2019-02-18, 15:30
Medlem
Hej!

Funderat ett tag på att byta bank men aldrig riktigt tagit tag i det. Har swedbank för tillfället och har en del sparat i fonder där. Tycker det är rätt skönt att ha allt samlat.

Jag är spontant sugen på att byta till Nordea, tycker de verkar satsa en del på det digitala med bland annat google pay och sen lägst courtage i Sverige(om jag inte har fel?). Sen dessutom verkar det som att om man är förmånskund hos Nordea så får man dessutom deras kreditkort Nordea guld.

Båda bankerna stänger ju ner sina kontor så ser inget mervärde med Swedbank då de inte tar åt sig av det digitala heller. Swedbank vägrar sänka courtage eller ta sig an tjänster som Google pay osv.

Någon som har Nordea, vad tycker ni? Är ni nöjda? Eller rekommenderar någon annan något annat? Tacksam för alla svar!
Citera
2019-02-18, 16:20
Medlem
BosseRingholms avatar
Svårt att svara på utan att veta vilken typ av kund du är. Har du bolån? Kreditkort? Handlar mycket med värdepapper?

Du nämner courtage. På den punkten så tror jag Avanza eller Nordnet är svårslagna, de har dessutom bäst verktyg för trading enligt mig.

Vad gäller bolåneränta så bör du kolla med SBAB eller Danske Bank, de brukar ligga lägst.

Vad gäller vilken bank som har bäst appar och e-tjänster så tycker jag att Skandiabanken är bäst, följt av SEB. Har dock inte provat vissa av storbankerna på ett tag så kan ha missat någon...
Citera
2019-02-18, 17:05
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niprone
Hej!

Funderat ett tag på att byta bank men aldrig riktigt tagit tag i det. Har swedbank för tillfället och har en del sparat i fonder där. Tycker det är rätt skönt att ha allt samlat.

Jag är spontant sugen på att byta till Nordea, tycker de verkar satsa en del på det digitala med bland annat google pay och sen lägst courtage i Sverige(om jag inte har fel?). Sen dessutom verkar det som att om man är förmånskund hos Nordea så får man dessutom deras kreditkort Nordea guld.

Båda bankerna stänger ju ner sina kontor så ser inget mervärde med Swedbank då de inte tar åt sig av det digitala heller. Swedbank vägrar sänka courtage eller ta sig an tjänster som Google pay osv.

Någon som har Nordea, vad tycker ni? Är ni nöjda? Eller rekommenderar någon annan något annat? Tacksam för alla svar!

Jag har Nordea, men ser inte varför dom skulle vara bättre än någon annan bank. Jag kör mina köp via SEBs Eurobonus-Mastercard samt ett Amex för ännu mer Eurobonus. Bolånet har jag hos SBAB och fonderna hos Avanza.

Mitt råd är att strunta i att byta bank, det är bara slöseri med tid utan att göra någon större skillnad. Visst, är du ute efter Google Pay kan du ju starta ett konto hos Nordea. Men är det verkligen så viktigt att du orkar öppna ett konto för endast den funktionen?
Citera
2019-02-18, 17:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag har Nordea, men ser inte varför dom skulle vara bättre än någon annan bank. Jag kör mina köp via SEBs Eurobonus-Mastercard samt ett Amex för ännu mer Eurobonus. Bolånet har jag hos SBAB och fonderna hos Avanza.

Mitt råd är att strunta i att byta bank, det är bara slöseri med tid utan att göra någon större skillnad. Visst, är du ute efter Google Pay kan du ju starta ett konto hos Nordea. Men är det verkligen så viktigt att du orkar öppna ett konto för endast den funktionen?

Word!

Vill man ändå väldigt gärna använda google pay så funkar revolut och det är dessutom praktiskt på utlandsresan.
Citera
2019-02-19, 11:50
Medlem
wkus avatar
Har Nordea sedan ca 5 år och är själv väldigt nöjd och kan rekommendera dem för alla som är missnöjda på annat håll. Har tidigare bytt bank med jämna mellanrum av olika anledningar, ofta krångel med ränterabatten på bolån. Hos Nordea har det hela tiden funkat bra att ha en dialog om denna rabatt och har aldrig känt att de prioriterar nya kunder framför befintliga som många andra banker verkar göra.

Hade en gång lite strul med papper gällande ett nytt bolån och blev tvungen att uppsöka mitt bankkontor två gånger istället för en för att få till alla underskrifter. Tänkte inte så mycket mer på detta men blev snabbt kontaktad av min "personliga bankman" som bad om ursäkt och erbjöd en ekonomisk kompensation på några hundralappar som plåster på såren. Tycker själv att detta var ett bra exempel på god kundvård.

Courtaget är väldigt fördelaktigt hos Nordea och jag sparar en del pengar varje år på detta jämfört med hos Avanza och Nordnet. Baksidan är att Nordea har en del att lära från Avanza om användargränssnitt men att bara köpa och sälja aktier fungerar utmärkt och prisskillnaden uppväger att tjänsten inte är riktigt lika "snygg" som Avanzas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in