• 1
  • 2
2019-02-20, 23:38
Medlem
Bytte hemförsäkring för fem dagar sedan. Idag när jag kom ut till cykelförrådet var min elcykel stulen. Kommer de misstänka mig för någon form av bedrägeri? "Jaha det var ju lägligt".
Citera
2019-02-20, 23:45
Medlem
De misstänker nog alla alltid.
Citera
2019-02-20, 23:51
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Bytte hemförsäkring för fem dagar sedan. Idag när jag kom ut till cykelförrådet var min elcykel stulen. Kommer de misstänka mig för någon form av bedrägeri? "Jaha det var ju lägligt".
Nej, men frågan är väl vilken typ av lås du hade.
Citera
2019-02-21, 00:05
Medlem
SexSexSexs avatar
Nej inte alls, det ärbara att anmäla stölden till polisen och sedan sedan kontrollera att du har låst den så pass väl att det är godkänt,

om inte försäkringsbilag var misstänksamma skulle ingen ha råd med försäkring för folk skulle luras så mycket till slut

sen är de också halvt intresserade av att lura kunderna på ersättning med , för de vill ju tjäna pengar och lyckas bra med det

det du gör är att du inte tror att de misstänker dej utan i stället förstår att de har en vardaglig attityd med alla sina hundratals klienter per vecka , som leder till större vinst för företaget.

jag har fått roliga förslag från försäkringsbolag
som t ex på nittiotalet när jag blev bestulen på plånboken och ville ha ersättning för mitt tremånaderskort på sl, som jag köpt tre veckor tidigare för 1200 spänn, repliken blev:
- du får 400
i helvete heller, sa jag, - det var ju mer än två monader kvar på det
- du kan ju köpa ett begagnat!
Är du dum i huvudet, sa jag, det är bokstavligen olagligt,
- Nähä , det går visst att göra!
kolla upp det själv då sa jag...
jag fick min ersättning
plånboken kostade 800 sek
_ såna ungdomar som du betalar aldrig så mycket för en plånbok! Du får 100 spänn!
jag gjorde det för te månader sen!
-visa kvitto då!
ok...
jag fick 800 för plånboken.

jag hade 2500 i plånboken
- Det tor jag inte på, skicka kontoutdrag...
Skickade ett som visade att jag tagit ut tot 50 000 på bankomaten den månaden
- jag tror dej om de 2400 sek!.

Ps jag hade inte 2400 i utan 300
men de hade blåst mej på ersättning för en cykel som de vägrade att värdera till mer än 1200 fast jag hade betalt 4000 ett år tidigare och inte använt den mer än tio gånger, och den hade stått inomhus, så den var ny! - s¨jag passade på tillfället att ta betalt för det.

Om min bil som blivit stulen:
jag ringde försäkringsagenten
- du får 40 000 för bilen , den var ju int särskilt välvårdad
du vet ju inget om min bil så det vet inte du
- jag har sett BILDER!
jag listade ut att bilden måste vare den de tog på verkstaden, den hade jag sett dem ta
- den bilden visar ju bara bakskärmen! den var hade ju blivit skadad av tjuvarna!
uppenbard chockad av att jag listat ut vilken bild han sett, det hade han aldrig kunnat tro.
- jaha ja hur mycket är den värd då
120 000
jaha...kofångaren har bucklor med (nu med en ton som folk som vet att dom gjort bort sej men vill en sista gång försvara sej i alla fall)
ja, tjuvar!!! sa jag
jag fick 112 000
vilket var tio tusen mer än den var värd.
dessutom glömde han dra av självrisken.

kul minnen, och att skriva är mitt stora nöje

ville visa exemel på att dom inte är väl pålästa , eller kunniga
det handlar om att dom håller upp en väl inövad yta, som antagligen är tll för att göra chefen glad, personligen har dom inget imot att ge dej mer pengar.

hoppas det här gjorde dej mindre nervös.
Senast redigerad av SexSexSex 2019-02-21 kl. 00:20.
Citera
2019-02-21, 00:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Varför skulle de misstänka dig? Du har hemförsäkring. Har du utnyttjat denna många gånger innan eller?
Citera
2019-02-21, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Nej, men frågan är väl vilken typ av lås du hade.

två godkända lås.
Citera
2019-02-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas

Vad hade du köpt elcykeln för? Vad var den värd?
Hur gammal var den?

Hade du batteriet fastsatt på cykeln och vilket skick var batteriet i? Ett batteri kan ju vara värt 25 - 50% av cykeln totala värde. Dumt att förvara det tillsammans med cykeln. Temperaturmässigt är det också dumt då batteriet ska förvaras i rumstemperatur för att förlänga livslängden. Stöldbegärligheten minskar ju något om tjuven måste köpa separat batteri och laddare.
Citera
2019-02-21, 01:17
Medlem
yournotlikemes avatar
Du kan ju alltid försöka och backa upp det med en polisanmälan så blir det ju mer trovärdigt. Jag använde min hemförsäkring för första gången efter ett år pga. Ett nytt moderkort som fick kortslutning. Eftersom det var första gången och en summa på under 2000 ställde de inga frågor alls.
Citera
2019-02-21, 08:15
Medlem
Som svar på TS' fråga: Det enda som är helt safe är att inte blanda in försäkringsbolaget. Då kommer de inte misstänka bedrägeri, eftersom de inte kommer veta om stölden.

Om du anmäler kan du inte styra eller veta i förväg veta hur de kommer resonera. Du får avgöra hur du vill göra, men det vanliga är nog att använda försäkringen. Att du är så här nervös talar emot dig.
Citera
2019-06-12, 20:24
Medlem
Lånar tråden. Har företagen någon tidsgräns för hur länge man måste ha varit kund hos dem innan de betalar ut för något som ingår i ens försäkring? Typ att man måste ha varit kund i 6 månader eller något sådant?
Citera
2019-06-13, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Lånar tråden. Har företagen någon tidsgräns för hur länge man måste ha varit kund hos dem innan de betalar ut för något som ingår i ens försäkring? Typ att man måste ha varit kund i 6 månader eller något sådant?

För det mesta har de inte det. Men de kommer titta väldigt noga på nya kunder eftersom det är ett vanligt bedrägeri att teckna försäkringen efter att skadan skett.
Citera
2019-11-06, 00:10
Medlem
lånar tråden

om man tecknat hemförsäkring i augusti och blivit stulen på en sak som köptes i april, får man då ersättning för det? avser bilinbrott som inträffat nu i november.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in