• 1
  • 2
2019-03-05, 16:13
Medlem
santacls avatar
Teaser Trailer - https://www.youtube.com/watch?v=I0UWIya-O0s

Imdb - https://www.imdb.com/title/tt8772262/

https://www.indiewire.com/2019/02/so...ry-1202047527/

There’s nothing blatantly scary about the teaser announcement for A24 and Ari Aster’s “Midsommar” (embedded below), and yet the involvement of the “Hereditary” writer-director is enough to make the motion graphic feel incredibly terrifying. “Midsommar” will be Aster’s first directorial effort since “Hereditary” earned critical acclaim and terrified audiences last year. A24’s announcement confirms the film is still on course to be released in 2019.

As Aster describes it, the film is a slice of “Scandinavian folk horror” that centers around a couple who visit they friend’s rural hometown in Sweden. The couple is traveling to attend the town’s legendary mid-summer festival, but their trip devolves into an increasingly violent and bizarre competition at the hands of a pagan cult.
Citera
2019-03-05, 17:27
Medlem
Ostrobothnias avatar
Blev väldigt intressserad av de första promobilderna, just när man anspelar på lite allmogekonst och hedniska traditioner. Sen var ju trailern speciell på sitt vis "daylight horror" som ngn sa men den träffade inte riktigt samma nerv. Har inte sett Hereditary, men hade hoppats på ngt i stil med "the VVitch"
Citera
2019-03-05, 17:32
Medlem
Kickexs avatar
Njaa. Vi får se.
Hereditary var bra dock.
Citera
2019-03-06, 00:03
Medlem
sim-man92s avatar
Hereditary är bland de sämsta skräckfilmerna som gjorts typ (överdriver såklart, men fan va jag ogillade den) Så mina förväntningar är inte direkt höga, men som svensk är den ju ett måste.
Citera
2019-03-06, 19:18
Moderator
skunkensunes avatar
Tycker den här verkar vara lite småspännande även om jag gissar att exotifieringen av svenska och nordiska traditioner kommer gå hem bättre i resten av världen. Vi är helt enkelt för vana vid våra egna traditioner. Har ju annars kommit några filmer som just använder sig av svensk mystik på det här sättet, brittiska The Ritual och franska Dans la forêt (Into the forest) till exempel.
Citera
2019-03-06, 21:05
Medlem
BlackMetals avatar
Håller mig lite skeptisk till filmen tills vidare men i bästa fall kan den kan ha lite Wicker Man-vibbar. Verkar vara vad Aster siktar på i alla fall.
Citera
2019-03-06, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Håller mig lite skeptisk till filmen tills vidare men i bästa fall kan den kan ha lite Wicker Man-vibbar. Verkar vara vad Aster siktar på i alla fall.

Hoppas bara på att den inte blir som Hereditary, som var en blek halv-kopia på Rosemary's Baby, fast med ofrivillig komik och obegripliga mängder exposition-dialog. En film som gång på gång stannar upp för att låta en karaktär förklara filmens handling är inte en välskriven film.

Ari Asters kortfilmer är dock ruggigt bra (och konstiga). Bara rädd för att han känner sig tvungen att dumma ner sina långfilmer för vad han tror är en korkad biopublik.
Citera
2019-03-07, 22:24
Medlem
Ostrobothnias avatar
Väldigt mycket symbolik i trailern, främst runor. Ngn noterade att Tiwas runan, guden Tyrs runa, som också namngett Tisdag. Tyr tolkades som guden Mars av romarna - trailern släpptes första tisdagen i mars.
I dagens läge förknippas den runan väl lätt gärna till NMR och med den ruralromatiska inramningen och överväldigande blondheten i trailern i åtanke kan man ju gissa vilken typ av kult det vara frågan om.
Citera
2019-03-18, 23:14
Medlem
Zebels avatar
Gnäll som vanligt.

Jag älskar den här idén, och jag älskade Hereditary. Den var så välkommen!
Ni fullblodsfilmkritiker - vilken annan skräckfilm från 2018 var bättre än Hereditary? Jag vill veta.
Citera
2019-03-19, 11:25
Medlem
BankarBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuz
Hoppas bara på att den inte blir som Hereditary, som var en blek halv-kopia på Rosemary's Baby, fast med ofrivillig komik och obegripliga mängder exposition-dialog. En film som gång på gång stannar upp för att låta en karaktär förklara filmens handling är inte en välskriven film.

Ari Asters kortfilmer är dock ruggigt bra (och konstiga). Bara rädd för att han känner sig tvungen att dumma ner sina långfilmer för vad han tror är en korkad biopublik.
Kan förstå och hålla med om att expositionen är lite överdriven stundtals, men å andra sidan har filmen ett par andra scener som är lika välskrivna som de bästa. Kan även tycka att det är någorlunda oundvikligt när han försöker berätta en sådan typ av berättelse. Den är självklart inte världens bästa skräckfilm som så många beskrivit, men framförallt bilscenen och konfrontationen vid middagsbordet får filmen att bli direkt milakliv bättre än alla conjuring-kopior vi får se nuförtiden.
Citera
2019-05-14, 17:09
Medlem
santacls avatar
https://www.youtube.com/watch?v=1Vnghdsjmd0

MIDSOMMAR | Official Trailer HD | A24
Citera
2019-05-18, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Tycker den här verkar vara lite småspännande även om jag gissar att exotifieringen av svenska och nordiska traditioner kommer gå hem bättre i resten av världen. Vi är helt enkelt för vana vid våra egna traditioner. Har ju annars kommit några filmer som just använder sig av svensk mystik på det här sättet, brittiska The Ritual och franska Dans la forêt (Into the forest) till exempel.

Jag har hört av personer som varit på inspelningen av filmen att de har inte en aning om hur Svenska traditioner ser ut, jag såg den där skräckfilmen på Netflix då några Engelsmän, eller Amerikaner gjorde fotvandring i de svenska fjällen och det dök upp "nordiska" häxor eller något liknande, ingenting i denna film hade någonting att göra med nordiska traditioner, det existerar ingen folktro av denna art, allt var hittepå i amerikansk stil och det gjorde filmen riktigt jävla usel, och det kommer denna film även bli.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in