2021-12-20, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Både Anna Kindberg Batra (M), Thomas Bodström (S) och Maria Wetterstrand (MP) gjorde mycket bra ifrån sig de säsonger de var med. Men jag har allvarligt talat svårt att se Alla mot Alla som ett program som testar allmänbildning. För få frågor om vetenskap, geografi och historia och för många om företags logotyper, internet memes och obskyra saker från USA som Filip tycker är festliga.

Maria Wetterstrand gjorde helt okej ifrån sig, men gick inte vidare till slutspel. Thomas Bodström vill jag dock minnas va rätt kass. Sett honom i muren på svt också och där är han verkligen ingen stjärna. Så nja, här sviker nog ditt minne en del. Anna Kinberg Batra är faktiskt den första och enda politiker jag sett i ett frågeprogram som verkligen imponerat på mig!
Citera
2021-12-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golfarn87
Jaja, ännu en säsong är klar. Värdiga vinnare, utan någon som helst tvekan, snudd på utklassning i semi- å final. Väldigt hög lägstanivå på det laget.

Ska jag våga mig på nån form av betygssättning på årets deltagare så landar jag på; (utan inbördes ranking på respektive poäng, i vanlig ordning)

10: Ingen. Nej, det var ingen som nådde upp till Erik Haag-nivå, som förblir den enda jag någonsin givit tio poäng. Påstår man något annat så har man antingen dåligt minne eller så har man inte sett tidigare säsonger.

9: Hanna, Johar

8: Ingen

7: Jonathan, Olof, Anna, Jesper

6: Ebba, Micke, Gry

5: Ankan, Annie, David, Anne, Jerka, Karin, Nina, John, Josefin

4: Anders, Hanna, Björn, Anders, Dominika, Pelle

3: Petrina, Linnéa, Gustaf

2: Gert, Josefine, Liv, Alexandra

1: Olle

0: Nån form av anti-hedersomnämnande till Annie Lööf är på sin plats. Det hon bidrog med under dessa fåtal minuter hon deltog denna säsongen är givetvis det närmaste fryspunkten man kan komma i frågesportssammanhang.

Tankad och idéer? Sydde jag ihop säsongen någotsånär rätt?

Ger mig på ett försök till egen ranking.

9,5: Johar. Inte Erik Haag klass säger vissa, men nja, hade de mötts man mot man i en renodlad batalj så hade det blivit riktigt jämnt är min känsla. Vissa tycks glömma att Eriks ända förlust är mot just Micke och Gry, precis som Johars ända förlust. Dock hade Erik turen att möta Micke och Gry i gruppen och på så vis blev matchen betydelselös.

8: Här skulle jag placera flera. Jonathan, Hanna (ja, jag ser dem sen jämnstarka), Olof, Jesper.

7: Anna, Micke, Jerka (Underskattad)

6: Gry, Nina, John, David, Karin

5: Pelle, Annie, Josefin, Ebba (överskattad, hade inte gått långt utan Olof). Dominika (underskattad)

4: Anders, Hanna, Björn, Anders, Ankan.

3: Linnéa, Gustaf, Gert, Alexandra

2: Gert, Liv, Petrina

1: Olle, Little Jinder (säsongens sämsta och tråkigaste deltagare ihop med Petrina)
Citera
2021-12-20, 23:15
Medlem
EnGodForlorares avatar
Min bra eller anus-lista:

Bra: Johar & Alexandra, Josefin & Jesper, Jerka & Karin, Hanna & Björn, Jonathan & Hanna, Olof & Ebba, David & Anna, Mikael & Gry, Anne & Anders, Gert & Linnea

Anus: Nina & John, Anders & Dominika, Josefine & Pelle, Gustaf & Liv, Ankan & Annie, Olle & Petrina

Anne & Anders och Gert & Linnea var ganska dåliga men de var så roliga så jag hoppas de återkommer. Gustaf & Live och Ankan & Annie tycker jag bara var tröttsamma den här säsongen.
Citera
2021-12-21, 00:21
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Min bra eller anus-lista:

Bra: Johar & Alexandra, Josefin & Jesper, Jerka & Karin, Hanna & Björn, Jonathan & Hanna, Olof & Ebba, David & Anna, Mikael & Gry, Anne & Anders, Gert & Linnea

Anus: Nina & John, Anders & Dominika, Josefine & Pelle, Gustaf & Liv, Ankan & Annie, Olle & Petrina

Anne & Anders och Gert & Linnea var ganska dåliga men de var så roliga så jag hoppas de återkommer. Gustaf & Live och Ankan & Annie tycker jag bara var tröttsamma den här säsongen.
Josefin var dock dålig i under pressure och Karin trodde att originalversionen av CSI utspelade sig i Miami och då är hon ändå kulturchef på aftonbladet.
Senast redigerad av The Beach boy 2021-12-21 kl. 00:24.
Citera
2021-12-21, 19:49
Medlem
Jag har funderat på Annie Lööfs totala haveri med Gustav II Adolf. Hur det var möjligt.

Min analys
Jag tror väldigt många buntar ihop hela perioden 1620-1880. Det är liksom tiden mellan den riktigt gamla tiden & den nya. Medan 1500-talsmänniskorna såg helt bisarra ut så började 1600-talsmänniskorna klä sig mera som man gjorde på 1800-talet. Befälen under Trettioåriga kriget hade nog kunnat knalla in i en västernfilm utan att det sett helt galet ut. Det var mycket krutrök, hattar, mockajackor, mustascher & pampiga slott. Även det omvända, många skulle nog inte reagerat om ett tidigt ånglok kommit tuffande i en miljö som den under 1600-talet med de tre musketörerna. Sen kommer den moderna tiden med maskingevär, flygplan, bilar osv.

Det måste vara det som är anledningen till den oerhörda felgissningen. För sett ur den synvinkeln blir en gissning på 1807 som födelseårtal mera möjlig & rimlig. Just 1807 råkar faktiskt vara helt korrekt födelseårtal på Robert E Lee som var general i amerikanska inbördeskriget. Gustav II Adolf hade ändå inte känts så himla malplacerad i det sammanhanget. Hans farfar Gustav Vasa hade varit helt bisarr bredvid Lee men Gustav II Adolf vid Lützen hade kunnat smälta in på ett helt annat sätt så långt fram i tiden som amerikanska inbördeskriget.

Det är min teori.
Citera
2021-12-21, 21:31
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Jag har funderat på Annie Lööfs totala haveri med Gustav II Adolf. Hur det var möjligt.

Min analys
Jag tror väldigt många buntar ihop hela perioden 1620-1880. Det är liksom tiden mellan den riktigt gamla tiden & den nya. Medan 1500-talsmänniskorna såg helt bisarra ut så började 1600-talsmänniskorna klä sig mera som man gjorde på 1800-talet. Befälen under Trettioåriga kriget hade nog kunnat knalla in i en västernfilm utan att det sett helt galet ut. Det var mycket krutrök, hattar, mockajackor, mustascher & pampiga slott. Även det omvända, många skulle nog inte reagerat om ett tidigt ånglok kommit tuffande i en miljö som den under 1600-talet med de tre musketörerna. Sen kommer den moderna tiden med maskingevär, flygplan, bilar osv.

Det måste vara det som är anledningen till den oerhörda felgissningen. För sett ur den synvinkeln blir en gissning på 1807 som födelseårtal mera möjlig & rimlig. Just 1807 råkar faktiskt vara helt korrekt födelseårtal på Robert E Lee som var general i amerikanska inbördeskriget. Gustav II Adolf hade ändå inte känts så himla malplacerad i det sammanhanget. Hans farfar Gustav Vasa hade varit helt bisarr bredvid Lee men Gustav II Adolf vid Lützen hade kunnat smälta in på ett helt annat sätt så långt fram i tiden som amerikanska inbördeskriget.

Det är min teori.
Min teori är att hon inte vet hur han ser ut eller något alls om vem han var. Jag tror att hon lika gärna kunnat svara 1523. Äh kanske har hon sett nån staty eller bakelse ändå...

Nästan lika pinsamt men ännu mer förvånade var vad de gissade på för summa i tobleroneskandalen. Tycker att lagen borde haft bättre koll, men Lööf som ändå varit partiledare samtidigt som Sahlin borde definitivt ha det!? 28 kronor trodde Lööf att skandalen gällde.
Citera
2021-12-21, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Min teori är att hon inte vet hur han ser ut eller något alls om vem han var. Jag tror att hon lika gärna kunnat svara 1523. Äh kanske har hon sett nån staty eller bakelse ändå...

Jag funderade mycket på det eftersom det är ett hårresande felsvar ur politisk & historisk synvinkel. Med 1807 hamnar man ju efter Franska revolutionen vilket för en partiledare för ett liberalt parti måste vara ett extremt klavertramp då Trettioåriga kriget var ett religionskrig.

Sen klarnade det när jag tänkte mer visuellt. När jag var liten tyckte jag att svensk-danska krigen på 1600-talet påminde mycket om Vilda Västern. De tre musketörerna liknar lite Nord & Syd. Precis som att pampiga miljöer från franska hovet på 1600-talet påminner mycket om brittiskt överdåd på 1800-talet. När jag sen sökte på Robert E Lee för att studera likheter med Gustav II Adolf så såg jag att hans födelseår 1807 är identiskt med Annie Lööfs svar.

Även om Gustav II Adolf var född på 1500-talet så var han ju en 1600-talsperson. När vi tänker 1800-tal så tänker vi nog ofta på 1800-talets slut. Men faktum är ju att 1800-talet i stora drag faktiskt visuellt påminner mycket om 1600-tal. Det bara måste vara förklaringen till tabben.

Citat:
Nästan lika pinsamt men ännu mer förvånade var vad de gissade på för summa i tobleroneskandalen. Tycker att lagen borde haft bättre koll, men Lööf som ändå varit partiledare samtidigt som Sahlin borde definitivt ha det!? 28 kronor trodde Lööf att skandalen gällde.

Fast som politiker bör man nog inte grotta ner sig i motståndarnas skandaler för mycket. Det anses ju vara fulspel. Om Gustav II Adolf var en praktmiss av enorma proportioner så är det kanske tvärtom sunt att inte ha järnkoll på politiska motståndare.
Citera
2021-12-23, 19:37
Medlem
peterZiipens avatar
Claes Malmberg kommer vara med i nästkommande säsong.
Citera
2021-12-24, 02:44
Medlem
Störigt hur flera av de kvinnliga deltagarna är helt besatta av att titta på sig själva i monitorn och fixa med håret och försöka se "snygga" ut, tänkte på det främst gällande Karin men även Linnéa och i viss mån Ebba.
Citera
2021-12-24, 07:42
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Störigt hur flera av de kvinnliga deltagarna är helt besatta av att titta på sig själva i monitorn och fixa med håret och försöka se "snygga" ut, tänkte på det främst gällande Karin men även Linnéa och i viss mån Ebba.
Glöm inte att flera av dom sminkades upp och sprejades med något som fick dom att se ut som svettiga luder. En som inte behövde det var Alexandra då hon redan var klar vid ankomsten till studion.
Citera
2021-12-25, 03:01
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Glöm inte att flera av dom sminkades upp och sprejades med något som fick dom att se ut som svettiga luder. En som inte behövde det var Alexandra då hon redan var klar vid ankomsten till studion.

Även om jag tycker du var lite väl taskig mot Alexandra så var det lik förbannat en rolig "spaning".
Citera
2022-01-01, 16:08
Medlem
Det finns ju hål i allmänbildningen som alla oavsett position i samhället kommer undan med men om man som en av landets mest inflytelserika politiker missar på ett par hundra år när man ska pricka in födelseår för en av landets kanske tre mest kända regenter blir man lite orolig. I många andra länder hade det varit politiskt självmord.

Roligt dock att Centerns kommunikationsstab som aktivt puttar fram Lööf så mycket det bara går inte insåg fallhöjden här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in