Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Jag kan nämna flera, min mor, min fru t.ex. Många av mina väninnor. De är inte feminister, de är normala jävla kvinnor som begriper att män och kvinnor skiljer sig åt på många sätt. Men de kommer ju aldrig frivilligt att ge upp sin egen fria vilja som någon IS-hustru. Men är det kanske så du vill ha det? Kuvade fruntimmer?
Dessutom, hur många manliga makthavare är det inte som benämner sig som feminister för att det är politiskt gångbart. Jag har blivit ålderssynt på äldre dagar men att sitta och gnälla på kvinnor för sådant som män till stor del är ansvariga för, det är, jag letar orden här, feministiskt gnäll.
Tvivlar inte på att din mor, fru, osv har sett igenom ett antal feministiska myter, men knappast alla. De är också dåliga exempel för diskussion eftersom enbart du känner till dem. Bara du kan belysa vilka x antal myter de INTE har sett igenom för låt oss gå tillbaka till den röda tråden. Det gällde användning av ordet kvinna istället för feminist. När det gäller vissa värderingar eller myter som man stör sig på i Sverige är faktiskt kvinna ett mer beskrivande ord än feminist och i en del andra fall är skillnaden i alla fall väldigt liten.
Det var inte speciellt länge sedan alla kallade sig feminist. Det var liksom hippt eller självklart. Nu tycker många personer det är hippt att ta avstånd från feminismen, men de har exakt samma värderingar, eller värre. Glöm inte att vi samtidigt har mer feminism nu. I klartext: moment22x22 har inte det minsta mer rätt för att hon vill tillhöra gruppen "inte feminist". Jag skiter fullständigt i vilken grupp hon vill tillhöra. Det är bristen på argument som stör.
Vet inte om jag ens borde svara på det där med kuvade, men jag är övertygad av att en tjej som växer upp med privilegier har fler problem än en som lär sig att spela efter samma regler som alla andra.
Den sista ordkombinationen du letar efter är "
kvinnligt gnäll" enligt mig. Att inte reda upp sitt liv är loser-beteende. Det kan jag hålla med om, men politik går inte ut på att få sig själv att göra något. I rakt motsats till det gäller det att få andra att göra saker. Så många som möjligt. Bilda opinion. Slutligen helst framtvinga åtgärder av politiker. Har feminismen bevisat något så är det väl just att det som kvinnor och barn gör fungerar. Gnäll och även tjat är det absolut bästa politiska verktyget och skall inte blandas ihop med de som inte ta hand om sig själva. Två helt olika situationer och helt olika målsättningar. Stoppar du en politiker som gnäller på rätt saker är du kort och gott bara en nyttig idiot.