Citat:
Ursprungligen postat av
AoE3#1
Jag hade en skuld på 300k när jag var ung. Tog några alldeles för stora projekt med min firma och blev utbränd. Låg hemma och deppade i 3 månader, gick upp 20kg under dessa tre månader.
Sedan började jag träna och fixade jobb. 14 månaders knegande gjorde mig skuldfri. Att skapa trådar på flashback kommer inte att hjälpa dig.
1) Lägg upp en skiss över inkomster utgifter. Inkostsidan skall vara statisk alternativt bli större(med andra ord JOBBA ÖVER SÅ MYCKET DET GÅR). Utgifterna skall alltid pressas nedåt. Allt som inte är basalt skall du ge fan i. Cigg, snus, alkohol, festande etc.
Dina enda utgifter skall vara transport till och från jobbet, hyra/el/internet, mat och endast mat. Ingen läsk. Matkuponger kan bli en livräddare. Det jag gjorde var att faktiskt läsa tidningarna från t.ex. Willys och ICA och storhandla det som var på erbjudande. Ibland kan de begränsa det med 3 köp per kund. Då får du be polare och familj gå och köpa t.ex. 3kg kycklingfile för en hundring. Helt enkelt; Det du klarar dig utan ska du ge fan i.
2) Lägg upp en skiss/vision över hur ditt liv skall se ut om 3 år. Allt du göra under dessa 3 år skall röra dig MOT det målet. Varje gång du jobbar över skall du tänka att nu fan är du en halv dag närmare dina mål. Det är detta som ger dig drivkraften att jobba 16timmars-pass utan problem.
Räkna med att ha 3 matlådor redo.
3) Du ringer upp varje företag du är skyldig pengar. Säg att du får in 25k på kontot vid löning. Till KRF anger du t.ex. 17k netto som månadslön. Arbetsgivaren drar bort 7k från nettolön och resten hamnar på ditt konto(KRF räknar att du ska ha runt 10k för att överleva). När du ringer dem ringer du de företag du är skyldig minst pengar först. Du ringer och berättar läget, att du håller på att vända om skeppet i rätt riktning. Var helt ärlig med dem du pratar i telefon ty detta uppskattas enormt.
Säg att en skuld ligger på 8k totalt med alla tillägg och ränta.
Du ringer i början av månaden och ber dem ta bort räntan och så många straffavgifter som möjligt och DÅ säger du med en bestämd röst att de får in pengarna på sitt konto den 27e.
Dessa företag och inkassoföretag vill egentligen inget annat än att få in de pengar du är skyldig.
Det är därför du kan deala med dem om att du skickar in hela summan nästa löning ifall de får bort räntan och försöker få bort så många avgifter som möjligt.
Dagen du blir klar med alla dina skulder kommer du känna dig som världens vinnare. Det är en extremt bra lära för livet att gå igenom något sånt här och jag ångrar inte en enda dag av min strid för mitt framtida jag.
RÄKNA VARJE KRONA OCH VARJE KRONA RÄKNAS!
Tack för ditt inlägg. Verkligen.
Jag har aldrig lagt mig ner och gett upp, utan har alltid sett ett mål i fjärran. Vet vart jag vill och vad som krävs, men har däremot varit guppigt och svårt att motivera sig ibland - även om man vet vad det kommer att inbringa med tiden. Samtidigt är det jag själv som satt mig i den sits jag är idag.
Mycket just nu handlar väl dels om att man inte kan göra saker. Har mina dryga 8.000:- varje månad som "jag ska leva för" och betala hyra med. Det räcker och går runt, men that's it. Och tanken att det kommer se ut så i mer än 5 år till ger en fruktansvärd magkänsla.
Sen är det absolut så som du skriver, att det är många bäckar små. Går inte att leva lyxliv, unna sig dittan och dattan, samtidigt som man beklagar sig över att aldrig bli skuldfri. Men, det förstår jag. Har exempelvis två jobb i dagsläget, så det klämmer inte där, utan snarare att inkomsterna varierar pga att timmarna gör desamma.
Så, det är svårt. Jävligt svårt.