• 2
  • 3
2019-03-11, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av potsabara
Ja man delar rum 2 och 2, bor vl runt 10-12 Pers per hus, oftast i 2 hus men blir de mycket folk s finns ett tredje med. Mittemot kvinnornas hus, o str man dr ovanligt mycket o tittar p varandra fr man en jvla utskllning.

Mter man nn av kvinnorna fr man bara sga "hej" men absolut inte inleda konversation d r det varning/konsekvens haha. Men de e ett bra stlle om man verkligen vill.
Sndagar e jobbiga dock d r morgonmtet nstan 2-3 timmar ibland, eftersom att fas 2 r med d s d kan det vara ver 40-50 Pers som ska dela med sig haha!

Okej. r de okej med att man ibland inte vill dela p mtena? Eller blir de varning d med 😁
Citera
2019-03-11, 20:18
Medlem
potsabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paintmastern
Okej. r de okej med att man ibland inte vill dela p mtena? Eller blir de varning d med 😁
Du mste alltid delta p mtena. I grupperna, husmten, och na mte ngon gng i veckan p n eller Hrnsand, eller s kan man istllet fr na mte p kvllen ha som ett eget litet na mte p Korpberget.
Det r en liten och du fr inte lmna n frutom med personal d det r fysisk aktivitet.
Citera
2019-03-13, 16:40
Medlem
Koodas avatar
Det finns en snllare och mindre variant av Korpberget i Kramfors som heter Solglntan. Samma grus och korn men mer familjrt fast krver mer eget ansvar.
Senast redigerad av Kooda 2019-03-13 kl. 16:51.
Citera
2019-03-13, 16:48
Medlem
Koodas avatar
Citat:

Det blir ett samtal. Du mr ju uppenbarligen inte bra eftersom du inte vill vara med. Det r den stilen dom kr med. Tough love som dom sger.
Citera
2019-03-13, 21:49
Medlem
potsabaras avatar
Citat:
Oj jag lste "delta" det kan vara ok ngon gng ibland att du sger " jag heter xxxx och r en beroende, jag mr... Ser fram emot dagen men har inget rskilt att dela om" men ibland kan terapeuterna avbryta dig dr och sga att det har du visst det
Citera
2019-03-16, 20:48
Medlem
T-L-Ks avatar
r du inte nedbruten med dlig sjlvknsla innan du kommer till Korpberget dit blir du garanterat det under primren. Jag har sjlv inte suttit p berget men kom alldeles nyss hem frn 12o12 vilket ligger 300m ifrn berget s jag vet hur de arbetar. 12o12 > Korpberget

Personligen tror jag inte alls p deras tankar och ider angende det mesta.

Mr du bra, varfr? Mr du dligt, varfr? r du tystlten, varfr? Runkar du i duschen, din hemska sexmissbrukare! Att promenera mer n 45 minuter om dagen r en FLYKT! Delar du positivt och med bra sjlvknsla, tror du att du r bttre n alla andra? Delar du negativt, du r en dlig mnniska och det r bra att du sger det ven om du inte fr diskutera lsningen. Gick du mot rtt fr ngra mnader sedan och nmner det, krimsnack r inte tilltet! Rkade du nmna en drog vid namn i en verdoshistoria, du drogromantiserar! Gillar du att m bra, synd.

12-steg r inte fr alla och Korpberget r hardcore. Det finns mycket bra grejer inom programmet, Korpberget och NA. Problemet r att ingen i den branschen vgar/fr prata om allt som r negativt och istllet blint fljer ett program som skapades fr snart 100 r sedan.
Citera
2019-03-16, 20:56
Moderator
Morfar-52s avatar
6st inlgg flyttade till trd (FB) AA Och NA (Allmn diskussions-trd), dr 12-steg diskuteras./mod
Senast redigerad av Morfar-52 2019-03-17 kl. 20:17.
Citera
2019-03-18, 21:44
Medlem
Citat:
Trkigt att s mnga har negativ bild av korpberget. Jag hade goda frhoppningar. Har hrt mnga som lyckats efter att de varit dr. Att det r hrt strukturerat och tuffa regler gr mig inget. Vad menar ni med att det r dligt? Mer n att de skulle vara en sekt. Inget om Solberga eller?
Mvh M
Det r nog ingen strre skillnad p behandlingshem p 12 steg eller annat kristet.mMinnesota behandlingar, har fungerat fr mnga.korpb.personal med erfarenhet sjlv/a , i den vrlden du trampar runt. Ser mnga inlgg och de flesta har inte en susning av korpberget eller andra stllen d de r Unga,Aldrig sjlva varit dr eller bara lyssnat p andra polare. I samma sits,Tvngsvrd hjlper aldrig ngon d man r s full av hat mot myndigheterna.Och behandlingar funkar ju inte lika fr alla,2personer samma behandlingshem 1trivs och gr ut med bra behandling,Annan ngon hatisk och tar inte till sig av att bli drogfri nr de kommer ut frn behandlingen.D blir ochs snacket att det r stllet som r skit.
Egen erfarenhet av behandling 0 erfarenhet kriminell 25r,droger 40rschiss men anser inte att det r problemet d det fortfarande slinker ner ngra feta var dag och snn r mycket bra hr uppe 6mil frn KB. De jag trffar av intagna p behandlingen p KB har bara positiva erfarenheter.Eget initiativ om att lgga ner yrket som kriminell eller ta tag i saken och skta sitt str nu p din lista,Fr ingen vill vl ha snuten,soc,kriminalvrden hngandes p axeln dygnet runt. Kolla du stllet det frlorar du inte p,Passar det inte dig p KB ja d finns ju andra stllen lnorr kramfors dr mnga bosatt sig egna hus mm,Men de som jag den ldre stamme,Ungdomar vill vl fn inte sluta med lite pigge boy,Det r som det ska med livet nu till rekretionellt bruk.
Citera
2023-06-22, 12:24
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande frn domstolen (Tv ansvariga fr Korpbergets Behandlingscenter AB dms fr vllande till annans dd):
Citat:
Tv personer i ledande stllning p behandlingshemmet dms fr att ha underltit att vidta tillrckliga tgrder nr det gller bland annat tillsyn och medicinsk bedmning av en intagen 19-rig patient, vilket ftt till fljd att patienten avled. En tredje talad person friknns frn brott.

Tingsrtten anser att de tv dmda haft ett ansvar att se till att den intagne fick den medicinska bedmning, vrd och tillsyn han behvde nr han togs emot och befann sig p behandlingshemmet srskilt mot bakgrund av att de visste att han var pverkad av droger. Genom att inte vidta tillrckliga tgrder har de av oaktsamhet orsakat den intagnes dd. Pfljden bestms till villkorlig dom. De ska ven betala skadestnd till anhriga. En tredje person friknns frn talet.

Med den information som de tv dmda hade borde de ha vidtagit ytterligare tgrder i form av tillsyn och medicinsk bedmning. De var medvetna om att det fanns en risk fr att den intagne kunde d om han inte fick ndvndig hjlp i tid. De har drfr av oaktsamhet orsakat hans dd.
ngermanlands tingsrtt, ml: B 526-22
Citera
2025-03-28, 19:44
Medlem
Korpberget r ett skmt om du behver individ-anpassad behandling. Det du kommer f gra nr du kommer dit r att skotta sn eller klippa grs. Kasta brdor osv. Stda huset efter anhrig-veckan. Samt st i storkk och stda hela dagarna. Behandlingsassistenterna ser du knappt rken av. En kommer ibland, fast 20 av dem r i stora huset och gmmer sig. Kommer fram nr det r dags fr mat. D r det nstan fullproppat av personal som ter i matsalen, i stora huset. Boende som lagar maten. hygienen undermlig. Mnga Instllda aktiviteter.. Smutsigt hos bagaren, dr finns inte ens tvl.. och bakverken skall sedan sljas vidare till allmnheten. t inte en enda kaka, eller trta nr jag var dr.
Detta r ett stlle fr de som sitter i fngelse, och vill ha lite luft. Eller bostadslsa som tappat allt p grund av ngot missbruk. De blandar sex, spel, drog, alkohol-missbrukare helt utan individ-anpassning. Mobilen kan du glmma, d du ska slppa ALLT utanfr. Jag kom dit med fast jobb och samma bostad sedan 30 r. Ville kunna betala hyran och andra rkningar, samt kolla med jobbet och frskringskassan osv. De sa p Korpberget 'slpp taget', 'Konsekvenser'... Men. Jag hade klarat av att betala min hyra sen 1994. Fock st i k fr att f ut min mobil tv ggr i veckan, st i receptionen under stress fr att betala mina rkningar.
Min mamma och pappa krde mig dit, ocks de som krde mig dit frn Stockholm likas betalade kalaset. Mima kpte tidningar ich gav mig bcker p vgen dit. Nr jag kom fram fick jag inte behlla dessa, tror de blev lite chockade, men lmnade mig dr. Fick inte vara ifed en sekund efter en s lng bilresa. Skulle sitta uppe och umgs med allt och alla, trots att jag tnde av p sub. Dela rum fick jag ocks.
Rkade sga 'hej' till en kille en dag.(Trodde han jobbade dr). Fick vrsta utskllningen. Man fr 7nte prata med andra knet. Du ska ltsas som de j existerar, fast ni bor bredvid varandra och ter i samma matsal. Frstr om du r sex-missbrukare.. men det finns faktiskt sex-missbrukare som r bde bi- och homosexuella. Vad gr de d??? Var s jvla tntigt, fr jag arbetar med killar p mitt jobb. Aldrig jag raggat p dessa. Jobbar inom vrden, och dr ser vi individen. Inte klumpar ihop alla o samma mall.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in