2019-03-02, 14:35
Medlem
HinGambleGoths avatar
Bäska droppar är ju en dryck som inte lämnar någon oberörd med sin starka smak, men det finns fler varianter. Piratens är mycket mildare och det finns även mindre kända märken som "Berndtsons besk" som är lite svårare att få tag på, är det någon som har smakat den?

Vad finns det för råd om var man kan hitta malörten och göra sin egen? Det är en folklig tradition att "sätta" egen besk i Sydsverige enligt skåningar jag har talat med.
Citera
2019-03-02, 14:41
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth
Bäska droppar är ju en dryck som inte lämnar någon oberörd med sin starka smak, men det finns fler varianter. Piratens är mycket mildare och det finns även mindre kända märken som "Berndtsons besk" som är lite svårare att få tag på, är det någon som har smakat den?

Vad finns det för råd om var man kan hitta malörten och göra sin egen? Det är en folklig tradition att "sätta" egen besk i Sydsverige enligt skåningar jag har talat med.

Min far (skåning) satte alltid sin egen besk. Det enda jag kommer ihåg är att han bevakade färgen. Inte för blek och inte illgrön. Den smakade alltid bra!
Citera
2019-03-02, 18:41
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Malörten växer på lite magra och torra jordar. Jag plockar själv i skärgården.
Annars kan du köpa plantor, om du har tillgång till nån jordplätt.

https://www.blomsterlandet.se/Vaxtin...lvhoga/Malort/
Citera
2019-03-03, 17:28
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eremitkraftan
Det enda jag kommer ihåg är att han bevakade färgen. Inte för blek och inte illgrön. Den smakade alltid bra!

Är Malörten som pors i det avseendet? Färgen skiftar ju beroende på tid på året och hur länge kvisten ligger i. Först är det spätt och grönt sen bittrare och mer bärnstensfärgat.
Citera
2019-03-03, 17:40
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Är Malörten som pors i det avseendet? Färgen skiftar ju beroende på tid på året och hur länge kvisten ligger i. Först är det spätt och grönt sen bittrare och mer bärnstensfärgat.

Vet ej. Han hade någon bekant som odlade malörten och den färdiga besken såg alltid likadan ut. Kan tyvärr inte fråga längre (RIP)
Citera
2019-03-04, 06:01
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:

Berntsons är också ganska snäll, och framför allt sötare än de andra två. Skåningar brukar ofta (om de inte gör egen) förespråka Piratens: eftersom den inte innehåller så många ingredienser framträder själva malörtssmaken tydligare, och den är väl den som är mest lik en hemgjord. Men jag tycker inte den river lika bra som Bäska droppar.

Någon här som har provat Jeppson's Malort? Tillverkas fortfarande i Chicago, efter gammalt utvandrarrecept. Jag är rätt nyfiken.
Citera
2019-03-04, 18:05
Medlem
HinGambleGoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Någon här som har provat Jeppson's Malort? Tillverkas fortfarande i Chicago, efter gammalt utvandrarrecept. Jag är rätt nyfiken.

Frågan är bara hur man får tag på det. Det verkar som att man måste åka till staterna.
Citera
2019-03-04, 19:26
Moderator
Allaballawallas avatar
Vi gör vår egen besk och har en Strandmalört (Seriphidium maritimum/Artemisia maritima) i en stor kruka i trädgården. Min sambo fick en planta av sin mor, men det växer vild lite varstans längs västkusten (Vi har plockat utanför Göteborg, likväl som i södra Halland och norra Skåne.).

I traditionell besk är det ju just Strandmalört som gäller, men det finns folk som använder Äkta malört (Artemisia absinthium) istället.

Äkta malört kan man fröså så här års och till exempel Impecta säljer frön. Om man inte vill dra upp egen från frö så säljer till exempel Blomsterlandet plantor nu på våren.

Man kan fröså Strandmalört också, men jag känner inte till någon som säljer/förmedlar frön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in