• 1
  • 2
2019-02-21, 03:56
Medlem
Hej, har fått svartmögel i mitt badrum undrar om det går att gå ut det på hemförsäkringen? Dolda fel kanske? Lägenheten är 6-7 år gammal men dolda fel sträcker sig över 10 år. Det är en ventilationsskada och inte en vattenskada, har haft värdelös ventilation i badrummet sedan inflytt och svart möglet har varit där sedan dess i princip men inte haft tid eller ork att ta i det då jag knappt vistas i den.

Tacksam för svar.
Citera
2019-02-21, 04:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Att döma av det lilla du skriver så kan jag inte utesluta att du är en sån där gnällig mupp som skiter i städningen och sen gnäller över dom problem det leder till(ja det sker skrämmande ofta) så till att börja med, tillväxt med svart och/eller gröngråaktig färg kan vara fullt normalt i badrum...hur ofta städar du badrummet? använder du klorin eller liknande produkter där tillväxten sker? exakt var i badrummet finns påväxten?
Citera
2019-02-21, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej, har fått svartmögel i mitt badrum undrar om det går att gå ut det på hemförsäkringen? Dolda fel kanske? Lägenheten är 6-7 år gammal men dolda fel sträcker sig över 10 år. Det är en ventilationsskada och inte en vattenskada, har haft värdelös ventilation i badrummet sedan inflytt och svart möglet har varit där sedan dess i princip men inte haft tid eller ork att ta i det då jag knappt vistas i den.

Tacksam för svar.
Det är inte att betrakta som en olyckshändelse och därmed får man inget från försäkringen.
Citera
2019-02-21, 07:13
Medlem
Dålig ventilation är nog svårt att få till dolt fel eftersom det finns andra lösningar (lämna badrumsdörren öppen efter bad). Om du står fast vid att det är ett dolt fel så är det den tidigare ägaren du ska gå på. Om du inte kontaktat dem tidigare så får du nog fixa mögelsaneringen själv eftersom de aldrig fick någon chans att förebygga felet, trots att du känt till det i sex års tid.

Men vettigast är att prata med fastighetsskötaren i första hand, föreningens styrelse i andra hand. Antar att du redan prövat den vägen?
Citera
2019-02-21, 08:06
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe

Tacksam för svar.

För dolda fel i bostadsrätter är säljaren ansvarig i två år. Det är Hus som gäller tio år.
Citera
2019-02-21, 08:10
Medlem
Fenjal888s avatar
Nu kan jag inte definitionen eller gränsen för försäkring, men vad jag hört anses nya badrum vara motståndskraftiga mot fuktskador i 20 år. Det kan vara värt att ta reda på vilken entreprenör som stått för badrummet, så kanske går att få över ansvaret dit.
Citera
2019-02-21, 09:26
Medlem
"har haft värdelös ventilation i badrummet sedan inflytt och svart möglet har varit där sedan dess i princip men inte haft tid eller ork att ta i det då jag knappt vistas i den."

Bott i bostaden i 6år har sedan inflytt förstått att ventilationen varit värdelös, men inte haft tid eller ork att åtgärda. Vill nu att försäkringsbolaget skall fixa.

Herre gud, varför gör du inte som vanligt och ringer mamma, som curlat sönder dig sedan du blev framavlad?
Citera
2019-02-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brommahuran
"har haft värdelös ventilation i badrummet sedan inflytt och svart möglet har varit där sedan dess i princip men inte haft tid eller ork att ta i det då jag knappt vistas i den."

Bott i bostaden i 6år har sedan inflytt förstått att ventilationen varit värdelös, men inte haft tid eller ork att åtgärda. Vill nu att försäkringsbolaget skall fixa.

Herre gud, varför gör du inte som vanligt och ringer mamma, som curlat sönder dig sedan du blev framavlad?

Haha så sant!

Funderar mest på hur man kan veta att det är en försäkringsskada innan man ens tagit bort eventuellt kakel eller våtrumsmatta.
Citera
2019-02-21, 12:32
Medlem
AX64s avatar
Tycker det är en bättre investering av tid om TS istället för att försöka med försäkringen istället regelbundet beger sig till badrummet och, utrustad med städprylar, tar sig för att avlägsna möglet. Ägs lägenheten bör TS dessutom se till att ventilationslösningen kollas och korrigeras på egen bekostnad för att undvika fler problem i framtiden. Om konstruktionen i badrummet sedan start saknat en ventilationslösning så är det kanske en annan femma och kan tas upp som ett byggnationsfel, men det låter inte troligt att något byggbolag idag skulle missa att ventilation i badrum är nödvändigt..
Citera
2019-02-21, 13:33
Medlem
https://www.jula.se/catalog/bygg-och...yABEgIGM_D_BwE

Iväg och handla och städa bort möglet.
Efter det ber du nån kolla ventilationen.
Citera
2019-02-21, 22:40
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Går inte möglet bort med Klorin? Och lämna badrummsdörren öppen i fortsättningen!
Citera
2019-02-21, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Går inte möglet bort med Klorin? Och lämna badrummsdörren öppen i fortsättningen!
Boracol ska det vara. I mängder!
Använd gasmask.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här