2019-02-26, 13:07
Medlem
Finns något som heter riskvick på 1-liters tetra. Samma konsistens.

Innehållsdeklaration:
MJÖLK, vatten, ris 11%, socker, modifierad stärkelse (majs), salt, vaniljarom.

Det är nog majsstärkelsen som ger den speciella konsistensen.
Citera
2019-02-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Grötris som kokas i valfri mix av mjölk, grädde och vatten. Ska du försöka replikera detta hemma så tror jag grötris kokat i två tredjedelar mjölk och en tredjedel grädde kan bli rätt.
Det låter rimligt. Vad är det för grädde som ska användas? Är det vanligt grötris som används eller någon special?
Citera
2019-02-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Finns något som heter riskvick på 1-liters tetra. Samma konsistens.

Innehållsdeklaration:
MJÖLK, vatten, ris 11%, socker, modifierad stärkelse (majs), salt, vaniljarom.

Det är nog majsstärkelsen som ger den speciella konsistensen.
Magiskt! Smakar den likadant? Risifrutti innehåller mjölk och grädde, och Riskvick bara mjölk och vatten.

Risifrutti:

mjölk, ris (10%), grädde, socker, förtjockningsmedel, naturliga aromer (bla vanillin), salt.
Citera
2019-02-26, 13:10
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Det låter rimligt. Vad är det för grädde som ska användas? Är det vanligt grötris som används eller någon special?

Det är nog vanligt grötris bara. Jag tror större delen av vätskan är vanlig, fet mjölk. Vill du prova med lite grädde som tillskott så är det nog vispgrädde du ska använda.
Citera
2019-02-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Tror att det behövs lite extra socker också, det kan man blanda i redan när man vispar grädden.

Den färdiga risgrynsgröten i en korv har samma konsistens som gröten TS efterfrågar.
Vilken färdig risgrynsgröt rekommenderar du? Har läst många recensioner av dessa där de anses vara "en härdsmälta i munnen".
Citera
2019-02-26, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det är nog vanligt grötris bara. Jag tror större delen av vätskan är vanlig, fet mjölk. Vill du prova med lite grädde som tillskott så är det nog vispgrädde du ska använda.
Det finns jämt massa olika mjölk/grädde. Vilket märke/procent/sort är bäst? Vilka använder du?
Citera
2019-02-26, 13:25
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Vilken färdig risgrynsgröt rekommenderar du? Har läst många recensioner av dessa där de anses vara "en härdsmälta i munnen".

Jag gillar alla sorter.

Men kolla vad jag hittade

https://www.risifrutti.se/vara-mellanmal/

De har visst ren gröt utan sylt i en lite större behållare!

Ska kolla nästa gång jag handlar.
Citera
2019-02-26, 13:28
Medlem
Citat:
Magiskt! Smakar den likadant? Risifrutti innehåller mjölk och grädde, och Riskvick bara mjölk och vatten.

Risifrutti:

mjölk, ris (10%), grädde, socker, förtjockningsmedel, naturliga aromer (bla vanillin), salt.

Var längesen jag åt den men vill minnas att jag gillade den.
Citera
2019-02-26, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Jag gillar alla sorter.

Men kolla vad jag hittade

https://www.risifrutti.se/vara-mellanmal/

De har visst ren gröt utan sylt i en lite större behållare!

Ska kolla nästa gång jag handlar.
Det är den jag livnär mig på nu! 50kr/kg känns lite överprisat även för livets mest magiska gröt.
Citera
2019-02-26, 13:38
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Det finns jämt massa olika mjölk/grädde. Vilket märke/procent/sort är bäst? Vilka använder du?

Tyvärr är jag inte risgrynskock till yrket, och ej heller spenderar jag all min fritid på att laga detta privat, så jag kan inte hjälpa dig vidare på den fronten. Jag tar det som finns. Vill jag ha billig färdig risgrynsgröt så köper jag oftast bara en plastkorv av de varumärken som erbjuds, t.ex. Eldorado. Dessa duger fint för mig
Citera
2019-02-26, 13:42
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Det är den jag livnär mig på nu! 50kr/kg känns lite överprisat även för livets mest magiska gröt.

Smakar det så kostar det

Såg att någon skrev riskvick också, den är helt underbart god och lite billigare
Citera
2019-02-26, 13:55
Medlem
AX64s avatar
Citat:

Är det priset du vill få ner så måste du klå priset på färdiga plastkorvar med risgrynsgröt. Eldorados variant kostar 13,95 kr/kg. Grötris från Eldorado kan du köpa för 13,90 kr/kg och mjölk kan du köpa för för 8,50 kr / litern. Om vi utgår ifrån att du använder två delar mjölk till en del ris och räknar bort din arbetsinsats kan du alltså få ner priset per kilo risgrynsgröt till någonstans omkring 10 kronor kilot. Kanske inte värt mödan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in