• 1
  • 2
2019-03-06, 00:13
Medlem
cybergrodans avatar
Svårt att få en vettig rubrik på detta...
Men det är så att jag går i tankarna att skaffa mig en bil, jag studerar just nu samt jobbar extra, inom 2 år (när utbildningen är klar) kan jag garanterat välja och vraka bland jobben. Tidigare har jag inte varit i behov av bil eftersom jag cyklat överallt, detta kommer jag såklart fortsätta med men efter att ha skaffat hund är behovet av bil större.
Grejen är att jag inte kan bestämma mig vad jag är villig att lägga på bilen. Jag har egentligen 2 alternativ, antingen köper jag en billig skrotbil (runt 15.000) för egna pengar, eller så lånar jag lite av mina föräldrar och betalar av varje månad (ca 50-60 000). Jag vill såklart helst köpa en bil för egna pengar, men många avråder mig från ''skrotbilar'' i och med att den kan kosta mycket i reparation osv...

Vad tror ni blir billigast i längden? Jag behöver absolut inte ha någon flashig bil, men jag kan verkligen inte fixa ett dugg på bilen om det dyker upp problem och det är ju sjukt dyrt att lämna in på verkstad.

Om man t.ex. jämför dessa bilar:
https://www.blocket.se/dalarna/Passa...9.htm?ca=5&w=2
https://www.blocket.se/gavleborg/Vol...5.htm?ca=5&w=1

Funkar det med volvon tror ni eller kommer den i längden att kosta mig mer än passaten?
Citera
2019-03-06, 00:51
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Men det är så att jag går i tankarna att skaffa mig en bil, jag studerar just nu samt jobbar extra, inom 2 år (när utbildningen är klar) kan jag garanterat välja och vraka bland jobben. Tidigare har jag inte varit i behov av bil eftersom jag cyklat överallt, detta kommer jag såklart fortsätta med men efter att ha skaffat hund är behovet av bil större.
Grejen är att jag inte kan bestämma mig vad jag är villig att lägga på bilen. Jag har egentligen 2 alternativ, antingen köper jag en billig skrotbil (runt 15.000) för egna pengar, eller så lånar jag lite av mina föräldrar och betalar av varje månad (ca 50-60 000). Jag vill såklart helst köpa en bil för egna pengar, men många avråder mig från ''skrotbilar'' i och med att den kan kosta mycket i reparation osv...

Vad tror ni blir billigast i längden? Jag behöver absolut inte ha någon flashig bil, men jag kan verkligen inte fixa ett dugg på bilen om det dyker upp problem och det är ju sjukt dyrt att lämna in på verkstad.

Funkar det med volvon tror ni eller kommer den i längden att kosta mig mer än passaten?

Billigast i längden är en äldre välskött Toyota, typ en Corolla från runt 2004-2005 kan du få för 10-15K. Drar lite soppa, låg skatt, inte farlig försäkring, billiga delar, och går inte sönder i första taget.
Citera
2019-03-06, 01:43
Medlem
l150s avatar
Billigast i längden beror väl på hur lång längden är.
Men om det är 2 år fram tills din välj o vrak-era..
Då kommer säkert en s70 tjäna dig väl.
Kanonbil.
Citera
2019-03-06, 03:20
Medlem
Nimars avatar
Det är mycket att tänka på när man köper begagnad bil, det är nästa så att man måste kolla upp säljaren mer än bilen.
En bil för 15k kan fungera problemfritt i flera år och en bil för 50k kan du behöva reparera för 15k efter bara 2 veckor om du har otur.
Köp så låga mil som du har råd med, ju mer mil en bil har gått desto större chans finns det att saker börja gå sönder.
Kolla efter skicket på den, är den välvårdad och fått regelbundna oljebyten så är det nog nån som brytt sig om bilen som haft den. Är det en massa bucklor, repor och den är skitig så har nog ägaren brytt sig mindre.

Låna inte till första bilen, köp en som du har råd med annars kan det bli väldigt dyrt om nått går sönder och du måste låna ännu mer. Och tänk på att skatt och försäkring ska betalas inom ett par veckor.
Köp nybesiktigad så har du lite trygghet men även en sån bil kan gå sönder efter en vecka.
Och glöm inte att kolla upp säljaren.
Citera
2019-03-06, 06:53
Medlem
Citat:

Undvik Passat och Volvo. Ska man ha något som håller ihop när det börjar bli några år på nacken är det japanskt som gäller.

Toyota är skottsäkert, Honda likaså. Även Mazda och Subaru är bra tror jag.
Citera
2019-03-06, 07:18
Medlem
ormbitens avatar
Ska man köra billig skrotbil så bör man ha kunskap till att reparera och skruva.
Citera
2019-03-06, 07:57
Medlem
Ja första frågan är om du klarar dig utan bil? Alltså vad händer om bilen inte startar en morgon? Kan du missa första lektionen eller ta bussen är det ok! Förlorar du en välbetald arbetsdag och kanske jobbet är det något annat. Jag skulle ändå köpa väl begagnat första bil. Innan du blir riktigt van att köra bil. TOYOTA som andra rekommenderade är Bra val.
Citera
2019-03-06, 08:24
Medlem
Waldschrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Ja första frågan är om du klarar dig utan bil? Alltså vad händer om bilen inte startar en morgon? Kan du missa första lektionen eller ta bussen är det ok! Förlorar du en välbetald arbetsdag och kanske jobbet är det något annat. Jag skulle ändå köpa väl begagnat första bil. Innan du blir riktigt van att köra bil. TOYOTA som andra rekommenderade är Bra val.

Finns flera japanska "evighetsmaskiner" kring år 2000 som är lika bra, Nissan Primera t.ex. Honda Accord ska också var en sån bil.

Mitt tips: Kolla upp sådana bilar, kolla även upp serviceintervall och vad det kostar att göra kamremsbyte (om de har det) innan köp. Annars kan det hända att du köper en billig bil och ser sedan att det är dags för stora servicen...

Sedan ska den vara nybesiktad. Då har man minimerat risken lite iaf. Oavsett är det alltid risk med sådana bilar: Kan gå sönder efter en vecka, kan hålla ett år.

Själv köper jag heller en bil för max 20000.- än en för runt 60-100000. Känns surare om det går sönder något på en bil som har kostat en del.

Har du en bil för 15000.- och något dyrt går sönder så kan du skita i det och köpa en annan.

Eller så klarar du dig med en elcykel???
Citera
2019-03-06, 08:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Varför tittar du på så stora bilar?

Köper du en småbil så kan du få en oerhört pålitlig bil för femtontusen.

Jag skulle t.o.m rekommendera en mikrobil som Kia Picanto eller Hyundai i10. Du kan få en sådan lågmilare som ägts av en försiktig gammal kärring för tiotusen. Den kommer hålla massor av år.
Citera
2019-03-06, 09:09
Medlem
Citat:

Jag har de senaste åren haft två bilar samt att jag gjort livsresan med att byta upp mig.
Dvs så har jag testat allt från att betala skatten på en bil till en korkad hög summa.

Billigaste bilägandet är de senaste årens andrabil. Båda har varit risiga Fordar jag köpt för 4000kr. Den ena äger jag just nu. Ingen av dessa har gått sönder så de har behövt repareras men den förra gick direkt till skrot efter besiktningen. Jag räknar med att även den nuvarande Forden gör det då den kommer få renovering av bakbromsar på besiktningen.
Men med Biltema så landar det på 2000kr o jag vet inte om några fler fel på den.

I dessa 4000kr så har skatt samt två uppsättningar hjul ingått. Enbart dessa gjorde att man i princip fick bilen gratis.
För mig har dessa skitbilar varit billigast att äga o begagnatmarknaden vimlar av dessa. Säljarna vill bli av med dem o har bra prutmån då de oftast säljer för att slippa åka till skroten själva.
Citera
2019-03-06, 12:53
Medlem
cybergrodans avatar
Tack för alla jättebra svar!!
Jag behöver inte ha någon stor bil egentligen, men den kan inte vara alltför liten med tanke på att jag har hund som ska få plats. Jag kommer inte ta bilen till jobbet/skolan utan det är helt och hållet på fritiden som den kommer att användas.
Märke på bilen spelar mig ingen roll, även om jag kört mycket volkswagen och gillar de bilarna.

En sak som jag undrar över lite är miltalen, det känns som att man bör hålla sig under 20.000 men jag kanske har fel? En del fina volvos till vettiga priser kan ju ligga över 30.000 i miltal men är inte det jäkligt dumt att köpa?
Citera
2019-03-06, 13:46
Medlem
Små bensinsnåla bilar är eftertraktade av de som kör långt. Om du bara kommer köra några hundra mil per år kommer 1-3 dl / mil inte betyda någonting för din totala bilkostnad. Du får väldigt mycket mer bil för pengarna om du väljer en större och lite äldre bil. Du länkade till en S70 med 26000 mil och det kan var en väldigt bra köp om de slitdelar som brukar vara slut efter > 20 000 mil är utbytta (stötdämpare, bromsok etc och speciellt på en S70, övre motorfäste, ABS-styrenhet, på dessa automater är det viktigt att automatoljan är bytt ngn gång). Om du inte har kompetensen eller känner ngn som har det så kan det löna sig att köpa en äldre lågmilare < 10000 mil. Då har sannolikt inte så mycket blir utbytt men du vill sannolikt få 5-10000 relativt problemfria mil. Har själv köpt två äldre Volvo med 7800 respektive 10 000 mil de sista 13 åren och de har varit väldigt goda köp.

Här har du en S70 som ser ut att vara i nyskick för 19000 kr (innan prutning);

https://mobil.blocket.se/annons/upps...agare/82953184
Senast redigerad av Neida 2019-03-06 kl. 13:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in