Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-23, 14:11
  #1
Medlem
Hej!
Om detta är felunderforum så får mod flytta inlägget.
Skulle behöva hjälp med ett val. Jag ska köpa en Chromebook & väljer mellan 2 st HP Chromebook X2 12-f080no
12https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.711483/hp-chromebook-x2
eller Acer Chrombook Spin 13 CP713-1WN
https://www.techradar.com/reviews/ac...13-convertible

Tanken är att den ska ersätta min surfplatta i nuläget Samsung Galaxy S3. Jag har haft flera Samsung plattor så är väldigt nöjd med Androidappar & vill ej gå över till Ipad eller Appleprodukter, därför är även Microsoft surface bortvald.
Problemet jag vill komma ifrån är surfplattornas begränsade kapacitet, minnesmängd, alla förinstallerade appar som ej går att avinstallera (iaf med mina datorkunskaper) & pga det den relativt korta livslängden då alla nya uppdateringar gör att plattan börjar lagga efter max 2 år. Samsungplattor har stöd för minneskort men väldigt få appar går att lägga över där, så det blir i slutändan fullt.

Mitt användningsområde är mestadels vanligt surfande, Netflix & spelappar (ex Action, FPS, Simulator & sportspel) Men även enkel fotoredigering/bearbetning & att rita/göra skisser av landskapsarkitektur, därav valet av kompatibla med stylus.

Anledningen att jag vill ha en Chromebook är att de är kompatibla med Androidappar, storleken/smidigheten & att de ej är lika begränsade med lagringskapacitet, vilket borde ge dem en längre livslängd än 2 år. Därav även att jag valt 2 modeller i de högre prestandaklasserna. Bägge kostar ca 10 000 kr
Att jag vill ha en som kan vara i flip- surplatteläge & ej en traditionell laptoputseende är att det blir lättare ergonomiskt då jag är sängliggande & har svårt att vara låst till att använda ett tangentbord eller att ha den stående i knät. Har haft en laptop för samma användningsområde men just utformningen fungerade inte ergonomiskt.

Har ni någon tanke om vilken av dessa 2 jag ska välja? Om det är någon annan du har som förslag isf varför istf de jag funderar på?

//Anna
Citera
2019-03-05, 19:23
  #2
Medlem
Det spelar nog ingen större roll vilken du väljer. Båda har fått bra betyg och verkar täcka vad du vill ha. Jag har inte någon av dom men jag har en acer r13 chromebook. Är jättenöjd med den (studiedator) spinnen funkar jättesmidigt (tänk på att den i det läget är tyngre än en surfplatta). En del småsaker man stör sig på men eftersom du använt android tidigare borde det inte vara något problem. Vissa spel funkar exempelvis inte på chromecast OS ibland och när man konverterar från docs till Word så ser det inte helt likadant ut. Men det är sånt som förmodligen fixas med tiden.

I helhet tycker jag chrome OS är ett väldigt smidigt OS som täcker de mest grundläggande man behöver i en laptop.

Ta den du tycker är snyggast!
Citera
2019-03-11, 13:08
  #3
Medlem
Har du gjort nått köp, så att du kan rekommendera någon av datorerna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback