2019-03-05, 23:06
Medlem
Joomlas avatar
Syrran söker dator att spela Sims på. Jag bytte till Mac för många år sen så jag har ingen jättebra koll och hennes kriterier var ungefär:
- ska rymma många expansionspaket
- 15" (ish)
- "ju billigare desto bättre".

Har dåliga erfarenheter med Acer från way back så det behöver inte vara absolut billigaste plastknarriga skräpet, ifall exempelvis Acer fortfarande spelar i den ligan. Har hittat en del på Inet för 7500-9900 kr, men vet inte hur ska man inbördes prioritera dessa. 256 GB snålt? 8GB RAM känns OK så längre datorn går att uppgradera...? GPU har jag ingen koll på alls.

Denna verkar rimlig och är billigast: Lenovo Ideapad 330S - Ryzen 5 8GB 512GB. Meriterande med stor lagring och låg prislapp men jag tolkar det som att 4GB av RAM:et inte går att byta dvs max är 4+16=20? Nackdel? Vet inte heller om det är dedikerad eller integrerat grafikkort samt hur stor roll det spelar? "Radeon Vega 8 Graphics"

1TB HDD plus 256 GB SSD? MSI GF63 8RD - i5 8GB 256GB+1TB GTX 1050Ti Kostar dock 10k, men MSI är väl ett "bra" märke?

Alternativt någon av dessa? Lenovo Legion Y530 - i5 8GB 256GB GTX 1050Ti
ASUS VivoBook S15 S510 - i7 8GB 256GB MX150 (2st USB 2.0-portar känns kanske lite förlegat och snålt på en dator för 10k?)

Många funderingar men om någon har koll så hade det varit uppskattat!
Senast redigerad av Joomla 2019-03-05 kl. 23:09.
Citera
2019-03-05, 23:47
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Syrran söker dator att spela Sims på. Jag bytte till Mac för många år sen så jag har ingen jättebra koll och hennes kriterier var ungefär:
- ska rymma många expansionspaket
- 15" (ish)
- "ju billigare desto bättre".

Har dåliga erfarenheter med Acer från way back så det behöver inte vara absolut billigaste plastknarriga skräpet, ifall exempelvis Acer fortfarande spelar i den ligan. Har hittat en del på Inet för 7500-9900 kr, men vet inte hur ska man inbördes prioritera dessa. 256 GB snålt? 8GB RAM känns OK så längre datorn går att uppgradera...? GPU har jag ingen koll på alls.

Denna verkar rimlig och är billigast: Lenovo Ideapad 330S - Ryzen 5 8GB 512GB. Meriterande med stor lagring och låg prislapp men jag tolkar det som att 4GB av RAM:et inte går att byta dvs max är 4+16=20? Nackdel? Vet inte heller om det är dedikerad eller integrerat grafikkort samt hur stor roll det spelar? "Radeon Vega 8 Graphics"

1TB HDD plus 256 GB SSD? MSI GF63 8RD - i5 8GB 256GB+1TB GTX 1050Ti Kostar dock 10k, men MSI är väl ett "bra" märke?

Alternativt någon av dessa? Lenovo Legion Y530 - i5 8GB 256GB GTX 1050Ti
ASUS VivoBook S15 S510 - i7 8GB 256GB MX150 (2st USB 2.0-portar känns kanske lite förlegat och snålt på en dator för 10k?)

Många funderingar men om någon har koll så hade det varit uppskattat!
Du kan byta ena RAM-minnet.
Du lär ju tanka på en hel del expansioner om 250gb ska fyllas.
Jag har 4gb ram och klarar spel likt SIMs utan problem, med 250gb expansioner dock, ja - det blir ju en del att tugga...
Citera
2019-03-05, 23:54
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Du kan byta ena RAM-minnet.
Du lär ju tanka på en hel del expansioner om 250gb ska fyllas.
Jag har 4gb ram och klarar spel likt SIMs utan problem, med 250gb expansioner dock, ja - det blir ju en del att tugga...
Nä, men jag tänker om man fortfarande tappar en del utrymme till formateringen, sen bränner jag vet inte hur många tiotal gigabytes på Sims. Det är ju inte en dedikerad sims-dator utan den kommer ju användas till att lägga över telefonbilder på, surfa och säkert fler och andra spel över tid.
Citera
2019-03-06, 00:10
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Nä, men jag tänker om man fortfarande tappar en del utrymme till formateringen, sen bränner jag vet inte hur många tiotal gigabytes på Sims. Det är ju inte en dedikerad sims-dator utan den kommer ju användas till att lägga över telefonbilder på, surfa och säkert fler och andra spel över tid.
jag har som sagt en 4gb (max 32, kanske ska uppgradera) RAM, i3-2350M (2,3ghz 3mb) som gör ett ypperligt jobb som "lättare" speldator, kontor/arbete (Office-paketet) och multimedia-service. Batteriet har dock dött sedan ett år, kostar mer med ett nytt batteri än vad själva datorn kostar hel och begagnad. Köpte den för 2500 på någon mellandagsrea.

Kul att du tänker. Hoppas du får några bra svar!
Edit: kostar 700kr för nytt batteri, 120gb SSD, 16gb RAM på Ebay, nästan värt ändå - skulle ju ge datorn en skön boost, men om det är värt, är frågan. Vattentät är laptopen då i alla fall garanterat såhär efter 6års forskande i ämnet.

Alla laptop-RAM ser likadana ut va? Kanske slå till på 16x2gb.
Senast redigerad av GoUoD 2019-03-06 kl. 00:32.
Citera
2019-03-06, 00:51
Medlem
DigiFlaxs avatar
Acer har blivit mycket bättre när det gäller kvalitén. Förr så byggde de bara billiga plastburkar. Idag så har de även premiummodeller. Är egentligen Asus och Acer som är mest intressanta idag enligt mig.

Skulle nog rekommendera något sånt här till din syster:
https://www.webhallen.com/se/product...GF-MX150-Win-1

16 GB RAM, 512 GB SSD, GeForce MX150 & Intel Core i5
Pris: 9 500:-
Senast redigerad av DigiFlax 2019-03-06 kl. 01:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in