• 1
  • 2
2019-02-26, 23:14
Medlem
Shalashaskas avatar
När jag växte upp läste jag uteslutande humorserier.
Aldrig Fantomen, Marvel eller liknande. Än mindre manga.

Jag har dock insett att allteftersom det asiatiska inflytandet på västerländsk kultur växer, och jag anser mig vilja vara en allmänbildad person, att jag kanske borde skaffa mig någon slags orientering eller referens gällande japansk manga.

Att det finns en lång tradition att även vuxna konsumerar tecknat i Japan, och det således finns en målgrupp bortom superhjältar och fickmonster, gör mig än mer intresserad av just manga.

Jag vill således inte ha tips likt Beserk, Death Note eller One Piece, utan något som kan tilltala en vuxen person.

De som hittills verkat intressanta är Akira och Nausicaä från Vindarnas dal.
Citera
2019-02-26, 23:39
Medlem
GubbenmedGs avatar
Ajin finns på Netflix. Ganska bra. Vill du ha riktigt roligt och garva åt kommentarerna så kan du kolla up dom gamla serierna Cyborg 009. Och så menar jag inte det som finns på Netflix med 009. Castelvania är också jävligt bra. Och Seven Deadly Sins.
Den sista är min favorit.
Citera
2019-02-26, 23:44
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har bara sett animen, men "Rose of Versailles" tilltalar mig som vuxen då den är ett realistiskt historiskt drama som utspelar sig i Frankrike under åren före franska revolutionen.
Citera
2019-02-27, 00:27
Medlem
Mackan52s avatar
Dragon Ball är i min mening den bästa platsen att börja när det gäller manga, det var där jag själv började. DB har en enkel och lättsmält nivå som alla kan börja på.

Men om du bara vill dyka huvudstupa in i det hela utan något under bältet så kolla in:

Monster Musume no Iru Nichijou

och

Goblin Slayer

Är du "normal" kommer du krypa in under täcket, krama om din nalle och undra vilken slags verklighet du fötts i.

Är du otaku-material kommer du bara anse att det här är "en bra början"
Senast redigerad av Mackan52 2019-02-27 kl. 00:42.
Citera
2019-02-27, 00:32
Medlem
Det du är ute efter kallas för "seinen", vuxen-manga (finns som nyckelord). Leta efter de som sålt stort och är välkända, de är oftast bäst.

Skulle rekommendera lite äldre klassiker säkra kort som lone wolf and the cub

Den här är urstark också om man ser till när den kom ut med vissa relevanta bitar fortfarande.

https://myanimelist.net/manga/1461/S...ry?q=sanctuary

Du kan hitta det mesta på https://nyaa.si/view/8223
Citera
2019-02-27, 00:33
Medlem
Är det så att japanska vuxna, som inte tillhör "böggenerationen", verkligen bläddrar japanska tecknade serier? Jag vet att japanska träsnitt (som kanske påminner om mangan?) är ganska populära, men är serietidningarna det också? Fan, vad besviken jag blir.

Anime/manga är väl det främsta intresseområdet (när det kommer till vita män) som skapar misstankar om att vederbörande gillar tecknad tentakelporr och unga småtjejer.
Citera
2019-02-27, 00:56
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Är det så att japanska vuxna, som inte tillhör "böggenerationen", verkligen bläddrar japanska tecknade serier? Jag vet att japanska träsnitt (som kanske påminner om mangan?) är ganska populära, men är serietidningarna det också? Fan, vad besviken jag blir.

Anime/manga är väl det främsta intresseområdet (när det kommer till vita män) som skapar misstankar om att vederbörande gillar tecknad tentakelporr och unga småtjejer.

Det är lite mer komplicerat än så.

"Manga" (serier) i Japan är ett "medium", det är ett sätt att förmedla något precis som "film" är ett sätt att förmedla något. Ex bara för att du gillar "Terminator" betyder inte att du behöver gilla "Beck".

Det finns så många olika serier i olika genrer med så olika budskap som ofta lånar idéer av varandra att i jämförelse för en västerlänning som säger att han/hon gillar manga är det samma som att nämnda västerlänning skulle slicka på en frusen lyktstolpe och genom denna erfarenhet hävda sig förstå allt som finns att förstå om glaciärer.
Citera
2019-02-27, 09:51
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag kan rekommendera Akira.
Serieböckerna är klart bättre än filmen och då anser jag att filmen är sevärd.
Akira finns utgivna i ex antal tjocka serieböcker. Minns inte exakt antal.
Ett tips till ts är att se om serien finns att låna på något bibliotek.
Citera
2019-02-28, 11:58
Medlem
fuzzpedals avatar
Jojo's Bizarre Adventure (del 1-6) är en ganska tacksam Shōnen-manga att ta sig igenom som vuxen man, likaså animen från 2012 och framåt. Del 7-8 (Steel Ball Run och Jojolion) är också mer än läsvärd men riktar sig huvudsakligen till en vuxnare publik (seinen) än del 1-6. Samtliga delar har därtill inspirerat ett antal memes.

Hunter x Hunter är också en helt suverän manga (och anime för den delen) som placeras i samma fack som exempelvis One Piece, Naruto et al. eftersom den är en shōnen med många delade tropes, men har en mer komplex story och en helt annan dynamik än mycket annat i den kategorin.

Hellsing är inte så dum den heller.

Sedan skall Vinland Saga tydligen vara riktigt bra men den kan jag inte uttala mig om.
Citera
2019-03-01, 11:34
Medlem
Jag började med Goodnight Punpun av Inio Asano, som vuxen. Den funkar utmärkt som startpunkt, även om den ganska lång. Den finns i två översättningar till engelska, en av amatören Hox och en kommersiell av Viz Media. Jag rekommenderar å det varmaste Hox' översättning, inte för att den är ordagrannare (något jag inte är kapabel att bedöma) utan för att den låter mycket bättre.
Citera
2019-03-01, 20:06
Medlem
scraftys avatar
Berserk? Haha, mangan har 18-års-gräns, så hur skulle den inte kunna tilltala vuxna? Tror du att Game of Thrones inte kan tilltala vuxna heller?
Citera
2019-03-02, 01:20
Medlem
Kongruensbojds avatar
Den här läste jag som första manga på flera år när jag var runt 26-27 år. Vet ej om den finns på engelska. Mycket kul men ej barnslig humor, dvs ”vuxen” manga.

https://myanimelist.net/manga/23765/NASA
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in