Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Ja för de flesta här och för de flesta andra handlar det om att arbeta på gräsrotsnivå, på sin höjd. Jag tycker det är effektivt, men det syns och hörs ju inte så mycket.
Ja precis. Jag har otaliga gånger suttit i politiska diskussioner med kvinnor, ofta mina vänner, som till mångt och mycket resonerar vettigt, men just gällande röstningsfrågan är det mycket jag undrar över. Men en sak är säkert, de röstar inte på såssarna eller MP för att de vill ha hit invandrare. Utan då finns det andra anledningar, som att deras föräldrar var såssar (många i mina föräldrars ålder är, eller var iallafall såssar). Ska jag dra någon form av analys här så är väl mina föräldrar mer förmögna än de andra, och därför alltid varit höger i politik. Snacket går ju hemma, man blir påverkad. Jag har alltså fått samma uppfattning som mina föräldrar till mångt och mycket.
Medans en del av mina vänner hade föräldrar med hyfsad ekonomi absolut, men kanske inte lika väl tilltagen.
Det handlar så mycket om uppfostran och ekonomi. Faktiskt. Ekonomin påverkar uppfostran och mentalitet kring arbete och fördelningspolitik.
Så, vad jag vill ha sagt här är att jag upplever, som kvinna, vid diskussion med andra kvinnor, att man lätt blir pajkastad på. Man är både det ena och det andra för att man tycker att det måste finnas vissa begränsningar kring invandring. Så det är inte så lätt som kvinna, att nå fram till kvinnor, som en del här verkar tro.
Men här på fb är det så oerhört tramsigt med "kvinnor vill ha hit våldtäktsmän". Det är ett inlägg så fullständigt fritt från analytiskt tänkande och ignorans, så att man inte vet hur man ska bemöta det ens. Som jag ser det bör invandringsfrågan väga tungt nu när man röstar eftersom det påverkar så pass mycket i samhället, dels våldtäkter och trygghet för både kvinnor och män, men även massor av annat.
Men, givetvis kan folk inte enbart rösta utifrån den frågan. Finns många såssar i Sverige, och att vara såsse är ju inte per definition likställt med att vilja ha massinvandring eller låta våldtäktsmän gå ostraffade.
Somsagt, tror ekonomin är det som väger allra tyngst för människor när de röstar. De som vill ha omfördelningspolitik är beredda att bortse från invandringsfrågan verkar det som.