Citat:
Ursprungligen postat av
fredag2010
https://polisen.se/aktuellt/handelse...ott-stockholm/
Vet någon mer om händelsen?
Är det rimligt att den som väljer att bete sig farligt och fly i hög fart från polisen belönas med att polisen släpper dem? Vilken signal skickar det faktum att polisen släpper personer som beter sig farligt och riskerar andras liv? Signalerar svenska rättsväsendet "
brist på respekt för andras liv gör att du med säkerhet kommer åka fast, straffas eller eventuellt allvarligt skadas av polis" eller "
Kör som en idiot, bete dig livsfarlig mot andra, så kommer du undan"?
Fast föraren, den eventuella biltjuven, äventyrade kanske inte alls någons säkerhet innan polisen satte efter hen. Det har varit så många olyckor, även dödsolyckor, och andra tillbud när polisen jagat bil- och MC-förare. Det är i mina ögon okej att i hög hastighet jaga grova förbrytare, mördare och bankrånare eller terrorister, men inte bara vem som helst som inte vill stanna på polismans tecken. Jag tycker det är skönt att polisen verkar inse allvaret i i de vansinniga biljakterna, som riskerar allmänhetens säkerhet, ja även polismännens egna liv och hälsa. Det var ju en polis som dog i en sådan jakt härom året, till synes helt i onödan. Men vad de ska göra istället har jag inget bra svar på. Ta bilnumret och en Toy, samt meddela andra enheter kanske?