Om man läser FUP så ser man att Säpo har maskat vad Kristian jobbade med exakt, och även maskat vad för slags information han gett till ryssarna. Det verkar dock handla om någon slags mjukvara/kod, går det att se mellan raderna. Mitt sätt att tolka förhören - på några ställen slarvigt maskade - är att det är autonoma fordon, AI och liknande som Kristian jobbat med. Blir intressant att se om åklagaren lyckas bevisa att sån information rör "Sveriges säkerhet", vilket är ett kriterium för att spioneri ska kunna vara aktuellt. Tänker att Volvo redan delat mycket sånt med kineserna på helt laglig väg.
En av Kristians arbetskollegor (som åtminstone vid förhörstillfället jobbade med samma sak som Kristian) jobbar enligt Linkedin med "VVS-teknik" på Scania. Det får jag inte riktigt ihop. Hur kan VVS-teknik ha något med fordon att göra?
Förhören med Kristian är rätt patetiska. Han bortförklarar det mesta på ett genomskinligt sätt. Han medger att han träffat SVR-mannen under konspirativa former men säger att han inte delgett någon information och inte förstått att SVR-mannen företrädde en underrättelsetjänst, trots att de träffats på klassiskt spion-maner, han låser in sin telefon i ett förvaringsskåp, går långa "kontraslingor" för att skaka av sig bevakning osv. Samtidigt har Säpo hittat mängder med USB-minnen, kameror, hårddiskar osv där Kristian okrypterat lagrat information som han egentligen inte skulle ha utanför sitt arbete, dvs ej ha privata kopior på. Avfotade från datorskärm, för att inte lämna spår. Dessutom medger han att han fått pengar från SVR-mannen men då är historien att hustruns släktingar skickat pengar till honom genom ryska konsulatet, hustrun har dock ingen vetskap om såna överföringar och Kristian har aldrig diskuterat med sin fru att han fått stora summor pengar från hennes föräldrar. Märkligt..
Citat:
Ursprungligen postat av
Salama-Blixt
Hur vet du vilket så kallat track record SÄPO har. Jobbar du där? Kan säga att mycket lite kommer till allmänhetens kännedom. Jag har inte jobbat inom polisväsendet, men jag har varit på genomgångar där polisen berättat för andra myndigheter vad som har hänt. Och det händer mer än vad media känner till.
Du säger att det händer mer än vad media känner till. Kan du ge exempel på vad du menar? Förstår att du inte kan säga exakt, men du kan ju säga på ett ungefär vad för slags saker. Här eller över PM. Så som jag läser din text, så tänker jag att Säpo skulle kunna delge andra myndigheter t.ex. vad de tror egentligen hände med Häglaredsmasten 2016, hur nuvarande påverkanskampanjaner mot Sverige ser ut och liknande. Sånt som inte är "top secret" men ändå bör ha en begränsad spridning till vissa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Insider08
Han riskerar väl livstids fängelse om han fälls
För grovt spioneri är maxstraffet livstids fängelse.
Han är dock bara åtalad för spioneri av normalgraden. Max sex års fängelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
feemaxxx
Då är det dock troligt att spionen har haft ryska kontakter. Antingen genom frun, eller så har han haft ryska kontakter och träffar frun.
Kristian träffade sin senaste fru genom Internet-dejting. Hon bodde i Mosvka, Kristian hälsade på där några gånger.
Kristians fru säger att hon inte trivs i Sverige och egentligen vill flytta hem till Moskva. Hon är av koreanskt ursprung från början men hennes föräldrar levde i någon sovjetrepublik sedan många år tillbaka så hennes modersmål är ryska.
Kristian har googlat på "become russian citizen". Man kan nog gissa att hans inställning till Ryssland kan ha påverkats genom henne, men av förhören att döma var hon helt ovetande till vad han gjorde.
Det är oklart hur Kristian träffade sin spionhandledare från början.
Ett av förhören i utredningen är intressant. Det är förhör med en ryss bosatt i Göteborg. För några år sedan bjöd denna ryss in både Kristian och "sin vän från ryska ambassaden" (alltså spionhandledaren från SVR) till en pubrunda på en irländsk pub på Östra hamngatan i Göteborg, enligt en sms-konversation som Kristian var dum nog att behålla på telefonen. Kristian påstår att han kände spionhandledaren redan innan detta sammanträffande, men att det var en slump att både spionhandledaren och han själv råkade ha ryssen som gemensam bekant, att det också var en slump att ryssen bjöd in de två samtidigt, och att spion och handledare därför låtsades inte känna varandra under hela pubkvällen trots att de kände varann väl. Jag själv tycker det låter som en väldigt svag historia. Jag tror ryssen bosatt i Göteborg var den som förde samman Kristian med SVR, att mötet på puben kan ha varit ett rekryteringsmöte. Historien känns uppdiktad för att skydda ryssen, som kanske är en sovande agent/illegalist i Göteborg, och saknar diplomatiskt skydd. Hoppas Säpo har ögonen på honom nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
ExtremeNirtyDigger
90% av deras budget går åt personskydd, kan vi vara överens om att de knappast jobbar kvantitativt? Att polisen i Rinkeby dagligen behöver eskorteras till och från sin arbetsplats i halvt bepansrade, tungt utrustade fordon säger väl det mesta om hur "duktiga på det som de ska vara duktiga på", nämligen trygghet för "Sveriges rikes säkerhet" (sadistisk humor och motsägelse på 3 ord)? Ja jävligt bra jobbat att de hållit klaffen, t.om uppmuntrat/påhejat fortsatt ockupation av särskilda invasiva, okontrollerade element i miljontal. Varför varför varför gör de så? De ser väl själva att om 200 år är det endast araber och afrikaner boendes i den yta som idag kallas Sverige eller drömmer jag? Kommer det en tandfé och skruvar tillbaka alla våldtäkter, mord och rån? PPillret är nog deras värsta fiende. Vad för slags proprietär kod vill de inte ska spridas, sånt som är köpt från usa? Om 1000 ryska hackare kan mobiliseras i ett fingerknäpp för solarwind, varför måste de muta en anställd på plats i ett skitföretag, för att lämna över okrypterade usbn på restauranger med ryska kgb-chefer - lite väl klantigt, oseriöst? Nåt säger mig att detta är uppblåst utav satan, samt att informationen varit serverad på silverfat av andra underrättelsetjänster som betalat dyrt för nåt som skitföretaget i sverige lagerhåller t.ex fejsbook datacenter luleå, säkert usa som gjort allt jobb och nu kör man propagandakampanj. Och ärligt talat, vad fan spelar industrispionage värt miljarder för roll, när vi ändå lika gärna kan vända på sfi = arabiska för svenskar för det är snart vad alla pratar. KTH-litteraturen läggs alltmer på sophögar, tryckpressarna går varma av nyproducerade quraner. Hurra säpo tack för er säkerhet. Hur resonerar säpo om det här? Organisatorisk åsiktslockdown kring folkutbytes-konspirationen? Alla mina grannar har slöja eller lakankläder, hur bor anställda på säpo? Varför kunde inte deras superkompetens programmera en leta-funktion mot uppdaterade satellit/drönarbilder så Denis Arda slapp hittas av en polsk naturfotograf? No disrespect.
Sveriges styrka och kraft ligger i humankapitalet som skapar framgångsrika företag. Tror man seriöst att genom att pissa på det första och binda monopolliknande energiavtal till det andra är ett slags kontrakt för folklig självbevarelsedrift? Genom att sätta allt i ord inser man galenskaperna till nya nivåer, som matematik fast med siffror. Hur många nya ingvar kamprad blev utsatta för arabvåld 2020? Ja, inte lika många var det år 1920. Återigen, här undrar jag hur de tänker? Och inte ens en jävla joint får man röka på köpet, helt sinnessjukt, säger dock sig självt att vi passerade den gränsen för mycket länge sedan.
Känns som att du har dålig förståelse för Säpos arbetsuppgifter och vad som ingår i begreppet "rikets säkerhet". Du tolkar begreppet något för brett. Varje opålitligt element vi släppt in i landet är inte nödvändigtvis en uppgift för Säpo. Att vi har element i landet som inte borde vara här, är en sak, jag håller med om problemet. Säpos arbetsuppgifter är dock långt mycket större än så. Hur Säpo skuggar utländska diplomater, avlyssnar misstänkta element, samlar in information, samarbetar med andra länders säkerhets- och underrättelsetjänster vet ingen av oss särskilt mycket om. Där kan Säpo vara en kompetent och pålitlig aktör. Detta även om den rent inrikespolitiska invandringsfrågan är ett problem, där Säpo liksom samhället i övrigt antagligen tappat det.