Det beror på vad du menar med att "hacka". När du trimmar en epa-traktor så "hackar" du den. När du hackar någonting så får du något att fungera på ett annat sätt än tänkt.
Det finns naturligtvis inte en hack_swedbank.exe där ute så att man kan "INITIATE_TRANSFER FROM A TO B", men ALLT går att hacka och teoretiskt sett så kan man hacka själva banken och därefter flytta pengar. Det är en astronomisk sannolikhet att komma undan ospårbart med detta.
Så, ja du kan hacka banken men du kan inte hacka bankkonton utan att
hacka banken. Däremot kan du få en person att föra över pengar till dig utan att personen är medveten om den egentliga destinationen för pengarna. Då pratar vi dock om
social engineering och det ingår i "hacking", men i underkategorin "Human hacking"
Tillägg: Att hacka någons bankkonto utan att hacka banken är möjligt, men då måste du ha fysisk tillgång till personens bankdosa samt veta koden. Då loggar du dock in som vanligt det räknas inte heller till "hacka" så som vi menar det. Om du däremot fick reda på koden genom
social engineering, t.ex.:
Citat:
"Hej frun, jag ringer från Swedbank och det finns en utgående transaktion på 40,000:- som går till en bank i Tyskland. Eftersom du är nyckelkund så ringer vi upp först och frågar för att säkerställa att detta är en legitim överföring."
- Men herregud nej jag vet inte om någon sådan! Kan ni avbryta den??!
"Okej, ja absolut men i sådana fall för att gå vidare med detta så måste vi börja spela in detta samtal och därefter legitimerar jag mig och sedan så får du legitimera dig. Genom att fortsätta så går du även med på våra villkor som omfattar dig som nyckelkund och du är införstådd med att du ger mig i uppgift att avbryta en stor transaktion. Är det korrekt uppfattat?"
- Ja, jag heter Brittmarie Flashbacksson och jag är helt med på vad du säger.
"Då behöver vi bara din 6-siffriga pinkod till din bankdosa och sedan kan vi gå vidare."
- 106828
Sedan för att gå vidare med hacket så har man lyckats knäcka algoritmen för bankdosornas kryptering, och sedan i kombination med koden så kan man logga in på bankkontot och göra vad man vill. Banken har ingen aning om att det inte var en riktig bankdosa som användes och inloggningen ser heller inte misstänksam ut på något sätt, beroende på IP-adress. Är det en svensk sådan så är det helt klart att inga varningsklockor ringer.