• 1
  • 2
2019-03-01, 14:48
Medlem
Luness avatar
Kan jag öppna ett konto för att motta betalningar till, via swish mm., som inte är kopplat till ett bankkonto? Jag vill alltså ta emot betalningar, som jag sedan kan ta ut från kontot som kontanter om inte annat.

Kanske finns något men för en begränsad summa insättning och utsättning?
Citera
2019-03-01, 14:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Kan jag öppna ett konto för att motta betalningar till, via swish mm., som inte är kopplat till ett bankkonto? Jag vill alltså ta emot betalningar, som jag sedan kan ta ut från kontot som kontanter om inte annat.

Vad kallar du ett konto som du kan få in pengar på och ta ut kontanter ifrån, om inte ett bankkonto? Det är ju ett konto, vill du att det ska finnas utanför en bank? Är kreditmarknadsbolag OK?
Citera
2019-03-01, 14:53
Medlem
ett sånt konto kan du glömma. många skulle villa ha ett sånt konto men de är inte lagligt eller tillåtet
Citera
2019-03-01, 14:56
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vad kallar du ett konto som du kan få in pengar på och ta ut kontanter ifrån, om inte ett bankkonto? Det är ju ett konto, vill du att det ska finnas utanför en bank? Är kreditmarknadsbolag OK?
Kontot ska inte vara personligt.
Citera
2019-03-01, 14:56
Medlem
Det enda sättet att skicka pengar utan bankkonto är väl typ Western Union.
Citera
2019-03-01, 14:59
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flippmode
ett sånt konto kan du glömma. många skulle villa ha ett sånt konto men de är inte lagligt eller tillåtet
Finns det någon väg runt det? Tänk dig ett paysafecard som man kan ta ut pengarna ifrån, istället för mottagarkonto behöver endast PIN-koden uppges för att skicka över pengarna till mottagaren. Eller ett vanligt bankkonto kopplat till en person, med möjlighet att ta ut pengar utan det fysiska kortet. Enbart en kod ska krävas för transaktionen, likt exemplet med paysafecard.
Citera
2019-03-01, 14:59
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Det enda sättet att skicka pengar utan bankkonto är väl typ Western Union.
Just western union har jag hört om förr, fungerar det inte på sättet jag beskriver? Problemet där är väl bara att man behöver legitimera sig när man tar ut pengarna?
Citera
2019-03-01, 15:05
Medlem
precis .. du kommer inte kunna ha ett helt anonymt konto. vi lever inte på sten åldern längre.. undrar lite över hur gammal du är om du inte äns förstår sånt enkelt som de här.
Citera
2019-03-01, 15:11
Medlem
Skaffa en målvakt...
Citera
2019-03-01, 15:12
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flippmode
precis .. du kommer inte kunna ha ett helt anonymt konto. vi lever inte på sten åldern längre.. undrar lite över hur gammal du är om du inte äns förstår sånt enkelt som de här.
Ibland finns det sätt att komma runt systemet, ett paysafecard skulle indirekt fungera, problemet är bara att det är svårt att få ut pengarna eller spendera det på något värdefullt. Presentkort skulle också fungera, men det är omständigt.

Om det finns en tjänst som erbjuder en mellahand skulle det också fungera, att de tar emot pengarna till ett konto som man registrerat anonymt hos dom och får motta kontanter.

Men ibland räcker det med begränsningar för summor för att regleringar inte ska gälla. Tydligen inte med konto för att ta emot pengar på?
Citera
2019-03-01, 15:16
Medlem
Luness avatar
Hal cash borde ju fungera https://m.youtube.com/watch?v=-X088uJN4pM

Men finns det inget sånt för Sverige? Någon som använt sig av liknande? Skulle det fungera att skicka pengar via någon sådan tjänst i Sverige sedan motta det i ett annat land där tjänsten är aktiv?
Citera
2019-03-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes

I många afrikanska länder så använder man inte traditionella banker utan istället fungerar mobiloperatörerna som en pengaförmedlare där man har ett konto. Men kontentan är ju att mobiloperatöen blir en bank.

I Sverige så har vi drygt 100 st banker några är traditionella och har funnits i hundra år medan andra som ICA-banken och länsförsäkringar är företag som börjat som uppstickare men sedermera blivit riktiga banker.

PayPal och liknande blir också banker med konton.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in