• 1
  • 2
2006-02-24, 16:32
Medlem
Solitaires avatar
En kompis till mig blev jätteförvånad när hon upptäckte att jag inte kokade min pasta med en buljongtärning. Enligt henne så var det något som alla gjorde och jag blev då helt förskräckt, men efter att ha frågat runt bland mina bekanta så har jag inte hört en enda som ens hört talas om detta beteende.

Min fråga till er är nu, kokar du din pasta med buljong och om inte - har du hört talas om det?

Tjejen i fråga är för övrigt från Norrland.
Citera
2006-02-24, 16:35
Medlem
Clownens~Tårars avatar
Nej har aldrig hört talas om det förr, men nu kommer jag nog att testa, intressant att se hur det smakar.
Citera
2006-02-24, 16:50
Medlem
Hm inget jag gör eller vet någon annan som gör
Citera
2006-02-24, 17:20
Medlem
grens avatar
Det var en tv-reklam, från Kungsörnen eller något buljongföretag, som gick ut på att man lade i en buljongtärning i kokvattnet. Det var nog nästan tio år sedan och då kände jag bara mig själv som gjorde på det viset. Nu för tiden gör inte ens jag det, men det smaksätter faktiskt lite. Att det skulle vara vanligt betvivlar jag starkt - möjligtvis i din kompis familj men inte i allmänhet.
Citera
2006-02-24, 17:53
Medlem
-jOE!s avatar
Har aldrig gjort det och känner ingen som gjort det heller.
Citera
2006-02-24, 18:30
Medlem
Stålfarfars avatar
Jag testade av en tillfällighet för några månader sedan och upptäckte att blev bra som fan, så numera kokar jag alltid pasta med buljongtärning. Jag tycker det förhöjer smaken rejält.
Citera
2006-02-24, 18:32
Medlem
irrblosss avatar
Det händer att jag gör det ibland, fast jag tycker inte det gör någon större skillnad. Knorr har tom speciella pastabuljongtärningar för den som vill testa.
Citera
2006-02-24, 18:32
Medlem
Bråkmakarns avatar
Finns/fanns speciella pastabuljontärningar. Testade såna för 6 år sen, var inget som föll mig i smaken.
Citera
2006-02-24, 18:33
Medlem
Truxas avatar
Man bör faktiskt ta ett par stycken buljongtärningar. Då blir naturligtvis spagettin ändå godare.
Som nudlarna med pulver på, ni vet.
Citera
2006-02-24, 18:37
Bannlyst
Att koka pastan i buljong kanns som ett tafatt forsok att gora det hela lite "festligare"...
Citera
2006-02-24, 18:52
Moderator
tobess avatar
Har nog aldrig varken hört talas om det eller gjort det själv. Lite olja brukar jag sätta i om man t.ex kokar makaroner men buljong?

Vilken slags buljong då? Kött, fisk, grönsak?
Citera
2006-02-24, 18:56
Medlem
Skruppes avatar
Kokar alltid pastan tillsammans med en buljongtärning.Det blir godare smak och pastan klibbar lite mindre,då jag inte gillar att röra ner smör i min pasta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in