2019-02-26, 21:36
Medlem
Luness avatar
Vilken information finns på ett kvitto? Om jag t.ex köper en tröja och får ett kvitto, syns det då på kvittot att det är det specifika serienummret från tröjan som inköpts? Skiljer sig ens serienummer mellan samma typ av varor?
Citera
2019-02-26, 21:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Vilken information finns på ett kvitto? Om jag t.ex köper en tröja och får ett kvitto, syns det då på kvittot att det är det specifika serienummret från tröjan som inköpts? Skiljer sig ens serienummer mellan samma typ av varor?

Helt upp till affären. Serienummer på kläder är jävligt ovanligt.

Hur svårt ör det att titta på ett kvitto och läsa vad som står där?
Citera
2019-02-26, 21:50
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Helt upp till affären. Serienummer på kläder är jävligt ovanligt.

Hur svårt ör det att titta på ett kvitto och läsa vad som står där?
Om jag köper två likadana tröjor vid olika tillfällen, med samma betalmedel och summa, och får två olika kvitton för respektive tröja. Kommer kvittona vara identiska? Om jag råkar tappa bort ett av kvittona, hur gör jag så för att utnyttja öppet köp för tröjan som är ett kvitto kort?
Citera
2019-02-26, 21:53
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Om jag köper två likadana tröjor vid olika tillfällen, med samma betalmedel och summa, och får två olika kvitton för respektive tröja. Kommer kvittona vara identiska? Om jag råkar tappa bort ett av kvittona, hur gör jag så för att utnyttja öppet köp för tröjan som är ett kvitto kort?

Du behöver inte ens kvitto för att bevisa ett köp. Var det vad du fiskade efter?
Citera
2019-02-26, 21:56
Medlem
Citat:

Har du aldrig sett ett kvittto?
Ar du eljest?

Tips.

Kop 1 liter mjolk. Ta kvitto
Kop 1 liter mjolk till. Ta kvitto

Jamfor nu kvittona.
Aterkom med svar
Citera
2019-02-26, 21:57
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Du behöver inte ens kvitto för att bevisa ett köp. Var det vad du fiskade efter?
Köpet är kontant och inte en reklamering.

Jag har två tröjor från samma butik, men har bara kvitto för en av dom. Jag vill lämna tillbaka båda. Hur gör jag?
Senast redigerad av Lunes 2019-02-26 kl. 22:03.
Citera
2019-02-26, 22:18
Medlem
Citat:

Jag har två tröjor från samma butik, men har bara kvitto för en av dom. Jag vill lämna tillbaka båda. Hur gör jag?
Det går nog inte om butiken har ett bra kassasystem, varje kvitto har ett unikt kvittonummer (serienummer). Det borde inte gå att få tillbaka köpesumman två ggr på samma kvittonummer.
Citera
2019-02-26, 23:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Du menar att någon har stulit en av dem, därefter köpt en och försöker nu gå plus på affären?
Citera
2019-02-26, 23:23
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du menar att någon har stulit en av dem, därefter köpt en och försöker nu gå plus på affären?
Det är också ett möjligt scenario, eller att man köpt varan från ett bankkonto och vill få ut det i kontanter.

Helt enkelt en legitim vara utan kvitto, som man vill få ut värdet av kontant.
Citera
2019-02-26, 23:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det är också ett möjligt scenario, eller att man köpt varan från ett bankkonto och vill få ut det i kontanter.

Helt enkelt en legitim vara utan kvitto, som man vill få ut värdet av kontant.

Du har aldrig rätt att kräva att få tillbaka pengar på något annat sätt än du själv betalat för varan. Det är helt upp till säljaren om de vill tillåta det. De flesta tillåter det inte, eftersom det kan underlätta penningtvätt OCH ställer till oreda i redovisningen.

Men det är fortfarande i princip säljaren som sätter upp reglerna. Du har ju (med undantag för distansköp) ingen laglig rätt att återlämna varor, det är helt frivilligt för säljaren.
Senast redigerad av EckiEcki 2019-02-27 kl. 00:20.
Citera
2019-02-27, 14:20
Medlem
Med good will och förutsatt att tröjan utan kvitto är ny med lappen kvar kan butiken ge presentkort.
Men om de har haft rea och du saknar kvitto kommer du få vad den som lägst kostade.

De större kedjorna brukar göra så när jag saknat kvitto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in