• 2
  • 3
2019-03-02, 15:56
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Jag har ingenstans påstått att man mäter talang. Ej heller har jag någonstans påstått att man kan mäta det fullständigt objektivt. Jag har bara sagt att det är möjligt att mäta det.

Öh, ja? Vilket då är ett mått på talang.
Vad är här det för nonsens?

Så du menar att avsaknad av talang är en viss måttenhet i din mätning av talang?

Det låter logiskt om du menar att man aldrig mätt talang men att man kan det. Suck...
Citera
2019-03-02, 15:56
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Det är jätteofta som någon som är duktig på något beskrivs som "talented". Vore inte "good" eller "skilled" betydligt lämpligare? Betyder inte "talented" att man har någon form av medfödd talang?

Ja du har helt rätt. Amerikaner säger alltsomoftast "talented" när de beskriver någon som är grym på något. Att personen oftast ägnat ett femsiffrigt antal timmar för att bli bra missar man med den beskrivningen.
Citera
2019-03-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Vad är här det för nonsens?

Så du menar att avsaknad av talang är en viss måttenhet i din mätning av talang?

Det låter logiskt om du menar att man aldrig mätt talang men att man kan det. Suck...
Om du uppmäter avsaknad av talang så är ju talangen lägre än om avsaknaden inte fanns. Vad är det du inte förstår?
Citera
2019-03-02, 16:00
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Tja, om vi tittar i Svensk ordbok så säger den "medfödd lätthet att tillägna sig viss färdighet". SAOB säger "om fallenhet l. anlag l. begåvning för ngt".
Men hela din trådstart är då nonsens eftersom enligt din logik är ju alla som är bra på något medfödda talanger som tagit dem dit på ett eller annat sätt. Du hävdar att man KAN mäta det, men inte på vilket sätt detta ö h t skulle kunna mätas utan att ge sig in i någon slags frenologi på varje enskild person som är duktig på något.
Citera
2019-03-02, 16:04
Medlem
Ungefär som när vi missbrukar ordet "spännande" antar jag.
Citera
2019-03-02, 16:22
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Om du uppmäter avsaknad av talang så är ju talangen lägre än om avsaknaden inte fanns. Vad är det du inte förstår?
Din poäng.

Du raljerar kring saker som du sen säger är tankefoster.

Ergo, din avsaknad av logik är inte ett mått av logik, utan just avsaknad av den.
Citera
2019-03-02, 16:26
Medlem
Citat:
Din poäng.

Du raljerar kring saker som du sen säger är tankefoster.

Ergo, din avsaknad av logik är inte ett mått av logik, utan just avsaknad av den.
Påstår du att "Om du uppmäter avsaknad av talang så är ju talangen lägre än om avsaknaden inte fanns." inte är ett sant påstående?
Citera
2019-03-02, 16:48
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Påstår du att "Om du uppmäter avsaknad av talang så är ju talangen lägre än om avsaknaden inte fanns." inte är ett sant påstående?
Semantiskt är det korrekt. Innehållsmässigt är det nonsens utifrån din argumentation genom tråden.

Du påstår först att man kan mäta det. Sen att det inte mäts. Sen, trots att det var det första jag påstod, att avsaknad är ett mått.
Citera
2019-03-02, 16:57
Medlem
Citat:
Du påstår först att man kan mäta det. Sen att det inte mäts.
Finns ingen som helst motsättning mellan de två om jag nu hade sagt så. Dock har jag inte ens sagt det sistnämnda. Jag sa att jag inte vet om man brukar mäta det, vilket är något helt annat än att säga att det inte mäts.

Citat:
Sen, trots att det var det första jag påstod, att avsaknad är ett mått.
Avsaknad är inte ett mått. Mätningen av avsaknad av X är dock en sorts mått på X. Min kaffekopp är tom. Det saknas kaffe i den. Avsaknaden av kaffe gör att jag vet att mängden kaffe är noll deciliter. Och lite mindre precist om koppen är halvfull, så även om jag inte vet hur stor koppen är eller hur mycket kaffe som finns i den, så vet jag att det är mindre än om koppen vore full. Det är en sorts mått, om än mindre precist.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in