2019-03-03, 20:58
Medlem
Någon som vet något om denna utbildning på KTH eller kanske går på den? Är den sämre än Indek?

https://www.kth.se/itm/skolan-for-in...ement-1.812446
Citera
2019-03-03, 21:07
Medlem
Det ser ut som att det du länkar till inte är en utbildning utan en avdelning på KTH.

Indek på KTH ges av "Skolan för industriell teknik och management", dvs det du länkar till. Jag vet inte exakt vad KTH menar med formuleringen "skolan för" men skola borde typ vara ekvivalent med "avdelning" tror jag.
Senast redigerad av Josef.K.33 2019-03-03 kl. 21:09.
Citera
2019-03-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Det ser ut som att det du länkar till inte är en utbildning utan en avdelning på KTH.

Indek på KTH ges av "Skolan för industriell teknik och management", dvs det du länkar till. Jag vet inte exakt vad KTH menar med formuleringen "skolan för" men skola borde typ vara ekvivalent med "avdelning" tror jag.

Oj, måste ha missuppfattat det då.
Citera
2019-03-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33

Stämmer. Förr i tiden kallades det ”sektioner”. T ex M-sektionen.

KTH har följt intetnationella trender och döpt om det till ”skolor”. Lite trist tycker jag. Våga stå för det traditionella svenska!
Citera
2019-03-03, 22:37
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valrosten
Stämmer. Förr i tiden kallades det ”sektioner”. T ex M-sektionen.

KTH har följt intetnationella trender och döpt om det till ”skolor”. Lite trist tycker jag. Våga stå för det traditionella svenska!
Hette det också sektioner förr i tiden? Trodde sektioner är och alltid varit det som styrts av studenter, typ som M-sektionen: https://www.maskinsektionen.se/
Citera
2019-03-03, 23:54
Medlem
Skolorna är mer som de som håller i olika utbildningar,.ITM skolan ansvarar för maskinteknik, industriell ekonomi, energinoch miljö och några fler. Medans andra skolor ansvarar för andra utbildningar.
Alla program tillhör någon skola, men det är programmet du söker inte skolan specifikt.

Sektioner är studentorganisationer vid de olika programmen och drivs av stundenterna.
Citera
2019-03-04, 00:53
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Hette det också sektioner förr i tiden? Trodde sektioner är och alltid varit det som styrts av studenter, typ som M-sektionen: https://www.maskinsektionen.se/

Citat:
Ursprungligen postat av nuedetkrig
Skolorna är mer som de som håller i olika utbildningar,.ITM skolan ansvarar för maskinteknik, industriell ekonomi, energinoch miljö och några fler. Medans andra skolor ansvarar för andra utbildningar.
Alla program tillhör någon skola, men det är programmet du söker inte skolan specifikt.

Sektioner är studentorganisationer vid de olika programmen och drivs av stundenterna.

Nej, förr i tiden var även de (flesta) tekniska lärosätena indelade i "sektioner", så det är inte enbart en studentkårsföreteelse. Men det är nu ganska länge sedan de bytte bort namnet "sektion". Kvar blev det hos studentföreningarna.

Men än idag hör man saker som "Jag läser på M-sektionen", trots att det knappast är studentorganisationen som står för undervisningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in