• 1
  • 2
2019-04-10, 02:30
Medlem
Ett tips för att slippa smälta:

Skaffa en bra hållare (en hockeypuck med rätt urgröpning borde funka) och någon form av slipverktyg, slipa rent ett par mynt (du får nog gå ner till typ 2500 korn för högblankt) och sedan får du börja träna på att göra mönster i det ämnet.

Att träna på guld är nog dyrt. Förvisso inte så svårt att smälta, men dyrt.

Ta en kurs i metallslöjd, silversmide eller gammalt hederligt smide så du får lite känsla för olika verktyg, material och processer, om du inte redan har sån erfarenhet och kunskap.

Lycka till =)
Citera
2019-04-18, 04:29
Medlem
Mayahexs avatar
Hm det märks att många här inte har en susning hur det går till att gjuta medaljer eller annat . Du kan börja träna på hur motivet ska ta sig ut i antingen en vax kaka , smält stearin eller en vanlig kaktvål, dvs du karvar och slipar fram motivet, Sen tar du lera och och packar in över motivet och låter torka så du får ett negativt space att gjuta din metall i .
Lycka till!
Citera
2019-04-18, 13:39
Bannlyst
vanligtvis brukar man väl gjuta dom, men du kan ju med lite tillgång alltid fräsa till en medalj
Citera
2019-04-20, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzobob
Hej Flashback! Som det står i min trådstart så är jag ute efter att göra egna medaljer. Jag vill att medaljerna ser riktigt proffsiga ut. Så jag vänder mig till er, hur göra detta? Metallerna det lutar åt att använda är stål, guld, koppar, silver och brons.

Jag hoppas jag la trådeni rätt forum!
Men guld är väl jävligt dyrt till det här?
Citera
2019-04-20, 18:35
Medlem
jipeesss avatar
bygg/köp en liten cnc-fräs;
https://youtu.be/uE-49w6JtTk
Citera
2025-06-04, 08:32
Citat:
Ursprungligen postat av Benzobob
Hej Flashback! Som det står i min trådstart så är jag ute efter att göra egna medaljer. Jag vill att medaljerna ser riktigt proffsiga ut. Så jag vänder mig till er, hur göra detta? Metallerna det lutar åt att använda är stål, guld, koppar, silver och brons.

Jag hoppas jag la trådeni rätt forum!

Glöm inte diplomet som följer med bara, det är vem som skriver på det som är det viktigaste, inte medaljen i sig.

Lycka till nu.
Citera
2025-06-04, 22:41
Avstängd
Knivur-273s avatar
Du bör inneha en kopierfräs, för att kunna fräsa i en rund bit av stål från ett minst tio eller tjugo eller femtio gånger större mönster handgjort . Sedan möjligtvis härda och sedan använda en hydraulisk press, för att kunna pressa in mönstret i en bit metall.
Citera
2025-06-05, 16:39
Medlem
Muppetys avatar
Jag började samla lite smått på souvenirmynt, t.ex; https://www.ebay.com/itm/155503749554

Sen fick jag en idé om att göra egna souvenirmynt, med roliga motiv på, t.ex. en naken Kim Jong-un, o kollade på lasergravörer. Men det skulle behövas en laser på minst runt 40 W sa någon, för att kunna gravera i metall. O de man kan köpa billiga på t.ex. AliExpress/Temu är inte tillräckligt säkra. Man vill helst inte att den lasern reflekteras i ögonen...

Se t.ex; https://www.youtube.com/watch?v=anb9m1GDyHU
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in