Citat:
Ursprungligen postat av
nomadoda
Hej!
Har svrt att finna svar p fljande. Jag lser distanskurs p helfart men har inte ftt tid till att hnga med ver huvudtaget.
Jag har inte anmlt avbrott till skolan, eller anmlt ngot till CSN, men har lmnat studiefrskran fr vrterminen.
Jag antar att jag blir underknd och att jag efter terminen har gtt inte kan f fortsatt bidrag+ln. Det jag oroar mig fr r att jag p ngot stt blir terbetalningsskyldig? Det verkar dock inte som att CSN krver terbetalning om studieresultaten r dliga, men kan det p ngot stt registreras att jag inte alls r nrvarande under kursen?
1) Vad hnder med mitt ln och bidrag frn CSN?
2) Mrker CSN att jag inte har pluggat?
3) Blir jag terbetalningsskyldig?
Vad sger ni?
1. Inget, dremot om du brjar jobba istllet och kommer ver intjningsgrnsen fr halvret kan du bli terbetalningsskyldig, men det har inget med ditt avhopp att gra (gller alla med CSN).
2. Din kurs registrerar som underknd - du lmnar inte in ny studiefrskran s inga nya pengar.
3. Se 1
4. Vill du studera senare r du tvungen att f godknt p en viss % av dina kurser som du har ftt utbetalt fr (fr exakt kolla p deras sida). Det medfr att du kommer f g utan bidrag/ln tills du klarat den %:en innan nya utbetalningar grs. S planerar du p vidare studier s anml till CSN snarast fr att stoppa utbetalningarna p din failade kurs, s du har mindre att ta igen nr du brjar igen.
5. Kommer du aldrig studera igen s har du lite "gratis" pengar - det r okej att misslyckas en gng.