019-03-08, 22:10
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATO391
De har olika fokusområden varje år som de granskar extra. I år bl a byggsektorn och influencers och gör på så sätt urval. Tidigare (och till viss del fortfarande) har det varit försäljning av bostäder som varit noggrant granskat och då har de oftast ett tak (om du redovisat förbättringsåtgärder på x antal tusen).
k thanks
Citera
2019-03-08, 22:24
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
.
En stor källa är när bekanta och vänner tipsar efter att ngn skrutit för grabbarna. Eller tjejerna me' för den delen:
- fan vettu en annan jobbar ju svart vettu å så får jag in 8.000 i måna'n från soc.. Nästan 30 papp rostfritt! Politikerna rövknullar ju samhället så då känner jag att jag kan göra de'seamma. Vettu!
Citera
2019-03-08, 23:10
Medlem
Skatteverket har en datormodell som granskar alla deklarationer och ger varningsklockor. Den består dessutom av flera steg där olika konsulter varit inblandade i olika steg så att så få som möjligt ska känna till hela algoritmen.

Man skulle kunna anta att de använder sig av artificiella neurala nätverk, ett slags självbalanserande statistisk modell som kan lära sig se samband. Men även enklare handtrimmade modeller baserat på de vanligaste och lättaste skattefusken.
Citera
2019-03-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Skatteverket har en datormodell som granskar alla deklarationer och ger varningsklockor. Den består dessutom av flera steg där olika konsulter varit inblandade i olika steg så att så få som möjligt ska känna till hela algoritmen.

Man skulle kunna anta att de använder sig av artificiella neurala nätverk, ett slags självbalanserande statistisk modell som kan lära sig se samband. Men även enklare handtrimmade modeller baserat på de vanligaste och lättaste skattefusken.

Artificiella neurala nätverk? Tillåt mig skratta högt. Du talar om offentlig sektor, the employer of last resort. Folk inom offentlig sektor jobbar där för anställningstrygghet och för att inte behöva jobba hårt. De går på så mycket möten och kurser de bara kan och producerar så lite som möjligt. Du kan glömma att de sitter och bygger neurala nätverk.
Citera
2019-03-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Artificiella neurala nätverk? Tillåt mig skratta högt. Du talar om offentlig sektor, the employer of last resort. Folk inom offentlig sektor jobbar där för anställningstrygghet och för att inte behöva jobba hårt. De går på så mycket möten och kurser de bara kan och producerar så lite som möjligt. Du kan glömma att de sitter och bygger neurala nätverk.

Jag råkar känna några av de konsulter som varit med att bygga Skatteverkets datorgranskare. De använde denna typ av system redan för åtta år sedan. Lätt att inse att de kan ha trimmat modellen sedan dess. Med din inställning tror jag inte att du har någon koll alls på hur Skatteverlet arbetar, snarare projicerar du dina egna tillkortakommanden.
Citera
2019-03-10, 22:42
Medlem
Citat:
Jag råkar känna några av de konsulter som varit med att bygga Skatteverkets datorgranskare. De använde denna typ av system redan för åtta år sedan. Lätt att inse att de kan ha trimmat modellen sedan dess. Med din inställning tror jag inte att du har någon koll alls på hur Skatteverlet arbetar, snarare projicerar du dina egna tillkortakommanden.

Iofs så slängde väl Postverket på den tid det begav sig 3 miljarder kronor på att tillverka en hemsida som knappt fungerade. Så att offentlig sektor kan sprätta iväg frikostigt med skattebetalarnas pengar på så kallade konsulttjänster är väl iofs inget nytt, särskilt om det finns chans för generaldirektören att byta jobb till konsult efteråt eller få en styrelsepost vid sidan om.
Citera
2019-03-10, 22:58
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Det känns rent spontant bara att ett sådant system enbart klarar av själva matematiken med förutbestämda invariabler. T ex om en person matar in korrekt värde men överdriver skatteavdraget. Tar man ett annat exempel som aktiehandel där man kan ange säljvärdet själv (och ändra) så triggar man aldrig systemet att "säga till".

Så .. relativt sätt så känns det rätt enkelt att komma förbi. Men det kanske fungerar som en trigger hos många som inte tänker sig för också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in