• 1
  • 2
2019-02-24, 05:09
Medlem
Tja

Är väldigt ny inom detta, att köpa investeringstacka
Det jag undrar:

Vad är skillnaden mellan UBS, Heraeus eller t.ex Credit Sussie?
Jag vill köpa 100g

Märker på köp och sälj sidor att Boliden 100g kostar ca 43.000kr medans Credit Sussie kostar 40.000kr?
Varför är det sådan skillnad?

Jag tänker mig att 24k som 24k, bör ju vara samma pris eller?

Detta eftersom i utlandet köper dom in 24k guld för 550kr/g (t.ex libanon)

Funderar själv på köpa från Sverige och sedan sälja vidare, men är rädd att de ska anmärka något att t.ex kvalitén är annorlunda eller avvikande?

Hur tänker ni?
Citera
2019-02-24, 05:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitroken
Tja

Är väldigt ny inom detta, att köpa investeringstacka
Det jag undrar:

Vad är skillnaden mellan UBS, Heraeus eller t.ex Credit Sussie?
Jag vill köpa 100g

Märker på köp och sälj sidor att Boliden 100g kostar ca 43.000kr medans Credit Sussie kostar 40.000kr?
Varför är det sådan skillnad?

Jag tänker mig att 24k som 24k, bör ju vara samma pris eller?

Detta eftersom i utlandet köper dom in 24k guld för 550kr/g (t.ex libanon)

Funderar själv på köpa från Sverige och sedan sälja vidare, men är rädd att de ska anmärka något att t.ex kvalitén är annorlunda eller avvikande?

Hur tänker ni?

Att det är bullshit givet att världsmarknadspriset på guld just nu ligger ganska precis på 400 kronor per gram. Hittar du en idiot som betalar 550 så är det bara att gratulera

Bolidentackor kostar mer i sverige för att folk värderar dem högre än ubs. På världsbasis är förmodligen ubs mer välkänd. Kolla vad de köper in tackorna för istället, det ger en bättre indikation på huruvida du skall våga lägga den premien. Själv skulle jag aldrig köpa 100g tackor när det finns investeringsmynt som håller ungefär samma premie och är betydligt svårare att förfalska.
Citera
2019-02-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att det är bullshit givet att världsmarknadspriset på guld just nu ligger ganska precis på 400 kronor per gram. Hittar du en idiot som betalar 550 så är det bara att gratulera

Bolidentackor kostar mer i sverige för att folk värderar dem högre än ubs. På världsbasis är förmodligen ubs mer välkänd. Kolla vad de köper in tackorna för istället, det ger en bättre indikation på huruvida du skall våga lägga den premien. Själv skulle jag aldrig köpa 100g tackor när det finns investeringsmynt som håller ungefär samma premie och är betydligt svårare att förfalska.

Tradera förra veckan såldes Boliden för 40.000 kr 100g
Har en vän som vill sälja sin för samma peng

Varför inte köpa investeringstacka om du får bra pris?
Tycker du jag resonerar rätt när jag vill påstå att guld 24k i Sverige bör vara samma guld 24k i andra länder?
Guld som guld?
Citera
2019-02-24, 08:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Tycker du jag resonerar rätt när jag vill påstå att guld 24k i Sverige bör vara samma guld 24k i andra länder?
Guld som guld?

Du måste göra skillnad mellan ocirkulerade och cirkulerade tackor också, priset på en tacka som varit ute hos privatperson kommer alltid vara lägre än "nypris" hos exempelvis tavex.

Gillar inte stora tackor, dels är de opraktiska givet sin storlek om man skulle få för sig att använda guldet som pengar, dels är det mer värt och lättare att förfalska en 100g tacka än ett 1 Oz mynt där vikt, tjocklek, diameter är välkänt och oftast har mynten även räffling för att förhindra någon från att "skala av" lite.

Mynten kostar något mer per gram att köpa än tackor men det brukar vara samma sak vid försäljning så de tar ut varandra.
Citera
2019-02-24, 08:32
Medlem
Citat:

Guld som guld?

Det kallas premie, en sorts kostnad som tillkommer om tackan eller myntet utöver gulden i sig är ovanlig. Tänk samlarmynt. Premier tillkommer på alla nivåer eftersom den som säljer försöker tjäna. I regel ju större vikt desto lägre premie.
Citera
2019-02-25, 07:10
Medlem
Citat:
Du måste göra skillnad mellan ocirkulerade och cirkulerade tackor också, priset på en tacka som varit ute hos privatperson kommer alltid vara lägre än "nypris" hos exempelvis tavex.

Gillar inte stora tackor, dels är de opraktiska givet sin storlek om man skulle få för sig att använda guldet som pengar, dels är det mer värt och lättare att förfalska en 100g tacka än ett 1 Oz mynt där vikt, tjocklek, diameter är välkänt och oftast har mynten även räffling för att förhindra någon från att "skala av" lite.

Mynten kostar något mer per gram att köpa än tackor men det brukar vara samma sak vid försäljning så de tar ut varandra.

Förklara gärna mer vad cirkulerade och osirkulerade betyder? Och vad skillnaden är?
Som du skriver så nämns dessa beteckningar rätt så ofta!Men vet ej vad det menas

Jag tänker så här:
Det är väl samma sak som att köpa en iPhone på blocket än hos Apple. Alltid billigare att köpa från en privatperson
Citera
2019-02-25, 16:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Förklara gärna mer vad cirkulerade och osirkulerade betyder? Och vad skillnaden är?
Som du skriver så nämns dessa beteckningar rätt så ofta!Men vet ej vad det menas

Jag tänker så här:
Det är väl samma sak som att köpa en iPhone på blocket än hos Apple. Alltid billigare att köpa från en privatperson

Skillnaden behöver inte vara mer än att föremålet varit utanför företagets tillsyn ett litet tag. Dvs trots plastkapsel och inte en repa i ett mynt så blir det med automatik "cirkulerat" när du köpt det och fått hem det från handlaren. Likheten är stor med att skriva på ett köpekontrakt på en bil, såfort du kör ut den från handlaren så sjunker värdet med någon eller några procent direkt även om bilen bara rullat 2 kilometer.

Skall de återköpa guld så måste äkthet kontrolleras och det kostar dem lite.
Citera
2019-02-25, 17:52
Medlem
Vaffanculs avatar
Citat:
Skall de återköpa guld så måste äkthet kontrolleras och det kostar dem lite.
Hur kontrolleras äktheten vid försäljning till butik?
Citera
2019-02-25, 18:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaffancul
Hur kontrolleras äktheten vid försäljning till butik?

Exakt vilka tester de använder kan bara handlaren svara på men vikt, diameter, tjocklek, pingtest, magnettest är bland de vanligare icke förstörande testerna. Vill man vara helt säker så behövs syratest och då blir föremålet skadat men det spelar sällan roll om guldet ändå skall smältas ner.
Citera
2019-02-25, 18:23
Medlem
Vaffanculs avatar
Citat:
Exakt vilka tester de använder kan bara handlaren svara på men vikt, diameter, tjocklek, pingtest, magnettest är bland de vanligare icke förstörande testerna. Vill man vara helt säker så behövs syratest och då blir föremålet skadat men det spelar sällan roll om guldet ändå skall smältas ner.
Pingtest?
Citera
2019-02-25, 18:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaffancul
Pingtest?

https://www.youtube.com/watch?v=OCVooqoBgfM
Citera
2019-02-25, 18:44
Medlem