• 1
  • 2
2019-03-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Ja men hur haha? Keylogger på sin telefon så de får ens bankid eller vad?

Jag har också undrat över den frågan hur dom kommer över din själva bank-ID.
Jag tror det är någon slags fjärrstyrningen dom har fått in på din telefon med virus så dom kan styra den men sin egna telefon.
Citera
2019-03-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Så korkad är jag inte XD
Fast det räcker inte. Du behöver också hans bankdosa. Så han måste posta den inklusive pinkod.
Citera
2019-03-11, 15:56
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColacX
Fast det räcker inte. Du behöver också hans bankdosa. Så han måste posta den inklusive pinkod.
Precis, han behöver även mitt person nummer med fyra sista, endast ens bank id räcker inte väl?
Citera
2019-03-11, 16:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jag har också undrat över den frågan hur dom kommer över din själva bank-ID.
Jag tror det är någon slags fjärrstyrningen dom har fått in på din telefon med virus så dom kan styra den men sin egna telefon.

Det finns flera varianter, främst att lura användaren att använda sitt BankId för att "identifiera sig" och därmed logga in en obehörig.

Förutom just att lura personen har bedragare också skaffat ett falskt idkort och helt enkelt med det kunnat skaffa ett riktigt BankId för den personen och sedan kan man göra precis vad som helst i dennes namn. Detta har inte varit något som den bedragna personen har kunnat skydda sig emot på något sätt tidigare men sedan den metoden började användas notifierar BankID-appen numer när ett nytt BankID i ditt namn skapas. Då har du en chans att förstå att någon obehörig har lyckats med detta.
Citera
2019-03-11, 16:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColacX

Nej bankdosan krävs inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in