• 1
  • 2
2019-03-08, 12:18
Medlem
Jag och pappan till våra barn är separerade sedan år. Han har stämt mig en gång för vårdnaden, fick ett domslut på gemensam vårdnad och håller på att stämma mig nu igen. Han gör allt för att hålla barnen från mig, hittar på olika anledningar att barnen inte kan komma till mig som att de ska sova över hos vänner, har ont i huvudet. Nu när jag skulle hämta barnen igår förbjuder han mig att vara på hans tomt och säger att jag begår hemfridsbrott om jag ringer på hans hus. Barnen är hemma hos honom, inomhus, så jag fick inte hämta mina två barn. Han kommer heller inte ut och lämnar dem. Får han verkligen göra så?
Citera
2019-03-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violent-whispers
Jag och pappan till våra barn är separerade sedan år. Han har stämt mig en gång för vårdnaden, fick ett domslut på gemensam vårdnad och håller på att stämma mig nu igen. Han gör allt för att hålla barnen från mig, hittar på olika anledningar att barnen inte kan komma till mig som att de ska sova över hos vänner, har ont i huvudet. Nu när jag skulle hämta barnen igår förbjuder han mig att vara på hans tomt och säger att jag begår hemfridsbrott om jag ringer på hans hus. Barnen är hemma hos honom, inomhus, så jag fick inte hämta mina två barn. Han kommer heller inte ut och lämnar dem. Får han verkligen göra så?

varför ringde du inte polisen när han öppna käften ??? bättre dom löser det det än att ni står o tjafsar framför ungarna
Citera
2019-03-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kojnakor
varför ringde du inte polisen när han öppna käften ??? bättre dom löser det det än att ni står o tjafsar framför ungarna

Polisen kan inte gör något. De tar inte barnen från honom och ger till mig dessutom är det att utsätta barnen för alldeles för mycket.
Citera
2019-03-08, 12:59
Medlem
tilsammansnus avatar
Nej det är inte hemfridsbrott att plinga på nåns dörr, har ni delad vårdnad så begår snarare han brott att hålla dem ifrån dig.
Citera
2019-03-08, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Nej det är inte hemfridsbrott att plinga på nåns dörr, har ni delad vårdnad så begår snarare han brott att hålla dem ifrån dig.

Han har förbjudit mig att gå på hans tomt och att han kommer anmäla mig till polisen om jag så nuddar ett grässtrå. Han håller barnen borta från mig och säger att för barnens bästa är det bäst om de stannar hos honom då de skulle sova över hos kompisar och har en gemensam aktivitet planerad som barnen gärna ville göra.
Citera
2019-03-08, 13:16
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Han har förbjudit mig att gå på hans tomt och att han kommer anmäla mig till polisen om jag så nuddar ett grässtrå. Han håller barnen borta från mig och säger att för barnens bästa är det bäst om de stannar hos honom då de skulle sova över hos kompisar och har en gemensam aktivitet planerad som barnen gärna ville göra.
Han kan inte förbjuda dig att gå fram till ytterdörren och ringa, hemfridsbrott är nåt annat (som t.ex att du skulle gå in i själva huset) så han vet inte vad han snackar om.

Ifall allt är sant som du säger då begår han brott, egenmäktighet med barn. Anmäl honom.
Citera
2019-03-08, 14:19
Medlem
Du får gå och plinga på hans dörr. Ber han dig att lämna hans tomt så är du dock skyldig att göra detta.
Har ni gemensam vårdnad så får du nog ta detta till domstol och stämma honom.
Han kan inte gömma undan ungarna på det sätt han nu gör.
Det bästa vore om ni kunde komma överens utan att blanda in dyra advokater o liknande.
Citera
2019-03-08, 14:49
Medlem
Det låter snarare som att det är han som gör fel som inte låter dig träffa barnen när ni har gemensam vårdnad. Han verkar inte ha så bra koll på vad hemfridsbrott innebär. Om han fortsätter att hindra dig från att ha kontakt med era barn så är nog det du kan göra att anmäla honom.
Citera
2019-03-08, 14:57
Medlem
Citat:

Tag kontakt med advokat och kommunen. Karlar ska hållas kort och i strama tyglar. En vet nog hur karlar är. Anmäl honom för egenmäktighet och umgängessabotage. Hör med soc om dom har tips. Har han varit våldsam? Droger? Klarar han av att sköta om barnen?

#vistårinteut
#låtdeungastanna

Rymdkram.
Citera
2019-03-08, 15:16
Medlem
Kort slarvigt skrivet svarmitt plan lyfter om en kvart)

Du kontaktar familjerätten i din kommun ,som kallar till möte där det bestäms hur överlämningen och olika aktiviteter/sova hos vänner ska se ut.

Därefter följs det upp och ni pratar igenom hur det funkat och hur man kan förbättra saken.

Dom har en hel del att säga till om ,då deras ord väger starkt vid en senare tvist, och har man dom i ryggen så löser det sig alltid till det bästa för barnet/barnen.

ONTOPIC: nej det är inte hemfridsbrott att plinga på hans dörr bara för att det är du.

Lycka till/// FSH
Senast redigerad av fuckshithell 2019-03-08 kl. 15:18. Anledning: Glömde topic
Citera
2019-03-08, 15:27
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Tag kontakt med advokat och kommunen. Karlar ska hållas kort och i strama tyglar. En vet nog hur karlar är. Anmäl honom för egenmäktighet och umgängessabotage. Hör med soc om dom har tips. Har han varit våldsam? Droger? Klarar han av att sköta om barnen?

#vistårinteut
#låtdeungastanna

Rymdkram.
Man skall inte vara en hora och dra alla över en kam, hursom det finns inget brott som heter umgängessabotage.

Du kan tom skada den här tjejen om du ger henne råd du inte vet bättre själv.
Citera
2019-03-08, 15:42
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in-i-din-mun
Man skall inte vara en hora och dra alla över en kam, hursom det finns inget brott som heter umgängessabotage.

Du kan tom skada den här tjejen om du ger henne råd du inte vet bättre själv.

Så du menar alltså att en förälder kan syssla med umgängessabotage helt ostraffat och helt utan konsekvenser?

Knappast.

Om en förälder befinns vara skyldig till umgängessabotage kan hen bli av med vårdnaden av barnet. Lagen säger nämligen att en vårdnadshavare har skyldighet att respektera umgängesrätten och tillgodose barnets behov av att träffa båda sina föräldrar. Vårdnaden tillfaller i dessa fall den förälder som bäst anses kunna tillgodose dessa behov. Umgängessabotage är således en mycket osäker och riskabel väg att gå för en förälder som misstror sin före detta partner.

Så man kan alltså anmäla pappan för umgängessabotage och egenmäktighet med barn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in