• 1
  • 2
2019-03-05, 16:22
Medlem
PilsnerPers avatar
Fick ett samtal här om dagen av en nära släkting som vill låna cirkus lite mer än 5k.

Själva summan är inga större problemen för mig att låna ut. Dilemmat är att jag svårt att lita på personen ifråga, från att först vägra berätta till vilka räkningar som avses, till att dra till med elräkningen (Dyr elräkning kan jag tycka)

Personen ska betala ca 500kr till mig vid lön. Så tar typ ett år att få ingen slantarna.

Bör jag låna ut dessa pengar, eller inte?

Kan säga att jag inte fått låna i oanvänd situation.
Citera
2019-03-05, 16:31
Medlem
5000 är kaffepengar, som vederbörande inte bör ha något problem att varken avbetala eller klumpbetala. Skriv avtal med beloppet och avbetalningsplanen. Om inte annat så får du se om det går att lita på personen.

Har du pengar över är det egentligen ingenting att fundera på.
Senast redigerad av nilltre 2019-03-05 kl. 16:37.
Citera
2019-03-05, 16:33
Medlem
Mansingens avatar
Är man så desperat att man myglar om det så skulle jag inte låna ut pengarna, särskilt inte till en släkting. Får direkt dåliga vibbar, typ vrålkåt och måste ha en lyxhora eller knarkskulder.
Citera
2019-03-05, 16:41
Medlem
sfrges avatar
Vill du ha igen pengarna så bör ni skriva ett avtal tillsammans.
Min erfarenhet är att lånar du ut pengar privat får du aldrig igen pengarna.
Du får kanske igen en liten del men det brukar inte vara mer.

Din släkting verkar inte direkt vara sanningsenlig. Tror inte du kommer att få igen dom där pengarna.
Citera
2019-03-05, 16:47
Medlem
Troubleholders avatar
Vad är det med folk att alltid veta vart pengarna ska gå? Är man så snål så man måste ha allting på en lista över vad det ska gå till?

Har lånat ut stora summor till folk flera gånger och det som spelar roll för mig är att jag får TILLBAKA pengarna, sen om dom använder pengarna på den lokala puben på enarmad bandit eller om dom gör något annat skiter jag i. Så länge man kan lita på personen så är det okej.

Kan man inte lita på personen, be dom om något föremål i säkerhet i likvärdig summa eller skit i o låna ut.
Citera
2019-03-05, 16:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerPer
Fick ett samtal här om dagen av en nära släkting som vill låna cirkus lite mer än 5k.

Själva summan är inga större problemen för mig att låna ut. Dilemmat är att jag svårt att lita på personen ifråga, från att först vägra berätta till vilka räkningar som avses, till att dra till med elräkningen (Dyr elräkning kan jag tycka)

Personen ska betala ca 500kr till mig vid lön. Så tar typ ett år att få ingen slantarna.

Självklart ska du INTE låna ut. Aldrig till privatperson och definitivt inte till släkting.
Citera
2019-03-05, 17:05
Medlem
krossapatriakratets avatar
Att låna ut pengar är att ställa sig i vägen för Darwinismen, det ska man aldrig göra. Om din släkting inte klarar att införskaffa pengarna på egen hand så förtjänar han det som händer honom. Det här blir en bra läxa för din släkting att ha lite framförhållning och spara pengar istället för att låna.
Citera
2019-03-05, 17:18
Medlem
Citat:

man ska aldrig låna ut pengar till släktingar eller nära vänner det kommer sluta med ena jävla bråk och splitringar och utan pengar
Citera
2019-03-05, 17:18
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troubleholder
Vad är det med folk att alltid veta vart pengarna ska gå? Är man så snål så man måste ha allting på en lista över vad det ska gå till?

Har lånat ut stora summor till folk flera gånger och det som spelar roll för mig är att jag får TILLBAKA pengarna, sen om dom använder pengarna på den lokala puben på enarmad bandit eller om dom gör något annat skiter jag i. Så länge man kan lita på personen så är det okej.

Kan man inte lita på personen, be dom om något föremål i säkerhet i likvärdig summa eller skit i o låna ut.

Man kanske inte vill finansiera sin släktings knarkskuld, om någon vill ha 5000kr undrar man givetvis till vad.

Ts, du vet väl om din släktning är pålitlig? Jag har släktingar jag inte skulle låna ut till, men jag har också släktningar som hade hjälp.
Citera
2019-03-05, 17:25
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Kom överens om någonting som säkerhet om återbetalningen dröjer och skriv ihop ett kontrakt vad som gäller. Ring Kronofogden och kolla om personen har skulder och ev. löneutmätning. Oftast får bil behållas om personen har jobb och anser sig behöva den pga jobbresor, dessutom mindre löneutmätning på flera tusen/månad. Kolla om det finns skulder på bilen.
Senast redigerad av Dumhetsmuseet 2019-03-05 kl. 18:03.
Citera
2019-03-05, 18:22
Medlem
Jag lånar aldrig ut. Det slutar alltid med ovänskap och förlorade pengar. Säger man ja en gång så har man ställt upp dörren på vid gavel flr ytterligare lån och för fler människor. Lika bra att bli ovän redan från början.
Citera
2019-03-05, 18:27
Medlem
Citat:

Gör det bara om du kan tänka dig att lägga de 5000kr i soptunnan eller i en tiggares mugg.

Chansen att du ska få tillbaka pengarna utan problem och utan törn i relationen är nära noll.

Säger du nej och rent av drar en vals om att du inte lånar ut pengar till närstående på grund av tidigare erfarenhet och du vill inte riskera något mellan er, då kommer snyltaren kanske att respektera dig.

Annars är det ingen vals nästa gång du säger nej
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in