• 1
  • 2
2019-03-03, 15:51
Medlem
zabuts avatar
Hej jag tycker att termen medberoende är väldigt luddigt. Med bakgrund där jag förklarar själva begreppet utifrån böcker, ska jag nu göra en kritisk analys av begreppet.

Vilken metod kommer ge bäst resultat?

Blir min analys bäst av att analysera enbart massa olika artiklar som kritiserar termen?

Hur hade du gjort som redan gjort ett liknande arbete? Mvh
Citera
2019-03-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zabut
Hej jag tycker att termen medberoende är väldigt luddigt. Med bakgrund där jag förklarar själva begreppet utifrån böcker, ska jag nu göra en kritisk analys av begreppet.

Blir min analys bäst av att analysera enbart massa olika artiklar som kritiserar termen?

Det betyder olika saker för olika människor/beh hem/organisationer/beh enheter.

Strukturera upp olika förklaringsmodeller vad som ingår i dessa och gör en analys kring skillnaden/likheterna mellan dina förklaringsmodeller.
Citera
2019-03-03, 15:57
Medlem
Zaedrewss avatar
Hade gått efter det rent grundläggande. Om en person är medberoende är personen närstående till missbrukaren. Extremt närstående. Det är såtillvida ett dumt begrepp. Personen är inte inte medberoende utan mer bara en som faktiskt bryr sig och hemskt gärna vill att personen ifråga ska bryta sitt missbruk.
Citera
2019-03-03, 15:58
Medlem
Citat:

medberoende - gift med alkoholist/narkoman

medberoende - har barn som missbrukar

medberoende - vuxit upp med missbrukande föräldrar

medberoende - enligt aa/aca/alanon

Medberoende - kurser som beh hem säljer (mega stor marknad)

medberoende - kommunen har skyldighet att ge anhöriga vård/stöd
Citera
2019-03-03, 16:32
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
medberoende - gift med alkoholist/narkoman

medberoende - har barn som missbrukar

medberoende - vuxit upp med missbrukande föräldrar

medberoende - enligt aa/aca/alanon

Medberoende - kurser som beh hem säljer (mega stor marknad)

medberoende - kommunen har skyldighet att ge anhöriga vård/stöd

Du menar att detta skulle vara 5 olika förklaringsmodeller? Där jag t.ex. tar 3 uttalanden, beskrivningar och artiklar från varje förklaringsmodell och sedan sammanställer data utifrån 3x5 förklaringsmodeller? Så då går själva analysen utifrån 5 olika perspektiv. Hur skulle ett 6:e perspektiv kunna vara kritiker till termen?
Citera
2019-03-03, 16:45
Medlem
Gynekologstols avatar
Medberoende är ett begrepp som tolvstegsrörelsen har hittat på, och precis som med allt annat som de säger så rör det sig om en lögn. Det finns givetvis inget sådant tillstånd på riktigt.
Citera
2019-03-03, 16:50
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Medberoende är ett begrepp som tolvstegsrörelsen har hittat på, och precis som med allt annat som de säger så rör det sig om en lögn. Det finns givetvis inget sådant tillstånd på riktigt.

Hur gör jag enklast en kvalitativ textanalys som analyserar begreppet då?
Citera
2019-03-03, 16:55
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Hur gör jag enklast en kvalitativ textanalys som analyserar begreppet då?
Om du vill göra en analys av begreppet medberoende så är det viktigt att veta att tolvstegsrörelsens mål är att alla människor skall lägga sitt liv och sin vilja i Guds händer. Anhöriga till missbrukare är bara ytterligare en grupp som de har skapat en sekt (al-Anon) för.

Du kan börja med att läsa på Orange Papers, där mycket av tolvstegsrörelsens historia finns beskriven.

https://www.orange-papers.info
Citera
2019-03-03, 17:06
Medlem
yournotlikemes avatar
Medberoende existerar till allra högsta grad. Jag kan tycka att man tex. som släkting eller närstående och när man kan och vill hjälper till i form i husrum, mat osv. OM personen i fråga verkligen vill bli frisk och inte kan ta hand om sig själv. Då är det inte medberoende, för hur i helvete ska personen bli frisk och klara sig bättre av att bli utslängd med en skitig filt.

Medberoende är när personen som inmundigar alkohol eller droger i ett missbruk på bekostnad av andra, man inte ska ge en missbrukare pengar. En medberoende person är oftast väldigt manipulerad av missbrukaren och de har ofta en nära relation vilket det gör det ännu svårare att säga nej till saker och ting.

Har sett åtskilliga dokumentärer där mammor valt att ge sina barn tex. OxyContin (Morfinpreparat) för att deras barn inte ska gå över och ta livsfarligt heroin. DET är medberoende om något.

Bör tilläggas att även medberoende behöver oftast hjälp också när det kommer till rehabilitering.
Citera
2019-03-03, 19:00
Medlem
metros avatar
Gör en sökning på codependent och dsm-iii. På 90-talet var det en forskare som försökte få medberoende att bli en erkänd diagnos, inkluderat i DSM (diagnosmanual), men det gick inget vidare. Borde gå att hitta diskussioner kring det. På 90-talet gjordes en hel del forskning med olika kriterier och enkäter. Borde vara en bra start.

Posta gärna vad du kommer fram till!
Citera
2019-03-03, 19:20
Medlem
Citat:
Du menar att detta skulle vara 5 olika förklaringsmodeller? Där jag t.ex. tar 3 uttalanden, beskrivningar och artiklar från varje förklaringsmodell och sedan sammanställer data utifrån 3x5 förklaringsmodeller? Så då går själva analysen utifrån 5 olika perspektiv. Hur skulle ett 6:e perspektiv kunna vara kritiker till termen?

En analys utgår från en frågeställning som du svarar på genom att samla in material så vad har du för frågeställning?

Finns masa olika vinklar beroende på hur du vill se på frågan som:

-Vad är medberoende?

- Vem tjänar pengar på medberoende?

- hjälper olika medberoendeprogram/kurser medberoende människor? Hur?

- När kom medberoende begreppet och hur har det utb´vecklats historiskt?

Utifrån din fråga så kategoriserar du medberoendet och sedan analyserar.
Citera
2019-03-03, 19:35
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
En analys utgår från en frågeställning som du svarar på genom att samla in material så vad har du för frågeställning?

Finns masa olika vinklar beroende på hur du vill se på frågan som:

-Vad är medberoende?

- Vem tjänar pengar på medberoende?

- hjälper olika medberoendeprogram/kurser medberoende människor? Hur?

- När kom medberoende begreppet och hur har det utb´vecklats historiskt?

Utifrån din fråga så kategoriserar du medberoendet och sedan analyserar.

Idén är att ställa två perspektiv mot varandra. En sidan är skrivna böcker om medberoende vi säger att jag tar 2 stycken böcker och en klinik som beskriver medberoende. Sen har jag tänkt ta 3 stycken kritiker i form av artiklar.

Så då går det väl använda frågeställningen: Hur skiljer sig perspektiven åt från litteratur om medberoende och behandlingskliniker, gentemot flera olika kritiker av termen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in