2019-02-26, 13:16
Medlem
Hej, jag har en Derbi, och jag tycker att registreringsplåten inte sitter något fint där den gör, har sett att vissa flyttar in den, under bakstänken och nästan bakom däcket. Vad tycker farbror blå om detta? Har även sätt folk som sätter registreringsplåt på ryggsäcken.
Senast redigerad av Nallekuung 2019-02-26 kl. 13:36.
Citera
2019-02-26, 13:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nallekuung
Hej, jag har en Derbi, och jag tycker att registreringsplåten inte sitter något fint där den gör, har sett att vissa flyttar in den, under bakstänken och nästan bakom däcket. Vad tycker farbror blå om detta?

Den ska vara "väl synlig". Se 7 kap. 8 §: https://open.karnovgroup.se/transpor...n/SFS2001-0650

De flesta motorcyklister som placerar skylten i hjulhuset bryter mot denna bestämmelse.

Se även 7 kap. 7 §, vari det framgår att skylten ska placeras "baktill". Som jag förstått det betyder detta i praktiken att den måste sitta framför hjulaxeln, d.v.s inte ex i hjulhuset.

Om jag minns rätt finns det krav på skyltbelysning med vitt ljus också.
Senast redigerad av Stygotius 2019-02-26 kl. 13:40.
Citera
2019-02-26, 13:27
Medlem
Det är inte tillåtet. Du riskerar böter och att få göra en besiktning. Därtill ger du dem en orsak att stanna dig och att de då även lagför dig för annat!
Citera
2019-02-26, 13:51
Medlem
Men då måste det väl vara okej så länge den sitter så den syns?
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Den ska vara "väl synlig". Se 7 kap. 8 §: https://open.karnovgroup.se/transpor...n/SFS2001-0650

De flesta motorcyklister som placerar skylten i hjulhuset bryter mot denna bestämmelse.

Se även 7 kap. 7 §, vari det framgår att skylten ska placeras "baktill". Som jag förstått det betyder detta i praktiken att den måste sitta framför hjulaxeln, d.v.s inte ex i hjulhuset.

Om jag minns rätt finns det krav på skyltbelysning med vitt ljus också.
Citera
2019-02-26, 14:06
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nallekuung
Men då måste det väl vara okej så länge den sitter så den syns?

Det beror på hur den sitter. Den ska sitta baktill, så du kan inte flytta in den direkt. Den ska synas väl, så du kan inte flytta in den så långt. Den ska ha skyltbelysning, som är kopplad till elsystemet, vilket kräver omkoppling vid "lång" flytt.
Citera
2019-02-26, 14:56
Medlem
reFluxls avatar
Fordonet är väl heltypat om jag inte har helt fel. Du får därmed ej bygga om det. Det finns alltså en plats menad för regplåt och där skall den sitta. Sen om länsman bryr sig är en annan fråga, men räkna med böter åtminstone.
Citera
2019-02-26, 15:24
Medlem
Amazon-mannens avatar
Som sagt, plåten skall vara fast monterad på fordonet, så att ha reg.plåten i ryggsäcken eller tejpa fast den där ( eller hur de nu gör) är ett no-no enligt lagen..
Citera
2019-02-26, 16:34
Medlem
Att ha nummerplåten under sadeln inne i hjulhuset är inte okej.
Polisen ser sådant direkt o kommer stanna dig.

Såg för några år sedan en grej man kunde sätta på nummerplåten.
Fjärrstyrd.
Tryckte man på knappen så åkte ett lock framför nummerplåten.
På så vis kan man bestämma själv under färd om man vill visa plåten eller inte.
Kommer dock inte ihåg vad den hette men det finns fler liknande lösningar på marknaden.,
Citera
2019-03-01, 00:31
Medlem
kl4sseKocks avatar
Kom och tänka på att man kanske skulle kunna använda nåt typ av gångjärn och på sätt vinkla skylten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in