• 1
  • 2
2019-03-02, 21:52
Medlem
U22s avatar
Jag är 22 år och student på heltid. Jag har endast 8000 i sparkontot, medan mina polare verkar ha mycket mer.
Jag har sommarjobbat i princip varje år sen jag var 16, men pengarna har oftast slösats bort på resor och dylikt.

Jag har dock lyckats lägga undan lite, totalt 8000 i nuläget. Är jag dålig? Har en lite äldre polare (25 år) som har över 100 000 på sparkontot. Herrejisses va dålig man känner sig.
Citera
2019-03-02, 21:55
Medlem
Jag är 44 och har inte ens ett sparkonto.
Citera
2019-03-02, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Jag är 22 år och student på heltid. Jag har endast 8000 i sparkontot, medan mina polare verkar ha mycket mer.
Jag har sommarjobbat i princip varje år sen jag var 16, men pengarna har oftast slösats bort på resor och dylikt.

Jag har dock lyckats lägga undan lite, totalt 8000 i nuläget. Är jag dålig? Har en lite äldre polare (25 år) som har över 100 000 på sparkontot. Herrejisses va dålig man känner sig.
Du har en tanke på de bra,pension se som mindre bra efter 65 år för din del.När du får jobb.
Citera
2019-03-02, 21:58
Medlem
skitpuddings avatar
När jag var i din ålder hade jag precis supit bort ca 75 000kr. Ett mindre arv som jag placerat i aktier och som under några år fördubblades nästan. Men jag söp bort dom pengarna. Sen dess har jag inte brytt mig om att spara. Är 34 år och har inte ett skit på kontot just nu. Har ett sparkonto men aldrig några pengar där. Inte ett skit på min aktiedepå heller och kommer aldrig att bli det heller. Jag är fast i att runka runt med låglönejobb/gå på socialen, det finns ingenting jag kan göra åt den saken. Snart ska jag kanske köra ut lite brev till folk så jag får pengar som jag kan supa upp.
Citera
2019-03-02, 22:00
Medlem
Tror du är lite bättre än medel för din åldersgrupp.
Citera
2019-03-02, 22:03
Medlem
Mackan52s avatar
Ha ha

Du har redan mer pengar på sparkontot än många jag känner som är 30+.
Citera
2019-03-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U22

Det är många i din ålder som redan är skuldsatta så du ligger nog rätt bra till faktiskt!
Citera
2019-03-02, 22:22
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Tyvärr så klassas 8 000 kr i vår ålder som att ligga bra till, även om jag personligen tycker att det är väldigt lite. Ligger själv inte mycket bättre till men är å andra sidan ett år yngre så jag har lite tid på mig att förbättra kapitalet .
Citera
2019-03-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitpudding
När jag var i din ålder hade jag precis supit bort ca 75 000kr. Ett mindre arv som jag placerat i aktier och som under några år fördubblades nästan. Men jag söp bort dom pengarna. Sen dess har jag inte brytt mig om att spara. Är 34 år och har inte ett skit på kontot just nu. Har ett sparkonto men aldrig några pengar där. Inte ett skit på min aktiedepå heller och kommer aldrig att bli det heller. Jag är fast i att runka runt med låglönejobb/gå på socialen, det finns ingenting jag kan göra åt den saken. Snart ska jag kanske köra ut lite brev till folk så jag får pengar som jag kan supa upp.
Är det så du vill ha det, innerst inne? Finns det ett hopp om något annat eller accepterar du läget?
Citera
2019-03-02, 22:33
Medlem
polyuretans avatar
Ja, fy så dåligt, 8000 som bara står och skräpar på ett sparkonto till nollränta (förmodligen, i alla fall under 1%)

Om bara ett år är du lika gammal som Mark Zuckerberg var när han blev världshistoriens yngste dollarmiljardär, om man bortser från de som ärvt sin förmögenhet. Hur har du tänkt toppa det? Va va va!!??

Alvarligt talat så skulle du nog må bra av att se ett avsnitt av lyxfällan, så känner du dig både rik och duktig sen. Nu sa du ju visserligen inget om eventuella lån eller liknande, men jag utgår ifrån att saldot på ditt sparkonto inte kommer från SMS-lån.
Citera
2019-03-02, 22:35
Bannlyst
Ha som riktlinje att spara 10% av det du tjänar från och med nu
Citera
2019-03-02, 22:39
Medlem
Enzymes avatar
Med tanke på att du bara haft sommarjobb och är student så tycker jag inte det är särskilt dåligt egentligen. Jag hade inte heller massa pengar när jag pluggade. Visst fanns det folk som sparade massa men å andra sidan gjorde de inte ett skit mer än att plugga och käka nudlar. Man lever bara en gång och så länge man har hållbar ekonomi och ett genomtänkt sparade går det bra. Värre om det ser likadant ut om 10 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in