Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-24, 17:38
  #1
Medlem
Har ett bostadslån, om min bank skulle gå i konkurs, vad skulle då hända med mitt bostadslån?
Citera
2019-02-24, 17:45
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusp
Har ett bostadslån, om min bank skulle gå i konkurs, vad skulle då hända med mitt bostadslån?

Konkursförvaltaren skulle fortsätta att ta in pengarna, och din fordran skulle överlåtas till någon annan aktör som köpte upp skulderna.
Citera
2019-02-24, 17:48
  #3
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Konkursförvaltaren skulle fortsätta att ta in pengarna, och din fordran skulle överlåtas till någon annan aktör som köpte upp skulderna.

Precis. Tyvärr blir man inte av med lånen då. Hade väl varit gött annars iofs.
Citera
2019-02-24, 17:49
  #4
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Konkursförvaltaren skulle fortsätta att ta in pengarna, och din fordran skulle överlåtas till någon annan aktör som köpte upp skulderna.

Så är det, skulder blir man aldrig av med.
Tillgångar däremot går det bra att bli av med om banken konkar. Där går staten i borgen med 950000kr, men allt däröver förlorar du.
Citera
2019-02-24, 21:43
  #5
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Så är det, skulder blir man aldrig av med.
Tillgångar däremot går det bra att bli av med om banken konkar. Där går staten i borgen med 950000kr, men allt däröver förlorar du.

Nja! De ersätter 950.000 i "kontanter" dina övriga tillgångar så som fonder och aktier påverkas inte av konkursen och ingår inte i konkursboets tillgångar om banken går i KK.
Citera
2019-02-25, 00:17
  #6
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Nja! De ersätter 950.000 i "kontanter" dina övriga tillgångar så som fonder och aktier påverkas inte av konkursen och ingår inte i konkursboets tillgångar om banken går i KK.
Det borde ju vara så då aktier och fonder inte ägs av banken, utan av dig och mig.
Citera
2019-02-25, 18:29
  #7
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Det borde ju vara så då aktier och fonder inte ägs av banken, utan av dig och mig.

Visst är det så men de förvaltas av banken! Det borde ju gå att ha ett konto med pengar hos banken som de lnte disponerar fritt och som är helt skyddat oavsett belopp men det tror jag inte går att få.
Citera
2019-02-26, 15:05
  #8
Medlem
_killahs avatar
Om vi leker med tanken att ingen vill köpa konkursboet? Vad händer med ens huslån då? Samt vad händer med ens fastighet.
Citera
2019-02-26, 15:29
  #9
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Om vi leker med tanken att ingen vill köpa konkursboet? Vad händer med ens huslån då? Samt vad händer med ens fastighet.
Konkursförvaltaren driver in skulderna för bankens fordringsägare.

Förrkommer ofta en vinkel i media att aktieägarna räddas, det är de som har en skuld till banken som riskerar att komma riktigt ikläm vid konkurs.
Citera
2019-02-28, 13:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
...det är de som har en skuld till banken som riskerar att komma riktigt ikläm vid konkurs.

Vad menar du med detta, kan du utveckla?
Citera
2019-03-01, 13:00
  #11
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusp
Vad menar du med detta, kan du utveckla?
Kan du inte lösa din skuld via bolån i en annan bank utan att skulden går vidare till inkasso är det hög risk att fastna i en skuldspiral du ränta och amortering vid ett inkassofördarande aviker kraftigt mot vad som är kotym på bolån. Pressade privatekonomier skulle t.o.m få problem om billånet gick till inkasso.

Finns även vissa dynamiska problem. Om en bank skulle gå i kk har flera kunder samma problem samtidigt. Om Swedbank skulle gå omkull efter de skandaler som nu är på tapeten och 500 000 samtidigt försöker sälja sina bostäder kommer inte fastighetsmarknaden stå sig särskilt stabilt.

I Sverige står du vanligtvis i personlig borgen på ditt bolån. Du kan altså inte byta huset mot skulden som vissa andra länder. Utan säkerheten vid bolån handlar om att banken har förtur till pengarna om bostaden säljs, täcker inte huset skulden blir du personligt skuldsatt.
Citera
2019-03-01, 14:39
  #12
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Om vi leker med tanken att ingen vill köpa konkursboet? Vad händer med ens huslån då? Samt vad händer med ens fastighet.

Förvaltaren kan sälja enskilda tillgångar, han behöver inte sälja hela boet. Det kommer alltid finnas köpare till denna typ av fordringar. För din del spelar det ingen roll om förvaltaren får in 999 tkr, 100 spänn eller en krona för ditt bolån på en miljon, du får betala hela miljonen ändå.

Teoretiskt skulle förvaltaren kunna låta konkursboet leva i ex 50 år till alla fordringar är betalda, men det kommer han aldrig göra eftersom köparna står på kö.
__________________
Senast redigerad av Stygotius 2019-03-01 kl. 14:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback