2019-03-06, 10:46
Bannlyst
Har en volvo xc60 -15

Den är ny för mig och haft den en månad. Larmet går igång 8 av 10 gånger efter 1-2 minuter efter jag låst den.

Vad kan felet vara?
Citera
2019-03-06, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Har en volvo xc60 -15

Den är ny för mig och haft den en månad. Larmet går igång 8 av 10 gånger efter 1-2 minuter efter jag låst den.

Vad kan felet vara?

Larmet på mina volvo-bilar jag har haft som är av senare modell har haft väldigt känsliga larm. Står bilen på gatan och en lastbil åker förbi som vibrerar marken lite så går larmet igång. Det är kanske inte det som händer dig.
Citera
2019-03-06, 11:34
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Har en volvo xc60 -15

Vad kan felet vara?

Kan vara väldigt enkelt...

När man byter kupéfilter på dom där bilarna så måste man haka loss säkringsdosan som sitter i vägen framför luckan in till kupéfiltret och om man då lossar strömförsörjningen till säkringsdosan så blir bilens larm strömlöst för en stund och en felkod läggs, sen när man låser bilen så går larmet igång efter ett tag.

Har varit med om detta två gånger. Första gången var det jag själv som råkade göra detta på en kundbil och han kom tillbaka dagen efter och skällde på mig.
Och en annan gång var det en kund som själv hade bytt kupéfiltret och lossat strömförsörjningen till säkringsdosan med exakt samma problem.

För min del så har det räckt att koppla upp datorn och radera felkoden sen har det fungerat igen...

Fast det kan ju så klart vara något annat problem också...
Citera
2019-03-06, 16:27
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Om bilen står parkerad i en lutning kan det vara sensorn som ska reagera vid rörelse av bilen (vet inte vad den kallas). Var det felet på en av mina XC60.
Citera
2019-03-06, 17:31
Medlem
reFluxls avatar
Min V60 -14 hade problem med taksensorn. Larmade av och till främst i kallt väder. Byttes på Volvo under nybilsgaranti.
Citera
2019-03-08, 08:49
Medlem
Om du ställer larmet på reducerad nivå, startar det även då efter 1-2 min? I så fall kan du åtminstone utesluta att det beror på lutning, passerande lastbilar mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in