Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-28, 20:41
  #13
Medlem
xytrazs avatar
Tycker dock att Oxascand 15mg genom två stycken funkar jädra fint,

Och att stesolid mer är för sömnen.
Insomningsfasen då, men funkar bra med Oxascand oxå.

Lite dåligt rykte den har fått, Oxascanden. Att den är den söta lilla hjälpen och lätt att få utskriven och inte verkar hjälpa vissa.

Ta en lite högre dos av den,
Än den läkaren förklarat till att börja med.

Funkar det inte så,
Då kan man börja prata om annan Benzo.
Citera
2020-08-28, 20:55
  #14
Medlem
5mg oxascand är på tok för lite för ångestlindring, särskilt vid panikanfall. Förstår inte ens varför de tillverkas i dessa styrkor. 10mg borde vara absolut minimum som de kan förskriva till gamla sköra tanter på ålderdomshem och liknande, men till en normal fullt frisk karl i sina bästa år är det 20mg som gäller för att ens känna av det.

Har haft 20mgarna utskrivna för längesedan, tror inte ens de tillverkas i 20mg styrka idag?

I dagsläget har jag xanor och jag tycker att 0.25mg xanor är bra mycket mer effektivt än 20mg oxascand mot panikångest.

Min personliga hypotes är att de de sparar sobrilen för gamlingar och i övrigt sjuka och svaga människor som riskerar att - typ dö - om de äter lugnande, eller folk som läkaren absolut egentligen inte vill skriva ut benso till men som han känner sig skyldig att skriva ut något lugnande åt.
Citera
2020-08-29, 16:17
  #15
Medlem
mrxwls avatar
Jag fick börja med 15mg Sobril. Funkar bra på mig, men har mest använt det i samband med ångestattack. Somnade första gången men sen efter så funkade 15mg bra för mig.
Citera
2020-09-04, 20:53
  #16
Medlem
neuron-drones avatar
För låg dos för TS.

Men problemet är att eftersom det är en sopig medicin kan det hjälpa bättre med en låg dos Xanor. Den medicinen finns liksom oxazepam i mycket låga doser.

Men det är svårt att få Xanor även om man klarar sig på en dos som är en bråkdel av oxazepamen är, om man översätter styrkan.

Finns de som kan bryta en panikattack med 0,25 mg Xanor. Eller faktiskt hälften.

Sedan ska man inse att alla är helt olika känsliga för benso. Tänk det som det är alkohol. En del blir fulla på ett halvt glas vin, vissa behöver hela flaskan.

Min startdos på Xanor var 1 mg, vilket ansågs vara högt för en nybörjare. Man är olika helt enkelt. Och bara för att man är okänslig behöver inte det betyda att man måste öka för effekt. 18 år senare tar jag fortfarande 1 mg.
__________________
Senast redigerad av neuron-drone 2020-09-04 kl. 20:56.
Citera
2020-09-17, 13:27
  #17
Medlem
Alla som tycker Sobril saknar effekt är knarkare med tidigare eller existerande bensoberoende.
Citera
2020-09-17, 23:54
  #18
Medlem
Funkar gör den helt klart på lite högre doser, 25mg och uppåt.

Nackdelen med sobril är att det tar rätt lång tid innan den börjar verka, ca 1h för min del.

Så den är ju inte den mest optimala mot panikattacker, då vill man ha en snabbverkande benso.
__________________
Senast redigerad av Profec 2020-09-17 kl. 23:57.
Citera
2022-11-03, 17:55
  #19
Medlem
xytrazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Funkar gör den helt klart på lite högre doser, 25mg och uppåt.

Nackdelen med sobril är att det tar rätt lång tid innan den börjar verka, ca 1h för min del.

Så den är ju inte den mest optimala mot panikattacker, då vill man ha en snabbverkande benso.


Ja det är av skillnaden på dessa 2,

Oxascand(Oxazepam) verkar ha en extrem lång verkningseffekt medans Xanor sätter igång nästan direkt.
Och med en kortare effekt, men klart bättre vid ett behov i just stunden.
Oxascanden sitter i mycket längre och kan påverka nästkommande dag med extrem trötthet. I alla fall vad jag upplever.

Stannar i kroppen över 10 dagar vid normalt intag, hört att det kan sitta i ännu längre som tex 30 dagar ?
Medans Xanor(Alprazolam) går ut fortare ur systemet, under 10 dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback