Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-26, 16:53
  #1
Medlem
Hej

Skickade in arbetsgivarintyg och dessa visade att jag missat rapportera 10 timmar ena månaden och 10 timmar andra månaden. Detta är inte medvetet från min sida. Det är helt enkelt ett slarvfel från min sida. Jag har svarat a-kassan att det var ett slarvfel och att jag givetvis vill göra rätt för mig och betala tillbaka den ersättning som är felaktig, förslagsvis genom att de drar av detta belopp från nästa utbetalning.

De vill också att jag skickar in tidrapporter för denna period.

Jag behöver snabba svar för att stilla min oro.

1. Behöver jag ändå besvära mig med att skicka in tidrapport trots att jag erkänt att arbetsgivarintyg är korrekta?

2. Trots att jag erkänner och vill betala tillbaka, kommer a-kassan polisanmäla mig, ställa mig inför rätta och att jag åker dit för bedrägeri?

3. Kommer jag förlora min rätt till a-kassa framöver pga denna fadäs?

Det felaktigt utbetalda beloppet är, om jag räknat rätt 2275 kr före skatt.
Citera
2019-02-26, 17:06
  #2
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Hej

Skickade in arbetsgivarintyg och dessa visade att jag missat rapportera 10 timmar ena månaden och 10 timmar andra månaden. Detta är inte medvetet från min sida. Det är helt enkelt ett slarvfel från min sida. Jag har svarat a-kassan att det var ett slarvfel och att jag givetvis vill göra rätt för mig och betala tillbaka den ersättning som är felaktig, förslagsvis genom att de drar av detta belopp från nästa utbetalning.

De vill också att jag skickar in tidrapporter för denna period.

Jag behöver snabba svar för att stilla min oro.

1. Behöver jag ändå besvära mig med att skicka in tidrapport trots att jag erkänt att arbetsgivarintyg är korrekta?

2. Trots att jag erkänner och vill betala tillbaka, kommer a-kassan polisanmäla mig, ställa mig inför rätta och att jag åker dit för bedrägeri?

3. Kommer jag förlora min rätt till a-kassa framöver pga denna fadäs?

Det felaktigt utbetalda beloppet är, om jag räknat rätt 2275 kr före skatt.

Eventuellt kan du få "straff" i form av några förlorade ersättningsdagar men du förlorar knappast hela rätten till din a-kassa!
Citera
2019-02-26, 17:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Eventuellt kan du få "straff" i form av några förlorade ersättningsdagar men du förlorar knappast hela rätten till din a-kassa!

Det rör sig om 2,5 ersättningsdagar. Du säger alltså att jag kommer få betala tillbaka fler dagar än så?
Citera
2019-02-26, 17:18
  #4
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Det rör sig om 2,5 ersättningsdagar. Du säger alltså att jag kommer få betala tillbaka fler dagar än så?
.-

Med en övernitisk handläggare så finns det nog en teoretisk möjlighet, men troligen inte - du korrigerar ju ditt misstag.
Citera
2019-02-26, 18:02
  #5
Medlem
julepumlans avatar
Du kommer få hem ett brev med återbetalningkrav där du får 4 val, antingen göra avdrag från framtida utbetalning, betala in, göra upp en avbetalningsplan eller bestrida.
Du väljer då att göra avdrag på framtida utbetalning och skriver på synpunkter att telefonen med dina anteckningar med hur du jobbat gått sönder så slipper du förmodligen "disciplinåtgärden" med att dom ger en karensdag eller vad man nu kallar det.

Att erkänna slarv eller oaktsamhet kan leda till en polisanmälan så bättre att skylla på tekniska problem eller att din nära släkting dött och du har haft en personlig kris är mitt tips
Citera
2019-02-26, 18:53
  #6
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julepumlan
Du kommer få hem ett brev med återbetalningkrav där du får 4 val, antingen göra avdrag från framtida utbetalning, betala in, göra upp en avbetalningsplan eller bestrida.
Du väljer då att göra avdrag på framtida utbetalning och skriver på synpunkter att telefonen med dina anteckningar med hur du jobbat gått sönder så slipper du förmodligen "disciplinåtgärden" med att dom ger en karensdag eller vad man nu kallar det.

Att erkänna slarv eller oaktsamhet kan leda till en polisanmälan så bättre att skylla på tekniska problem eller att din nära släkting dött och du har haft en personlig kris är mitt tips
TS har lämnat felaktiga eller vilseledande uppgifter till A-kassan och har fått för mycket pengar och nu ska han/hon ovanpå det ljuga om varför han gjorde det.

Varför göra situationen ännu mer komplicerad för sig och lämna en helt ny uppgift, när TS redan svarat A-kassan att det var pga slarvfel.
__________________
Senast redigerad av exoticspice 2019-02-26 kl. 19:30.
Citera
2019-02-26, 19:28
  #7
Medlem
Jag har kollat, räknat och jämfört. Det ena 10-timmars passet beror på att arbetsgivaren slarvat. Jag arbetade 10 timmar i juni, dessa timmar rapporterade jag både hos arbetsgivare och på mina kassa-kort. Dessa 10 timmar skulle betalas ut i augusti. Jag la aldrig märke till att det fattades 10 timmar på Augustilönen. I september upptäckte jag detta och sa till min arbetsgivare. Han sade att jag får dessa timmar på lönen i oktober. För att inte han skulle glömma detta, rapporterade jag timmarna på tidrapporten för september, därför att det inte är möjligt att rapportera på rätt månad och rätt dag (juli) när chefen skickat rapporten.

På arbetsgivarintyget står det att jag arbetat 10 timmar extra utöver det jag rapporterat till a-kassan, i september. A-kassan har dock inte ifrågasatt varför jag rapporterat för mycket tid i juli. De har inte ifrågasatt varför jag rapporterat 90,75 timmar i juli, när intyget säger 80.0 timmar. Varför jag rapporterat 0,75 timmar utöver dessa 10 timmar vet jag ej.

Jag har inte kommit till dessa övriga 10 timmarna i november ännu, men jag har känningar om att det rör sig om ett arbetspass i november, där den bil jag skulle köra välte (kör lastbil). Jag är timanställd, men vi har en deal inom företaget att om arbetspasset avbokas inom 24 timmar, får vi betalt ändå just det specifika passet inklusive de ob-tillägg jag skulle fått. Jag misstänker att min chef strykit detta pass eftersom att han jämför tidrapport mot vad mitt färdskrivarkort säger. Eftersom att kortet inte visar arbete, stryker han det arbetspass jag rapporterat. Jag har sagt till honom att ALLTID dubbelkolla med OSS anställda. Men han skyller på att han har så mycket att göra och då har han inte tid att ringa oss. Chefen sköter i princip allt i företaget.

Hänger ni med?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback