Så, var på partaj ikväll och där var en äkta purfinne. Vi började surra lite grann och vi kom in på hockey, politik och tillslut begreppet "finska lejon"
Jag menade att finska lejon är en ripoff från det svenska lejonen som vi har i vårt stadsvapen,varpå finnen blev sur och sa "alla vet ju om begreppet finska lejon och sisu" ingen säger "svenska lejon och kraft"
Så vet någon varför lejon är mer synonymt och accepterat i Finland och utanför Finland än här i Sverige? Varför blev det så, det var och är fortfarande en stark symbol för Sverige enligt mig.
Lejon är vår sak. Ditt finska vän lider bara av underväghets komplex. De tror de stackars satarna att de är mer än oss. Men det är det ju inte så det är mest synd om dom bara.
Så, var på partaj ikväll och där var en äkta purfinne. Vi började surra lite grann och vi kom in på hockey, politik och tillslut begreppet "finska lejon"
Jag menade att finska lejon är en ripoff från det svenska lejonen som vi har i vårt stadsvapen,varpå finnen blev sur och sa "alla vet ju om begreppet finska lejon och sisu" ingen säger "svenska lejon och kraft"
Så vet någon varför lejon är mer synonymt och accepterat i Finland och utanför Finland än här i Sverige? Varför blev det så, det var och är fortfarande en stark symbol för Sverige enligt mig.
Vi har även i Sverige från 1600 talet Gustav II Adolf som kallades "Lejonet från norden" samt våra gamla riksmärken med lejon som är flera 100 år äldre än den finska staten som då var en del av Sverige.
Ätten Leijonhufvud va?
Finnarna är utvandrade och ”östifierade” svennar, precis som de idag mäktigaste Ryssarna.
I Finland är det svenskar som är ”ryssar”
Senast redigerad av negergubbe 2019-02-24 kl. 04:36.
Ätten Leijonhufvud va?
Finnarna är utvandrade och ”östifierade” svennar, precis som de idag mäktigaste Ryssarna.
I Finland är det svenskar som är ”ryssar”
Jo, det går att se på olika sätt. Dåtidens Svenskar. Nutidens är ihopkok från Tyskland Holland och numera afrika och afghanistan.
Runt 30% av Finnarna har Ryska gener, även Mannerheims fru var Rysk. Och gräver vi lite i vita och röda så framträder det många Ryssar. MEN, det är INTE östifierade dagens Svennar utan det är rorsmännen som bosatte sig i Finlnd och Västra Ryssland. Och de delar idag många egenskaper såsom temprament envishet och alkoholism.
Det var litr offtopic. OT Så kunde man inte ha ett vapen som ser ut som Jaroslavls vapen således togs Karhun bort.
Finska lejonet. Finska lejonet härstammar från Finlands riksvapen som består av detta lejon och 9 Silverrosor. Vapnet är känt sedan 1580-talet. Kroksabeln som trampas ned av lejonet symboliserar ryssarna eller Novgorod – det vill säga hotet österifrån, medan det raka svärdet som lejonet svingar står för Västerlandet.
Det är intressant när två personer med ytliga kunskaper träter. Lejon är ju en närmast överutnyttjad symbol i heraldiken, och enbart i Europa finns sådana djur på bland annat Englands, Skottlands, Belgiens, Nederländernas, Luxemburgs, Bulgariens, Tjeckiens, Norges, Danmarks och Estlands vapensköldar. Även det stora svenska riksvapnet innehåller, som redan konstaterats, ett lejon utöver de tre kronorna.
Men att påstå att det finska lejonet är en ripoff av motivet på Sveriges stadsvapen - du menar väl statsvapen? - är struntprat. Ja, Finlands vapen skapades på 1500-talet med den gamla Bjälboättens vapen som förebild - det är något helt annat. Och naturligtvis hade även Bjälboättens sköld utformats efter utländsk förebild.
Det var så medeltida vapen skapades - man lånade friskt motiv av andra.
Det svärdsviftande lejonet har varit en symbol för Finland sedan 1500-talet. Första gången lejonet dyker upp är på Gustav Vasas gravmonument i Uppsala, tillverkat av flamländaren Willem Boy omkring år 1580.
Lejonet är baserat på den gamla svenska kungadynastin Bjälboättens vapen, ett dito som alltjämt utgör två fjärdedelar av det stora svenska riksvapnet. Lejonet i sig är en vanlig heraldisk symbol, som symboliserar styrka och mod. Lejonet går igen i flera europeiska statsvapen, i Norden hittas det förutom i det finska och svenska även i det norska.
Ännu Karl Gerhard kunde för snart 80 år sen göra anspelningar på bruket av lejonet som svensk symbol ...
Citat:
Under Gustaf Adolfs och Kung Karols dagar
stredo svenskarna i eld och köld.
Svea Rike styrdes efter egna lagar
och ett lejon bar det i sin sköld.
En igelkott bli´t symbol för vårt lann´-
men jag vet en som är mer aktuell och sann.
... men med tanke på att så jävla många andra länder (däribland Sveriges grannar) också håller sig med lejon, är det nog skäl att vara glad åt man i stället valt de tre kronorna. Ett bra mycket originellare motiv, även om även det (naturligtvis) är en ripoff, för att begagna TS:s uttryck.
Riksvapnet tre kronor har troligtvis sitt ursprung från bland annat en allmäneuropeisk religiös idévärld.
Om symboliken har länge rått delade meningar.
Ursprunget står nog att finna i den starkt ökande dyrkan av de tre vise männen/heliga tre konungar som skyddshelgon. Som tecken på detta användes helgonens attribut, tre kronor, i vapen och emblem. De heliga tre konungar vördades högt av nordborna, som gärna vallfärdade till deras grav i Köln.
I Sverige finns de heliga tre konungars attribut första gången i Magnus Ladulås sigill på 1270-talet, men troligen är det först under kung Magnus Eriksson på 1330-talet som tre kronor används som symbol för kungen och riket.
Några tiotal år senare, under Albrekt av Mecklenburg, var tre kronor redan allmänt accepterat som det främsta kännemärket för Sverige, vilket det förblivit.
Onödigt tillägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Ett uppenbart plagiat, hundratals år efteråt dessutom. Finnar är inte några lejon. Dom försöker bara efterapa Sverige.
Precis som Svenne Banan i alla tider försökt efterapa den nation som för ögonblicket upplevts som mäktigast - Frankrike på 1700-talet, Tyskland på 1800-talet och USA under sent 1900-tal. Och nej, svennarna är inte heller några lejon.
Jag började plötsligt tänka på ett svenskt vapen där de tre kronorna bytts ut mot tre fittmössor eller tre hijaber. Jag började skratta helt okontrollerat. Skulle jag bli åtalad om jag framställde ett sånt vapen, likt Harro Koskinen blev här i Finland?
Grejen är ju att Finlands lejon är gjorda av dåvarande svenska staten till hertigen av Finland och dåvarande Östra Sverige, så det mesta finnarna har har dom fått av oss, städer, lagar, riksvapen mm.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!