Flashback bygger pepparkakshus!
2019-02-27, 08:17
Medlem
Hej!

Hur vanligt är det att folk inte har några lån men ändå äger bostad, bil och så vidare?
Citera
2019-02-27, 08:23
Medlem
Biggedys avatar
Inte vanligare än att folk hår bajskorvar i kallingarna. Speciellt i städer där bostäder kostar runt 2m+.Bilar kan du ju kolla på internet via regplåt om dlm är köpta på kredit. Kram
Citera
2019-02-27, 08:37
Medlem
Fenjal888s avatar
Bostad är nog ovanligt att man inte har lån på, även de som har råd att betala av hela lånet tjänar på att ha kvar det och investera pengarna i annat istället. Bil däremot vet jag inte, men för mig är det obegripligt att man tar ett billån, såvida det inte är ett mycket litet lån och man verkligen behöver en bil.
Citera
2019-02-27, 08:39
Medlem
Det är nog vanligast bland äldre som köpte när bostäder kostade max 500kSEK och vars lån sedan inflaterats/amorterats bort.
Citera
2019-02-27, 08:40
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Bostad är nog ovanligt att man inte har lån på, även de som har råd att betala av hela lånet tjänar på att ha kvar det och investera pengarna i annat istället. Bil däremot vet jag inte, men för mig är det obegripligt att man tar ett billån, såvida det inte är ett mycket litet lån och man verkligen behöver en bil.

Varför är det obegripligt med ett billån? Dels så får du högre avkastning på börsen än räntan på bilen, sen kostade vårt billån oss ungefär 6000 kr totalt för en bil som kostade 100 000 kr. Då betalade vi tillbaka lånet över tre år. Knappast en jättekostnad.
Citera
2019-02-27, 08:47
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Varför är det obegripligt med ett billån? Dels så får du högre avkastning på börsen än räntan på bilen, sen kostade vårt billån oss ungefär 6000 kr totalt för en bil som kostade 100 000 kr. Då betalade vi tillbaka lånet över tre år. Knappast en jättekostnad.

Högst tvivelaktigt att man får högre ränta på börsen jämfört med räntan på ett billån, möjligt kanske men knappast något man ska räkna med. Jag misstänker att ett billån ligger på 4-7% i ränta?

Jag tycker det är sjukt att man inte kunnat spara ihop 100 lökar, det finns bilar för halva priset som fyller samma syfte. Ekonomiskt försvarbart är det inte, bilar minskar i värde procentuellt och att skaffa en bil över sin budget när man har så litet kapital vittnar ju lite om mentaliteten som gjort att man inte haft kapital från början.
Citera
2019-02-27, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Hej!

Hur vanligt är det att folk inte har några lån men ändå äger bostad, bil och så vidare?
Vanligt bland oss som är 60+ och inte strävat efter en bostadskarriär utan bott kvar i huset vi köpte på 70-talet och betalt av lånet, renoverat för egna pengar och betalt klart vårt CSN.
Citera
2019-02-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Högst tvivelaktigt att man får högre ränta på börsen jämfört med räntan på ett billån, möjligt kanske men knappast något man ska räkna med. Jag misstänker att ett billån ligger på 4-7% i ränta?

Jag tycker det är sjukt att man inte kunnat spara ihop 100 lökar, det finns bilar för halva priset som fyller samma syfte. Ekonomiskt försvarbart är det inte, bilar minskar i värde procentuellt och att skaffa en bil över sin budget när man har så litet kapital vittnar ju lite om mentaliteten som gjort att man inte haft kapital från början.

Skulle folk vara tvungna att casha sina bilar skulle det inte säljas många bilar per år, varken nya eller begagnade bilar för över 50000kr. Tänk vilken extrem lågkonjuktur det skulle bli om ingen handlade på avbetalning, skulle bli en tvärnit av guds nåde i hela ekonomin om så skedde.
Citera
2019-02-27, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Vanligt bland oss som är 60+ och inte strävat efter en bostadskarriär utan bott kvar i huset vi köpte på 70-talet och betalt av lånet, renoverat för egna pengar och betalt klart vårt CSN.

Ni var födda i rätt tid på rätt plats, grattis!
Era barnbarn kan antagligen inte göra samma resa under sina liv tyvärr.
Citera
2019-02-27, 09:39
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Skulle folk vara tvungna att casha sina bilar skulle det inte säljas många bilar per år, varken nya eller begagnade bilar för över 50000kr. Tänk vilken extrem lågkonjuktur det skulle bli om ingen handlade på avbetalning, skulle bli en tvärnit av guds nåde i hela ekonomin om så skedde.

Har verkligen folk så lite pengar undanstoppade? 50k känns som att alla hushåll borde ha i buffert, minst.
Citera
2019-02-27, 09:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det är klart som fan att hans barnbarn (som rimligen borde vara i bostadsköparålder nu) kan amortera bort sitt lån på 50 år.
Citera
2019-02-27, 09:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag har rätt högt bolån men räknar ändå med att ha minskat det rejält tills jag ska sälja på ålderns höst. Kommer givetvis under den tiden ha renoverat och förbättrat också.
Vi ungdomar som är barn till 40-talisterna får ärva våra föräldrar och har de gjort en bra bostadsresa så blir det kanske pengar över till oss barn också.
Jag räknar iallafall med några kronor i arv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in