Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-27, 10:03
Medlem
Börjar känna på mig att det snart kan vara dags att flytta hemifrån. Längtar till att få vara självständig. Däremot är jag fundersam kring det privatekonomiska, och nyfiken på hur ni gjorde när ni flyttade.

Det är så att jag inom en relativt snar framtid kommer att ha 300'-400' att lägga som kontantinsats och ett helt ok jobb där jag får ut drygt 20' i månaden. Så med det i åtanke borde jag kunna köpa en liten etta i en av våra storstäder.

Kommer jag att klara mig varje månad? Jag gillar att spara pengar och vill kunna lägga undan cirka 40% varje månad som ska användas till amortering/långsiktig investering på börsen, tror ni det är möjligt? Vilka slags "nedskärningar" får jag göra isåfall, ex. inte äta ute alls? Hjälp mig komma på utgiftsposter som måste försvinna eller dras ned på!

Kommer jag i framtiden kunna försörja mig själv och fortsätta plugga med CSN-bidrag och 2 arbetsdagar i veckan (inget studielån och inget 40% sparande)?

Hur gjorde ni när ni flyttade hemifrån? Var det svårt? Flyttade ni under studietiden eller innan/efter? Hur fick ni ekonomin att gå ihop? Kände ni er ekonomiskt utsatta vissa månader?

Och så slutligen,
är det dumt sett ur ett privatekonomiskt perspektiv att hoppa in i bostadsmarknaden inom 12-24 månader pga sjukligt överpris?
Citera
2019-02-27, 10:21
Medlem
Svår fråga. Definitionen av en liten etta i storstadsområde är en ganska bred sådan. Centralt i Sthlm kommer du nog inte särskilt långt, kontantinsats kanske kan räcka men tveksamt om banken vill låna ut resterande del. I utkanten av en av de mindre storstäderna lär det å andra sidan inte vara några som helst problem.

Jag skulle säga att det är bättre att spekulera i en köpesumma oavsett var du nu hamnar. Låt säga att du vill lägga dig på 1,5MSEK (300 tSEK kontantinsats). Vi försiktighetskalkylerar med hög ränta på 2%, i verkligheten bör du få lägre med fast jobb åtminstone. Det blir 2 papp i månaden i ren ränta. Små lägenheter i äldre föreningar tenderar att ha ganska låga avgifter. Nyare byggen oftare betydligt högre. Ngnstans mellan 1500-3000 kan vi för enkelhets skull dra till med. Tvingad amortering med ytterligare 2% i månaden ger utbetalningar på runt 6-7k i månaden. Lägg till mat, transport till och från jobbet (bil?), försäkringar o.s.v. så landar du väl på dryga 10k per månad för dina måsten.

Jag tycker inte det känns som om du hamnar i en ekonomiskt svår situation, men när man lägger till gymkort, netflix, festkvällar, utemat, resor o.s.v. så kanske du landar i ett rimligt sparande en bit under de 40% du nämner. Sen är det ju upp till dig att bestämma om det är en lämplig nivå.

Vad gäller bostadsmarknaden tror inte jag att det kommer sjunka särskilt mycket, vi har fortfarande bostadsbrist och nybyggnationer håller på att stanna av eftersom de har svårt att sälja till de priser de vill ha. Möjligen att vissa områden, och då framförallt i Sthlm, kommer sjunka lite men jag tror inte risken är överhängande, i synnerhet inte för små ettor som alltid efterfrågas av förstagångsköpare.

Slutligen så är det ju bara en sak att tillägga. Du vill flytta hemifrån och det kan bara rekommenderas att ta steget. Marknadsrisker och exakt sparandenivå är underordnat livskvaliten det innebär att stå på egna ben. Det går inte att förutse vad som ska hända men du vet faktiskt vad du vill just idag. Kör på den känslan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in