2019-02-21, 10:44
Medlem
TL; DR:

Jobbat i Sverige 5 ar, UK ca 1.5 ar. Just nu betalar jag ej skatt i Sverige endast UK och samlar pension har. Med stor sannolikhet kommer jag flytta tillbaka till Sverige nar de blir dags att skaffa familj om nagra ar. Vad hander med min UK pension? Vad hander med pensionen jag sparat i 5ar i Sverige om jag inte flyttar tillbaka?

Ar valdigt tidigt ute men kanske ar nagot som ar bra att tanka pa for mig i framtiden :P

Mvh
Itzel
Citera
2019-02-21, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itzelsnitch
TL; DR:

Jobbat i Sverige 5 ar, UK ca 1.5 ar. Just nu betalar jag ej skatt i Sverige endast UK och samlar pension har. Med stor sannolikhet kommer jag flytta tillbaka till Sverige nar de blir dags att skaffa familj om nagra ar. Vad hander med min UK pension? Vad hander med pensionen jag sparat i 5ar i Sverige om jag inte flyttar tillbaka?

Ar valdigt tidigt ute men kanske ar nagot som ar bra att tanka pa for mig i framtiden :P

Mvh
Itzel
Du har kvar dina pensionsrätter och det går att få utbetalt till utlandet.
Citera
2019-02-21, 11:21
Medlem
Fyllefyllots avatar
Uppenbarligen måste man ju jobba i och betala skatt i Sverige för att få bättre pension än den som är garanterad, det finns väl inte så mycket att prata om där.

Det här väckte dock en fråga hos mig. Säg att jag jobbar exempelvis 20 år i Danmark och något liknande i Sverige, får jag någon typ av pension i Danmark då också eller är det bara i landet där jag är medborgare som jag får pension? Förmodligen är det bara i det landet där jag är medborgare, det är det enda rimliga men hur blir det då om jag har dubbla medborgarskap och jobbar ungefär lika länge i exempelvis då Danmark och Sverige?
Citera
2019-02-21, 11:23
Medlem
AoE3#1s avatar
När du väl blir pensionär kommer det inte att finnas något som heter pension i Sverige, om ens Sverige finns då.
Citera
2019-02-21, 11:36
Medlem
I det svenska systemet tjänar du som sagt in pensionsrätter när du jobbar i Sverige. Dessa visar hur stor andel av framtida pensioner som du har rätt till. Utöver det sätts det av pengar i PPM som är dina helt och hållet. Ju mer pengar du tjänar i Sverige desto fler pensionsrätter och PPM-pengar får du.

Spelar ingen roll var du bor i framtiden, dessa pensionspengar får du även om du flyttar utomlands.

Andra länder brukar ha liknande system men det skiljer sig från land till land. Därför får man kolla upp reglerna i varje land som man jobbar i.
Citera
2019-02-21, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
I det svenska systemet tjänar du som sagt in pensionsrätter när du jobbar i Sverige. Dessa visar hur stor andel av framtida pensioner som du har rätt till. Utöver det sätts det av pengar i PPM som är dina helt och hållet. Ju mer pengar du tjänar i Sverige desto fler pensionsrätter och PPM-pengar får du.

Spelar ingen roll var du bor i framtiden, dessa pensionspengar får du även om du flyttar utomlands.

Andra länder brukar ha liknande system men det skiljer sig från land till land. Därför får man kolla upp reglerna i varje land som man jobbar i.
Att man får pengarna man sparar ihop i Sverige är en sak.
Men den viktiga frågan är då:
Blir det någon ickelinjär negativ effekt på pensionen från Sverige av att man låt säga bara arbetat in 25% av totalt förväntat pensionskapital i Sverige?

T.ex: ponera för enkelhets skull att UK haft exakt samma pensionssystem som Sverige.
Jag jobbar in 25% av kapitalet i Sverige och resten i UK.

Får jag då totalt från UK+Sverige samma pension som om jag jobbat endast i Sverige?
Citera
2019-02-21, 12:09
Medlem
Suecotes avatar
Här kan du räkna ut din state pension från Storbritannien:
https://www.gov.uk/check-state-pension

För att få full state pension ska du jobba där i 30 år. Sen har ditt företag kanske också ett eget pensionsprogram. Det ska alla företag nu erbjuda enligt lag, men du kan förstås tacka nej till att delta.

Bättre än garantipension om man inte jobbat i Sverige i 30 år är äldreförsörjningsstöd, ÄFS. Risken att det inte finns kvar om några år eller att det bara är "utrikes födda" som får den är kanske stor eftersom det kostar oerhört mycket pengar.
Citera
2019-02-21, 12:20
Medlem
AX64s avatar
Pension du tjänat in i utlandet betalas ut till dig från utlandet när du väl går i pension. Där är det förstås viktigt att veta de lokala vilkoren, t.ex. när man tidigast får gå i pension i de olika länderna, innan man gör valet att pensionera sig. Du behöver i de flesta fall informera varje land separat och måste alltså hålla reda på var du har pension att plocka ut - spara alltså papprena helst!

Det du tappar vid flytt till annat land är rätten till grundpension som finns i Sverige. Här har man rätt till garantipension. Flyttar du utomlands så finns det oftast en motsvarighet där, men du kan förstås bara ha rätt till garantipension på ett ställe i taget då det är ett fast belopp som alla får. Lämnar du Sverige så tappar du rätten till garantipensionsdelen men förhoppningsvis erbjuder det land du flyttar till istället en motsvarighet.
Citera
2019-02-21, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Uppenbarligen måste man ju jobba i och betala skatt i Sverige för att få bättre pension än den som är garanterad, det finns väl inte så mycket att prata om där.

Det här väckte dock en fråga hos mig. Säg att jag jobbar exempelvis 20 år i Danmark och något liknande i Sverige, får jag någon typ av pension i Danmark då också eller är det bara i landet där jag är medborgare som jag får pension? Förmodligen är det bara i det landet där jag är medborgare, det är det enda rimliga men hur blir det då om jag har dubbla medborgarskap och jobbar ungefär lika länge i exempelvis då Danmark och Sverige?

Tror det räcker att bo och jobba i Norge i typ 5 år för att sedan ha rätt till norsk pension. Även om du flyttar tillbaks till Sverige sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in