Citat:
Ursprungligen postat av
sargasso
Ja första frågan är om du klarar dig utan bil? Alltså vad händer om bilen inte startar en morgon? Kan du missa första lektionen eller ta bussen är det ok! Förlorar du en välbetald arbetsdag och kanske jobbet är det något annat. Jag skulle ändå köpa väl begagnat första bil. Innan du blir riktigt van att köra bil. TOYOTA som andra rekommenderade är Bra val.
Finns flera japanska "evighetsmaskiner" kring år 2000 som är lika bra, Nissan Primera t.ex. Honda Accord ska också var en sån bil.
Mitt tips: Kolla upp sådana bilar, kolla även upp serviceintervall och vad det kostar att göra kamremsbyte (om de har det)
innan köp. Annars kan det hända att du köper en billig bil och ser sedan att det är dags för stora servicen...
Sedan ska den vara nybesiktad. Då har man minimerat risken lite iaf. Oavsett är det alltid risk med sådana bilar: Kan gå sönder efter en vecka, kan hålla ett år.
Själv köper jag heller en bil för max 20000.- än en för runt 60-100000. Känns surare om det går sönder något på en bil som har kostat en del.
Har du en bil för 15000.- och något dyrt går sönder så kan du skita i det och köpa en annan.
Eller så klarar du dig med en elcykel???