Citat:
Ursprungligen postat av
AoE3#1
Jag hade en skuld p 300k nr jag var ung. Tog ngra alldeles fr stora projekt med min firma och blev utbrnd. Lg hemma och deppade i 3 mnader, gick upp 20kg under dessa tre mnader.
Sedan brjade jag trna och fixade jobb. 14 mnaders knegande gjorde mig skuldfri. Att skapa trdar p flashback kommer inte att hjlpa dig.
1) Lgg upp en skiss ver inkomster utgifter. Inkostsidan skall vara statisk alternativt bli strre(med andra ord JOBBA VER S MYCKET DET GR). Utgifterna skall alltid pressas nedt. Allt som inte r basalt skall du ge fan i. Cigg, snus, alkohol, festande etc.
Dina enda utgifter skall vara transport till och frn jobbet, hyra/el/internet, mat och endast mat. Ingen lsk. Matkuponger kan bli en livrddare. Det jag gjorde var att faktiskt lsa tidningarna frn t.ex. Willys och ICA och storhandla det som var p erbjudande. Ibland kan de begrnsa det med 3 kp per kund. D fr du be polare och familj g och kpa t.ex. 3kg kycklingfile fr en hundring. Helt enkelt; Det du klarar dig utan ska du ge fan i.
2) Lgg upp en skiss/vision ver hur ditt liv skall se ut om 3 r. Allt du gra under dessa 3 r skall rra dig MOT det mlet. Varje gng du jobbar ver skall du tnka att nu fan r du en halv dag nrmare dina ml. Det r detta som ger dig drivkraften att jobba 16timmars-pass utan problem.
Rkna med att ha 3 matldor redo.
3) Du ringer upp varje fretag du r skyldig pengar. Sg att du fr in 25k p kontot vid lning. Till KRF anger du t.ex. 17k netto som mnadsln. Arbetsgivaren drar bort 7k frn nettoln och resten hamnar p ditt konto(KRF rknar att du ska ha runt 10k fr att verleva). Nr du ringer dem ringer du de fretag du r skyldig minst pengar frst. Du ringer och berttar lget, att du hller p att vnda om skeppet i rtt riktning. Var helt rlig med dem du pratar i telefon ty detta uppskattas enormt.
Sg att en skuld ligger p 8k totalt med alla tillgg och rnta.
Du ringer i brjan av mnaden och ber dem ta bort rntan och s mnga straffavgifter som mjligt och D sger du med en bestmd rst att de fr in pengarna p sitt konto den 27e.
Dessa fretag och inkassofretag vill egentligen inget annat n att f in de pengar du r skyldig.
Det r drfr du kan deala med dem om att du skickar in hela summan nsta lning ifall de fr bort rntan och frsker f bort s mnga avgifter som mjligt.
Dagen du blir klar med alla dina skulder kommer du knna dig som vrldens vinnare. Det r en extremt bra lra fr livet att g igenom ngot snt hr och jag ngrar inte en enda dag av min strid fr mitt framtida jag.
RKNA VARJE KRONA OCH VARJE KRONA RKNAS!
Tack fr ditt inlgg. Verkligen.
Jag har aldrig lagt mig ner och gett upp, utan har alltid sett ett ml i fjrran. Vet vart jag vill och vad som krvs, men har dremot varit guppigt och svrt att motivera sig ibland - ven om man vet vad det kommer att inbringa med tiden. Samtidigt r det jag sjlv som satt mig i den sits jag r idag.
Mycket just nu handlar vl dels om att man inte kan gra saker. Har mina dryga 8.000:- varje mnad som "jag ska leva fr" och betala hyra med. Det rcker och gr runt, men that's it. Och tanken att det kommer se ut s i mer n 5 r till ger en fruktansvrd magknsla.
Sen r det absolut s som du skriver, att det r mnga bckar sm. Gr inte att leva lyxliv, unna sig dittan och dattan, samtidigt som man beklagar sig ver att aldrig bli skuldfri. Men, det frstr jag. Har exempelvis tv jobb i dagslget, s det klmmer inte dr, utan snarare att inkomsterna varierar pga att timmarna gr desamma.
S, det r svrt. Jvligt svrt.