• 1
  • 2
2019-03-08, 18:48
Bannlyst
Ungefär hur långt tid tar det att läsa en bok på 300 sidor ungefär?
Citera
2019-03-08, 18:49
Medlem
Waross avatar
Svårt att säga. Inbunden eller pocket? Storlek på text. Antalet kapitel (då nya kapitel ofta börjar på ny sida) etc. Hur fort man läser. Som sagt svårt att säga men en pocket på 300 sidor skulle jag säga att tar ungefär 8-10 timmar att läsa uppskattningsvis

edit: 8-10 timmar är nog kanske lite i överkant faktiskt. 6-8h är kanske mer rimligt?
Citera
2019-03-08, 18:53
Medlem
Hur långt är ett snöre?

Beror helt på hur fort du läser. Vissa läser apfort. Andra läser jättelångsamt. Läs tio sidor och ta tid så kan du räkna ut det på ett ungefär.

Det bror ju också på hur svårläst språket är och hur mycket text det är per sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentDay

3-4 timmar om det är en roman. Faktaböcker tar lite längre tid.
Citera
Medlem
storpungens avatar
Jao, vissa kan inte läsa alls och vissa kan nog läsa 300 sidor på en halvtimme.
Citera
2019-03-08, 18:56
Medlem
GunnarSparrs avatar
5-10 min för den här gentlemannen.
Andra normala klarar det nog på en dag.

https://www.youtube.com/watch?v=JiCcf7WUQfU
Citera
2019-03-08, 19:05
Medlem
Mackan52s avatar
Beror ju på hur mycket tid du har att läsa varje dag och hur bra du tycker boken är.

Av egen erfarenhet tar riktigt bra böcker slut alldeles för fort oavsett hur många sidor de har. "På västfronten intet nytt" var en sådan bok jag genuint blev ledsen över när jag märkte hur få sidor jag hade kvar

Försök hitta ljudboksversionen (eller en med likvärdig mängd ord) så får du dock ganska svart på vitt hur lång tid det tar att läsa ord för ord. Sen skiljer det sig ju om du läser en roman, faktabok eller en bok med bilder i.
Senast redigerad av Mackan52 2019-03-08 kl. 19:08.
Citera
2019-03-08, 19:07
Medlem
WGASs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waros
Svårt att säga. Inbunden eller pocket? Storlek på text. Antalet kapitel (då nya kapitel ofta börjar på ny sida) etc. Hur fort man läser. Som sagt svårt att säga men en pocket på 300 sidor skulle jag säga att tar ungefär 8-10 timmar att läsa uppskattningsvis

edit: 8-10 timmar är nog kanske lite i överkant faktiskt. 6-8h är kanske mer rimligt?
Varför i hela helvetet skulle antalet punkter på texten ha nån betydelse? Det tar inte längre tid att läsa större bokstäver än mindre.
Citera
2019-03-08, 19:09
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS
Varför i hela helvetet skulle antalet punkter på texten ha nån betydelse? Det tar inte längre tid att läsa större bokstäver än mindre.

Frågan är ganska öppen för vi får ju inte veta vad det är för slags bok.

300 sidor, ja men 300 sidor med vad?

300 sidor solid text eller 300 sidor med en massa luft?
Citera
2019-03-08, 19:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentDay

Det beror ju på hur snabbt du läser. Det varierar oerhört mycket från människa till människa.
Citera
2019-03-08, 19:17
Medlem
Ca 2-3 timmar om man är en snabbläsande människa,

Dvs ca 30 sek oer sida med normal storlek på text,
Citera
2019-03-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WGAS

Det får plats fler bokstäver på en sida om de är mindre = mer text = tar längre tid att läsa.

Jag är ingen snabbläsare. Särskilt inte när jag läser skönlitteratur och vill "njuta" av det jag läser. På den tiden när jag läste mycket kunde ett uppslag ta mig allt mellan två och tio minuter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in