2019-02-26, 15:25
Medlem
Hej!

Har svrt att finna svar p fljande. Jag lser distanskurs p helfart men har inte ftt tid till att hnga med ver huvudtaget.

Jag har inte anmlt avbrott till skolan, eller anmlt ngot till CSN, men har lmnat studiefrskran fr vrterminen.

Jag antar att jag blir underknd och att jag efter terminen har gtt inte kan f fortsatt bidrag+ln. Det jag oroar mig fr r att jag p ngot stt blir terbetalningsskyldig? Det verkar dock inte som att CSN krver terbetalning om studieresultaten r dliga, men kan det p ngot stt registreras att jag inte alls r nrvarande under kursen?

1) Vad hnder med mitt ln och bidrag frn CSN?
2) Mrker CSN att jag inte har pluggat?
3) Blir jag terbetalningsskyldig?

Vad sger ni?
Citera
2019-02-26, 15:54
Medlem
jaystaas avatar
Oftast s har dem inte koll p vad som betalas ut osv, s om du tror att du blir terbetalningsskyldig s skit i att kontakta dem, hll tummarna p att dem inte mrker ngot istllet, funkade iallafall fr mig, en polare som ringde in och hade funderingar och d mrkte dem av att han ftt fr mycket i frhllande till vad han studerat eftersom att han sjlv mer eller mindre ppekade det, haha.
Citera
2019-02-26, 16:04
Medlem
KaptenHundkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadoda
Hej!

Har svrt att finna svar p fljande. Jag lser distanskurs p helfart men har inte ftt tid till att hnga med ver huvudtaget.

Jag har inte anmlt avbrott till skolan, eller anmlt ngot till CSN, men har lmnat studiefrskran fr vrterminen.

Jag antar att jag blir underknd och att jag efter terminen har gtt inte kan f fortsatt bidrag+ln. Det jag oroar mig fr r att jag p ngot stt blir terbetalningsskyldig? Det verkar dock inte som att CSN krver terbetalning om studieresultaten r dliga, men kan det p ngot stt registreras att jag inte alls r nrvarande under kursen?

Vad sger ni?

Att inkassera studiemedel gick allts bra - men inte att gra rtt fr sig?

Det bsta du kan gra r att strypa infrseln av CSN, och hoppa av utbildningen omgende. Ja, CSN kommer ju att f redan p anledningen att du hoppar av utbildningen, inte fullfljer den enligt de avtal du gtt in i. Du har allts utnyttjat svensk vlfrd till ingen nytta - vare sig fr dig sjlv eller fr samhllet. Vid nsta eventuella "utbildning" gr du bst i att ha ett arbete p sidan om s du slipper bli terbetalningsskyldig eller "tulla" p studiemedlen, telefonfrsljare eller reklamutdelare borde vara lmpligt med tanke p "studierna".
Citera
2019-02-26, 16:13
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Hej!

Vad sger ni?

1. Inget, dremot om du brjar jobba istllet och kommer ver intjningsgrnsen fr halvret kan du bli terbetalningsskyldig, men det har inget med ditt avhopp att gra (gller alla med CSN).
2. Din kurs registrerar som underknd - du lmnar inte in ny studiefrskran s inga nya pengar.
3. Se 1

4. Vill du studera senare r du tvungen att f godknt p en viss % av dina kurser som du har ftt utbetalt fr (fr exakt kolla p deras sida). Det medfr att du kommer f g utan bidrag/ln tills du klarat den %:en innan nya utbetalningar grs. S planerar du p vidare studier s anml till CSN snarast fr att stoppa utbetalningarna p din failade kurs, s du har mindre att ta igen nr du brjar igen.

5. Kommer du aldrig studera igen s har du lite "gratis" pengar - det r okej att misslyckas en gng.
Citera
2019-02-26, 19:20
Medlem
Komvux krnglade med en distanskurs jag gick s att det var tv veckor d det stod att jag hade varit inaktiv, och komvux hade d kontaktat CSN direkt och sagt att jag varit inaktiv.
Citera
2019-02-26, 19:29
Medlem
Tar du fullt csn en termin s frvntas du ta ett visst antal pong. Gr du inte del och sker bidrag igen s kommer du nekas csn tills du kommit ikapp med pong.

Och sen blir du terbetalningsskyldig ifall du inte tar dom pongen alls.
Och vad menar du med dliga resultat? Antingen tar du pong eller s tar du dom inte.
Det spelar ingen roll om du fullfljer dina stuider ifall du inte tar tillrckligt med pong. Du blir terbetalningsskyldig nd.
Pongen styr allting vad det gller fortfatta std eller terbetalning.
https://www.csn.se/om-nagot-hander-e...studierna.html

Hr har du ven dom olika kraven som stlls p pong beroende p typ av utbildning.
https://www.csn.se/fragor-och-svar/h...5cce36b423ec0d

Sen undrar jag hur mycket du skt info. Det tog en googling p "Csn avbrutna studier" fr att f svar.
Senast redigerad av Stegbil 2019-02-26 kl. 19:34.
Citera
2019-02-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Och sen blir du terbetalningsskyldig ifall du inte tar dom pongen alls.
Och vad menar du med dliga resultat? Antingen tar du pong eller s tar du dom inte.
Det spelar ingen roll om du fullfljer dina stuider ifall du inte tar tillrckligt med pong. Du blir terbetalningsskyldig nd.
Pongen styr allting vad det gller fortfatta std eller terbetalning.
https://www.csn.se/om-nagot-hander-e...studierna.html

Var hittar du att man blir terbetalningsskyldig ifall jag inte tar tillrckligt med pong? Hittar fljande p CSN:

Citat:
Du fr allts behlla dina studiemedel s lnge du varit registrerad p och lst alla kurser du ftt studiemedel fr, ven om du inte klarat kravet p studieresultat. Om du dremot lst frre pong eller kurser n du ftt studiemedel fr, mste du betala tillbaka det du ftt fr mycket.

Jag tolkar det som att jag lser fortfarande s mnga pong som jag r registrerad fr, men inte kan ska nya studiemedel. Men terbetalningsskyldig?
Citera
2019-02-28, 12:56
Medlem
terbetalningskyldig blir man bara p komvux (allts gymnasiekurser). Det gller inte kurser p universitetsniv
Citera
2019-02-28, 18:09
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Jag tolkar det som att jag lser fortfarande s mnga pong som jag r registrerad fr, men inte kan ska nya studiemedel. Men terbetalningsskyldig?

Om du officiellt anmler avbrott till skola eller att skolan gr det om du t ex inte dyker upp p kurs 2 fr terminen s har du inte lngre rtt till resterande CSN efter det officiella datumet fr avbrott, d mste du betala tillbaka om du ftt fr mycket och snabbt anmla till CSN. Men om du fortfarande r registrerad p kursen men inte klarar proven s rknas det som att du frskt men misslyckats och ingen terbetalning, dock fr du inget fr eventuellt nya kurser innan du klarat den procent av pong du ftt utbetalat fr tidigare kurser.

S om du till exempel r nrvarande p alla kursregisteringar, men sedan skiter i resten av dagarna, och har ftt CSN godknt fr hela terminen s kan du inkassera alla pengar utan terbetalning. Men r rtt krd om du vill ha mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in