2019-11-19, 22:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Apropå vård i Västernorrland som förlitade sig på planer från Västerbotten fann jag detta

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...n-vasterbotten
Ja. Jag har läst. Jag följer ME- debatten av intresse sen Bjärred och hoppas som sagt att de får fart på både forskning och vård på lika villkor över landet.
Oavsett legaliserar det inte att ta saken i egna händer eller oavsett om man är pro aktiv dödshjälp.
Tror inte riktigt det är rätt väg att väcka oppinion. Likt Bodström eller andra för att uppmärksamma problematiken.
Söker salutogent.
Citera
2019-11-19, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Jag har läst. Jag följer ME- debatten av intresse sen Bjärred och hoppas som sagt att de får fart på både forskning och vård på lika villkor över landet.
Oavsett legaliserar det inte att ta saken i egna händer eller oavsett om man är pro aktiv dödshjälp.
Tror inte riktigt det är rätt väg att väcka oppinion. Likt Bodström eller andra för att uppmärksamma problematiken.
Söker salutogent.

Det vet jag. Att hoppas på lika vård över landet ser jag inte i närtid. I Västernorrland och uppåt har sjukvård dragits in och kvinnor föder barn i bilar efter vägarna i 30-graders kyla. Bilarna tvingas utrustas som överlevnadsbil. Så har det varit alltid. Vi föds med inbyggt eget säkerhetstänk och att allt hänger på en själv.
Citera
2019-11-19, 22:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Det vet jag. Att hoppas på lika vård över landet ser jag inte i närtid. I Västernorrland och uppåt har sjukvård dragits in och kvinnor föder barn i bilar efter vägarna i 30-graders kyla. Bilarna tvingas utrustas som överlevnadsbil. Så har det varit alltid. Vi föds med inbyggt eget säkerhetstänk och att allt hänger på en själv.
Jag diskuterar en mottagning för ME som vore relevant med tanke på avstånd och få kliniker öht.
Däremot är det väldigt nyss som kartläggningar och utredningar iscensatts från socialstyrelsen och att det uppenbart behövs anslag till forskning och information ner till VC förutom att det kommer in redan i utbildningar.
Saker sker dock inte över en natt.

För att återgå till topic så behövs givetvis stöd men som jag skrev är en diagnos en förutsättning för mycket likaväl.
Oavsett så ser jag det som fel väg om debatten ska tas via illegal dödshjälp, självmord eller i värsta fall mord.
Citera
2019-11-19, 22:57
Medlem
Citat:
Jag diskuterar en mottagning för ME som vore relevant med tanke på avstånd och få kliniker öht.
Däremot är det väldigt nyss som kartläggningar och utredningar iscensatts från socialstyrelsen och att det uppenbart behövs anslag till forskning och information ner till VC förutom att det kommer in redan i utbildningar.
Saker sker dock inte över en natt.

För att återgå till topic så behövs givetvis stöd men som jag skrev är en diagnos en förutsättning för mycket likaväl.
Oavsett så ser jag det som fel väg om debatten ska tas via illegal dödshjälp, självmord eller i värsta fall mord.

Om det är svårt att få diagnosen rent generellt i Sverige så är det en omöjlighet norröver. Det hälsohem kvinnan var på och betalade uppenbart privat för borde hon fått remiss till då huvudfinansiär är just Västernorrlands landsting.

Det kan man fundera över.
Citera
2019-11-19, 23:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Om det är svårt att få diagnosen rent generellt i Sverige så är det en omöjlighet norröver. Det hälsohem kvinnan var på och betalade uppenbart privat för borde hon fått remiss till då huvudfinansiär är just Västernorrlands landsting.

Det kan man fundera över.
Menar du Österåsens hälsohem för utmattningsdepression?
Stod nåt om en egenavgift för rehabiliterings*programmet och vart står om hennes privata betalning utan remiss?
Läste bara om dyr behandling på eget bevåg i Norge.

Oavsett så dödas inte folk av sina partners. Deot lär finnas många som inte är nöjda och hårt ansatta.
Oavsett diagnoser.
Senast redigerad av develi 2019-11-19 kl. 23:16.
Citera
2019-11-19, 23:19
Medlem
Citat:
Stod nåt om en egenavgift för rehabiliterings*programmet och vart står om hennes privata betalning utan remiss?

Oavsett så dödas inte folk av sina partners. Det lär finnas många som inte är nöjda.
Oavsett diagnoser.

Visst. Men en diagnos och remiss är en förutsättning för vård på de få kliniker som finns i landet.
Citera
2019-11-19, 23:24
Medlem
Citat:

Oavsett så dödas inte folk av sina partners. Deot lär finnas många som inte är nöjda och hårt ansatta.
Oavsett diagnoser.

Det riktade sig inte enbart till patienter med utmattningsdepression, utan mer generellt mot livsstilsförändringar.
Citera
2019-11-20, 05:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Det riktade sig inte enbart till patienter med utmattningsdepression, utan mer generellt mot livsstilsförändringar.
Vad de sysslar med för övrigt vet jag inte - hon var dock där för depression och verkar ha behandlats på andra ställen också ("bland annat").

"Hon har haft problem under lång tid med framför allt utmattningsdepression som diagnos och har bland annat vårdats på Österåsens hälsohem."
Citera
2019-11-20, 11:30
Medlem
Citat:
Vad de sysslar med för övrigt vet jag inte - hon var dock där för depression och verkar ha behandlats på andra ställen också ("bland annat").

"Hon har haft problem under lång tid med framför allt utmattningsdepression som diagnos och har bland annat vårdats på Österåsens hälsohem."

Österåsen var ursprungligen byggt och användes som sanatorium för TBC-sjuka. Det gjorde henne säkert gott, fin natur, vacker utsikt mot älven, yoga, meditation mm.

Jag vet flera med grav utmattningsdepression som med tiden fick nya diagnosen "kronisk trötthet" numera ME.
Jag utbildade mig tillsamman med andra som hade diagnosen utmattningsdepression på en NLP utbildning med Lars-Eric Uneståhl där några enstaka led av ME, dom fick ofta tillbringa tiden med vila. Men vi bodde alla på samma kursgård och hade det trevligt tillsammans. De få med ME hade betydligt större fysiska nedsättningar och befriades helt från alla dylika inslag av fysisk aktivitet. Men huvudet fungerade på topp. Mkt berikande diskussioner. Det var första gången jag hörde talas om ME.
Citera
2019-11-20, 14:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag vet flera med grav utmattningsdepression som med tiden fick nya diagnosen "kronisk trötthet" numera ME.
Vet du flera?
De är inte många i Sverige oavsett om symtom liknar utmattningssyndrom.
Likaväl som att de kan drabbas av depression pga situationen.
Likt andra med svåra sjukdomstillstånd.
Citera
2019-11-20, 14:18
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Vet du flera?
De är inte många i Sverige oavsett om symtom liknar utmattningssyndrom.
Likaväl som att de kan drabbas av depression pga situationen.
Likt andra med svåra sjukdomstillstånd.
Var det inte denna sjukdom som barnen i Bjärred hade?
Citera
2019-11-20, 14:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Var det inte denna sjukdom som barnen i Bjärred hade?
Ja. De flesta blev nog varse om ME via det högprofilerade hemska ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in