• 1
  • 2
2019-02-18, 13:43
Medlem
Om jag tjänar 80 000:- brutto i månaden från mina två anställningar så kommer jag få ut 46 000 i månaden. Det är alltså 43% skatt.

Är det rimligt? Går det att göra på ett smartare sätt?

Tänker inte löneväxla till pension!

Tack på förhand.
Senast redigerad av Silvercock 2019-02-18 kl. 13:46.
Citera
2019-02-18, 14:03
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvercock
Om jag tjänar 80 000:- brutto i månaden från mina två anställningar så kommer jag få ut 46 000 i månaden. Det är alltså 43% skatt.

Tack på förhand.

Jag kommer med en fråga istället för ett svar. Om du tjänar 40k per anställning, som exempel, får du inte ut närmare 60k netto då och sedan en enorm kvarskatt till våren? Eller jämkar du?

Har funderat på hur de drar skatt när man har två anställningar eftersom man i slutänden skattar på hela det intjänade beloppet men den progressiva skatten gör att man skattar otroligt mycket mer på de andra 40k jämfört med de första.
Citera
2019-02-18, 14:17
Medlem
richfucks avatar
Undvika skatt i Sverige är i princip omöjligt om du inte kan ta svart. Men ytterst få branscher har svarta pengar längre.

Enda tips jag kan ge är att starta ett aktiebolag och fråga om du kan fakturera ena jobbet istället för att få ut det som lön. Dvs dom anlitar dig som konsult.

Då kan fakturera ca 40000*1.31= ~52.000 i månaden.

Det de 52k kan du köpa "kontorsmaterial" datorer, tv, sprit (firmafest är ett måste varje månad ). Självklart måste du göra studieresa å konsultuppdragets vägnar till diverse städer runt om i världen. Dra allt som är skäligt på firman.

Vips så har du

Jobb 1
40.000 = ~28.000 netto

Jobb 2
52.000 = 52.000 "netto"

Dvs 80.000 netto istället för 46.000 netto.

Självklart är det inte nettopengar för jobb 2, men bokför du rätt så blir effekten samma sak.

Risk? Ja "Jobb 2" bolaget som anlitar dig nu som konsult kan såklart avsluta kontraktet lite enklare. Men, seriöst, dom kan säkert sparka dig lika lätt idag. Så det är inte så stor risk.
Citera
2019-02-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Jag kommer med en fråga istället för ett svar. Om du tjänar 40k per anställning, som exempel, får du inte ut närmare 60k netto då och sedan en enorm kvarskatt till våren? Eller jämkar du?

Har funderat på hur de drar skatt när man har två anställningar eftersom man i slutänden skattar på hela det intjänade beloppet men den progressiva skatten gör att man skattar otroligt mycket mer på de andra 40k jämfört med de första.

Exakt så, kommer få ut bra lön varje månad men också en FET kvarskatt nästa år. Har räknat att min andra anställning genererar typ 14 000:- i månaden netto efter att jag har lagt undan för kvarskatt.
Citera
2019-02-18, 14:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Exakt så, kommer få ut bra lön varje månad men också en FET kvarskatt nästa år. Har räknat att min andra anställning genererar typ 14 000:- i månaden netto efter att jag har lagt undan för kvarskatt.

Det enda rimliga alternativet som kan ge en stor, märkbar skillnad är att starta AB och köra som konsult i båda eller ett av jobben. Om det är möjligt kan vi inte svara på med den informationen vi har.

Du har då möjlighet att ta ut en del av lönen som lågbeskattad utdelning samtidigt som du har helt andra möjligheter att styra din lön, förmåner m.m.
Citera
2019-02-18, 14:56
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av richfuck
Undvika skatt i Sverige är i princip omöjligt om du inte kan ta svart. Men ytterst få branscher har svarta pengar längre.

Enda tips jag kan ge är att starta ett aktiebolag och fråga om du kan fakturera ena jobbet istället för att få ut det som lön. Dvs dom anlitar dig som konsult.

Då kan fakturera ca 40000*1.31= ~52.000 i månaden.

Det de 52k kan du köpa "kontorsmaterial" datorer, tv, sprit (firmafest är ett måste varje månad ). Självklart måste du göra studieresa å konsultuppdragets vägnar till diverse städer runt om i världen. Dra allt som är skäligt på firman.

Vips så har du

Jobb 1
40.000 = ~28.000 netto

Jobb 2
52.000 = 52.000 "netto"

Dvs 80.000 netto istället för 46.000 netto.

Självklart är det inte nettopengar för jobb 2, men bokför du rätt så blir effekten samma sak.

Risk? Ja "Jobb 2" bolaget som anlitar dig nu som konsult kan såklart avsluta kontraktet lite enklare. Men, seriöst, dom kan säkert sparka dig lika lätt idag. Så det är inte så stor risk.

Att bara fakturera lönen + arbetsgivaravgiften(31% av lönen), som du gör i exemplet ovan, är felaktigt. Som företagare har man ju andra kostnader, utöver arbetsgivaravgiften, som också måste täckas av arvodet.
T ex avsättningar till pension, sjuklönekostnader, utbildning, försäkringar, administration, revisor, mm.
Citera
2019-02-18, 15:01
Medlem
Välkommen till Sverige. Fakturerar jag 160 timmar á 900 kr som konsult en månad så blir det inte mycket kvar av de 144 000 kan jag säga. Folk verkar inte fatta hur sjukt hög skatt det är, och jag förstår inte hur så många verkar ha undkommit detta. Det går inte att tjäna pengar i Sverige, om man vill tjäna pengar ska man flytta utomlands och jobba. Dessutom så kan våra politiker inte förvalta skattepengarna, alltså får man inte ett skit tillbaka om man någon gång skulle behöva samhällets hjälp eller stöd på något vis.
Citera
2019-02-18, 15:16
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Tack på förhand.

Det är ju meddelat att värnskatten ska slopas och brytpunkten för statlig inkomstskatt höjas så viss lindring kommer du få!
Citera
2019-02-18, 15:18
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra

Man räknar igenom det hela lite snabbt och ber arbetsgivaten dra mer skatt, annars blir det restskatt som heter duga precis som du säger!
Citera
2019-02-18, 15:19
Medlem
richfucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Att bara fakturera lönen + arbetsgivaravgiften(31% av lönen), som du gör i exemplet ovan, är felaktigt. Som företagare har man ju andra kostnader, utöver arbetsgivaravgiften, som också måste täckas av arvodet.
T ex avsättningar till pension, sjuklönekostnader, utbildning, försäkringar, administration, revisor, mm.

Sjuklön? Ta två ipren och en alvedon så är man frisk, aldrig förstått folk som är sjuka.

Försäkring? En konsultförsäkring är inte mycket mer än nån tusenlapp per år.

Pension? TS ville ha mer netto, inte pensionssparande.

Utbildning? Det kan väl uppdragsgivaren fortsätta betala, precis som de gör idag på hans anställning.

Revisor? Ingen revisor behövs för denna lilla omsättning.

Redovisningskonsult på sin höjd, men vi pratar en faktura per månad. Kostar några tusenlappar per år det med.

På sin höjd skulle detta företag kosta 20k per år att snurra runt.
Citera
2019-02-18, 15:19
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det enda rimliga alternativet som kan ge en stor, märkbar skillnad är att starta AB och köra som konsult i båda eller ett av jobben. Om det är möjligt kan vi inte svara på med den informationen vi har.

Du har då möjlighet att ta ut en del av lönen som lågbeskattad utdelning samtidigt som du har helt andra möjligheter att styra din lön, förmåner m.m.

Men glöm då för guds skull inte att göra pensionsavsättningar! Vanligt att "glömma" det!
Citera
2019-02-18, 15:23
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Exakt. TS kolla på detta. Finns många fördelar med AB om du kan få företaget att gå med på fakturering istället för anställning. Såvida du inte är skattesubventionerad via AF lär de flesta företag gå med på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in